در هفتادمین سالگرد "ناتو" آیا دنیا هنوز به این پیمان نیاز دارد؟

جانسون: «هدف از اختلالاتی که ایرانیان در‌منطقه ایجاد می‌کنند، منحرف کردن توجه‌ها از کوتاهی‌های حکومت ایران‌ است.»

 چهارشنبه صبح، جلسه سران 29 کشور عضو ناتو در هتل مجللی واقع در حومه لندن، محله واتفورد، در حالی برگزار شد که چند روز گذشته روابط بین سران چند کشور با حاشیه‌هایی همراه شده بود. در این جلسه که نزدیک سه ساعت به طول انجامید، موضوعاتی همچون حملات سایبری و مسائل مربوط به کشور چین مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. در ابتدای ورود اعضا به این جلسه هر کدام با بوریس جانسون، به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور میزبان و یونس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت‌وگویی کوتاه داشتند و سپس جلسه با سخنان نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، آغاز شد.

او در حالی صحبت از موفقیت این پیمان برای هفتاد سال پیاپی میکرد که در روزهای گذشته ادامه روند همکاری کشورهای تحت این پیمان با شک و تردیدهایی همراه شده بود. جانسون از این که همه سران عضو امروز با وجود تمام اختلاف سلیقه‌ها در جلسه‌ای گرد هم آمده‌اند اظهار خرسندی کرد و افزود در حال حاضر ناتو قادر است از جان نزدیک به یک میلیارد نفر محافظت کند و این یک دستاورد عالی است. بوریس جانسون همچنین به ماده پنجم این پیمان اشاره مستقیم کرد و گفت: «یکی برای همه و همه برای یکی » اشاره او به بخشی از این پیمان است که اگر یکی از اعضا مورد حمله قرارگیرد، بقیه اعضا به دفاع از او خواهند برخاست.

موضوع اعتراضات ایران

بوریس جانسون بعد از اتمام همایش به جلسه ای با حضور خبرنگاران و رسانه‌های مختلف آمد و درباره دستاوردهای این جلسه صحبت کرد؛ از جمله به موضوع اعتراضات اخیر در ایران هم اشاره صریحی داشت. او گفت که در این باره صحبتی با بعضی از سران کشورها داشته و آنها از اعتراضات مردم ایران حمایت می‌کنند. او در جواب خبرنگاری که در این باره از او پرسید، مجددا اشاره کرد که:«هدف از اختلالاتی که ایرانیان در‌منطقه ایجاد میکنند، منحرف کردن توجه‌ها از کوتاهی‌های حکومت ایران‌ است.»

 این صحبت‌های بوریس جانسون در حالی ابراز شد که در هفته های اخیر که ایران صحنه خشونت‌های بسیاری میان معترضین و نیروهای پلیس بود، کشورهای غربی از جمله بریتانیا، اظهارنظر پررنگی نسبت به این فجایع نکردند.

حاشیه‌های هفتادمین جلسه سران عضو ناتو

 چند روز پیش از ورود سران کشورهای عضو ناتو به لندن، دونالد ترامپ عدم خشنودی خود را در خصوص سهم مالی بیشتر ایالت متحده آمریکا نسبت به دیگر اعضا بیان کرده بود. او معتقد است که آمریکا نباید هزینه بیشتری را نسبت به سهم باقی اعضا پرداخت کند. در حقیقت او با ایدئولوژی پیمان آتلانتیک شمالی " ناتو " مشکلی ندارد، بلکه در صدد کم کردن بار مالی از روی دوش کشورش است. اما در طرف دیگر ماجرا رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، نسبت به اصل موضوعیت ناتو اظهار تردید کرده و گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده است. گفته‌ای که خودش همچنان بر آن پافشاری می‌کند و دونالد ترامپ آن را بسیار ناخوشایند توصیف کرد. اشاره آقای مکرون به حرکت اخیر ترکیه، دیگر عضو ناتو است که از روسیه سیستم دفاعی خریده و همچنان به عنوان متحد در کنار دیگر اعضای ناتو ایستاده است. از سوی دیگر، ترکیه با کردهای شمال سوریه مقابله و به آنها حمله کرد که منجر به آسیب بسیار به کردهای آن منطقه شده؛ در حالی که به زعم آقای مکرون، نیروهای دموکرات کرد شمال سوریه متحدین ناتو در مقابل جنگ با داعش بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اما با ورود سران تمام کشورها به لندن در روز سه شنبه، حواشی این دیدارها نه تنها فروکش نکرد که شکل جدیدی هم به خود گرفته است.

در مهمانی عصر روز سه شنبه، با حضور ملکه الیزابت و شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، و همسرش که میزبان اعضای ناتو بودند، تصاویری فیلم‌برداری شد که به نظر می‌رسید چندین نفر دور هم در حال خوش و بش و خندیدن به دونالد ترامپ هستند. در آن صحنه جاستین ترودو در مقابل بوریس جانسون و امانوئل مکرون در حال در آوردن ادای حرکات رئیس جمهور آمریکاست. صحنه‌ای که چند ثانیه بعد شاهدخت آن، دختر ملکه بریتانیا، هم به جمع آنها اضافه می‌شود و همگی را در حال خندیدن به موضوعی نشان می‌دهد. این تصویر بارها از رسانه‌ها و اخبار پخش شده است و در جلسه مطبوعاتی بوریس جانسون نیز مطرح شد. اگر چه آقای نخست وزیر موضوع خندیدن به رئیس جمهوری آمریکا را به کلی رد و سعی کرد به نوعی از کنار این موضوع و اصل ماجرا رد شود.

همچنین در اظهار نظری از دونالد ترامپ، او نیز با ملایمت درباره جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، صحبت کرد و او را فردی دوست‌داشتنی دانست که احتمالا از تعرفه مالی جدید که آمریکا برای دیگر اعضای ناتو درخواست کرده، زیاد خشنود نبوده است.

دونالد ترامپ در توییتی دیگر، از عدم شرکت خود در جلسه با حضور خبرنگاران خبر داد و اعلام کرد که لندن را به مقصد واشینگتن ترک خواهد کرد. در حال حاضر رئیس جمهوری آمریکا با موضوع استیضاح خود در آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند و همتای او در بریتانیا نیز بیش از هر زمان دیگری خود را برای انتخابات سرنوشت ساز 12 دسامبر آماده می‌کند. در حالی که طی دیروز و امروز نخست وزیر بریتانیا مشغول رایزنی با دونالد ترامپ بود، بقیه رقبای او با تمام قوا در حال برگزاری جلسات متعددی با حضور مردم و رسانه‌ها بودند تا آنها را از برنامه‌های خود مطلع کنند. در خبرها آمده بود که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، هم در صدد داشتن جلسه‌ای با رئیس جمهوری آمریکاست تا از نزدیک به او اطلاع دهد سیستم سلامت ملی ( ان اچ اس) فروختنی نیست. او به نوعی بوریس جانسون را متهم کرده است که از فرصت این دیدار با دونالد ترامپ استفاده کرده تا بیشتر از قبل قول مساعد همکاری نزدیک بریتانیا به ایالت متحده را به او بدهد.

در نهایت سرنوشت سیاسی این دو سیاستمدار، بوریس جانسون تا چند روز دیگر و دونالد ترامپ در ماه‌های آینده، دستخوش تغییرات مهمی خواهد شد و اگر هر دو بتوانند از سد مشکلات سر راه عبور کنند به طور حتم بازی‌های مشترک زیادی را رقم خواهند زد. برنامه‌هایی را که از مدت‌ها قبل در جلسات متعدد خود داشتند، به اجرا خواهند گذاشت و در این صورت دنیا با اتحاد جدیدی میان بریتانیا و ایالت متحده آمریکا روبرو خواهد شد . هر چند مردان سیاسی جوان مانند امانوئل مکرون هم نشان داده‌اند که به این راحتی در نقش یک رئیس جمهوری منفعل نخواهند ماند و در این میان اگر این اتحاد دو کشور به ضرر کشورهایی مانند فرانسه و آلمان شود، بی تردید باید در ادامه روند پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" با تردید بیشتری نگاه کرد.