استیضاح ترامپ، نشست ناتو و مذاکره با رهبران اروپایی

دونالد ترامپ زیر سایه استیضاح در نشست ناتو شرکت کرد

دونالد ترامپ و جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا در حاشیه اجلاس ناتو در لندن، ۴ دسامبر ۲۰۱۹/AFP

در نشست دو روزه ناتو در لندن، دونالد ترامپ هنگام ملاقات دوجانبه با امانوئل مکرون، که از تلویزیون پخش می‌شد، با او بحث شدیدی داشت. در عین حال در واشنگتن، بازرسان مجلس نمایندگان، گزارشی جنجال‌برانگیز درباره تحقیقات استیضاح او منتشر کردند.

با دیدار رئیس‌ جمهوری از بریتانیا، گردباد خبری به پا شد. هم‌زمان با ملاقات آقای ترامپ در خارج از کشور با رهبران دنیا، بازرسان مجلس نمایندگان گزارشی را منتشر کردند که به این نتیجه رسیده است: «رئیس‌ جمهوری ترامپ، طی تلاشی که ماه‌ها به طول انجامید، از قدرت خود استفاده کرد تا کمک دولتی خارجی را در انتخابات ۲۰۲۰ جذب کند.»

آدام شیف، دبیر کمتیه اطلاعات مجلس نمایندگان، گفت که مجلس «مدارکی بیش از حد مورد نیاز را درباره سوءرفتار رئیس ‌جمهوری بررسی کرده است» و افزود که اقدامات رئیس ‌جمهوری «تهدیدی برای سلامت انتخابات آینده است.» در عین حال، آقای ترامپ که زمان‌بندی مرحله بعدی تحقیقات استیضاح را محکوم کرده است، ادعا دارد که برنامه‌ریزی این تحقیقات در این زمان، فقط برای شرمنده کردن اوست.

آقای ترامپ که آخر روز دوشنبه وارد لندن شد، هنگام خروج از واشنگتن، این سفر را «یکی از مهم‌ترین سفرهای خود به عنوان رئیس ‌جمهوری» اعلام کرد، و خاطرنشان کرد که دموکرات‌ها از ماه‌ها پیش، از این سفر و ملاقات‌های نشست باخبر بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ دوباره و بلافاصله بعد از رسیدن به بریتانیا نیز به دموکرات‌ها حمله‌ور شد. او در توییتر گفت، گزارش جمهوری‌خواهان در مقابله با پرونده استیضاح دموکرات‌ها را در طول پروازش خوانده است. این گزارش، شک آقای ترامپ مبنی بر ارسال کمک نظامی به اوکراین را «کاملا معقول و از روی احتیاط» اعلام کرده است.

آقای ترامپ در توییتر نوشت: «قبل از فرود، گزارش جمهوری‌خواهان را درباره شوخی استیضاح خواندم. خیلی گزارش خوبی بود! چپ‌های افراطی هیچ جای دفاعی ندارند. متن تماس تلفنی را بخوانید. این استیضاح اصلا نباید اجازه وقوع پیدا کند. آیا می‌توانیم برای جلوگیری از آن به دیوان عالی برویم؟»

مشخص نیست که رئیس‌ جمهوری بر اساس چه اصل حقوقی، به دنبال دخالت دیوان عالی در این امر است.

© The Independent