روش هورمونی جلوگیری از بارداری خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

استفاده از داروهای ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون‌اند، در چند سال اخیر به‌شدت افزایش یافته است

چند بسته قرص ضد‌بارداری‌ــ Canva

بر اساس یک مطالعه جدید، احتمال ابتلای زنان به سرطان پستان ممکن است به دلیل مصرف هر نوع داروی هورمونی ضدبارداری افزایش یابد.

به گزارش اسکای نیوز، محققان می‌گویند استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی که فقط حاوی پروژسترون‌اند، از جمله «قرص‌های ریز» خوراکی، روش کاشت، تزریق و استفاده از وسایل جلوگیری درون‌رحمی، با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی  احتمال ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

بنا بر تحقیقات قبلی، استفاده از قرص‌های ضدبارداری تلفیقی (معروف به روش قرصی نزد عموم) که حاوی استروژن و پروژسترون‌اند، خطر ابتلا به سرطان پستان را به میزان اندکی افزایش می‌دهند و این خطر پس از توقف مصرف این داروها کاهش می‌یابد.

اما متخصصان به فواید مصرف داروهای ضدبارداری نیز اشاره می‌کنند؛ مانند محافظت از ابتلا به سرطان آندومتر و سرطان تخمدان که می‌تواند بر خطر ابتلا به آن‌ها بچربد.

در چند سال اخیر، استفاده از داروهای ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون‌اند، به‌شدت افزایش یافته اما تاکنون درباره ارتباط بین مصرف آن‌ها و خطر ابتلا به سرطان پستان اطلاع کمی در دست بوده است.

سال ۲۰۲۰ در انگلستان، میزان تجویز داروهای خوراکی ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون‌اند و میزان تجویز قرص‌‌های ترکیبی تقریبا یکسان بوده است.

به گزارش اسکای نیوز، طبق این یافته‌های جدید، در طول یک بازه‌ ۱۵ ساله میزان افزایش خطر مطلق ابتلا به سرطان پستان در زنانی که پنج سال از داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری استفاده کرده‌اند، در سن مصرف ۱۶ تا ۲۰ سالگی،  در طیفی از ۸  نفر در هر ۱۰۰ نفر و در سن مصرف ۳۵ تا ۳۹ سالگی، تا ۲۶۵ نفر در هر ۱۰۰ نفر قرار داشت.

این داده‌ها را گروه تحقیقاتی پزشکی بالینی دیتالینک (سی‌پی‌‌آر‌‌دی) از ۹ هزار و ۴۹۸ زن مبتلا به سرطان مهاجم پستان در بازه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال و ۱۸ هزار و ۱۷۱ زن در شرایط بسیار مشابه که به این سرطان مبتلا نبودند، جمع‌آوری و تحلیل کرد.

متخصصان گفتند برای ۴۴ درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان و ۳۹ درصد زنان غیرمبتلا به این سرطان که در این مطالعه شرکت داشتند، به طور متوسط سه سال پیش از معاینه و تشخیص، داروهای هورمونی ضدبارداری تجویز شده بود.

به گزارش اسکای نیوز، حدود نیمی از این زنان، آخرین بار داروی ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون بود، مصرف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان نتایج سی‌پی‌آر‌دی درباره مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری را با نتایج سایر مطالعاتی که پیش‌تر منتشر شده بود، مقایسه کردند تا میزان افزایش خطر مطلق را برآورد کنند.

کرستن پیری، از گروه سلامت عمومی آکسفورد و از نویسندگان اصلی این پژوهش، گفت: «با توجه به اینکه خطر پیش‌زمینه‌ای ابتلای فرد به سرطان پستان با افزایش سن بالا می‌رود، میزان افزایش خطر مطلق ابتلا به این سرطان بر اثر مصرف هر یک از این دو نوع داروی خوراکی ضدبارداری در زنانی که در سنین کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنند، کمتر است.»

«اما باید این میزان افزایش خطر را در کنار فواید اثبات‌شده استفاده از داروهای ضدبارداری در سنین باروری‌ زنان دید.»

جیلیان ریوز، از گروه همه‌گیرشناسی آماری و مدیر واحد همه‌گیرشناسی سرطان دانشگاه آکسفورد، گفت: «از نظر من، واقعا چیزی اینجا نمی‌بینیم که نشان دهد زنان لزوما باید در روش‌های جلوگیری خود تغییری بدهند.»

او گفت مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری و داروهای ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون‌اند، «از نظر خطر ابتلا به سرطان پستان درست مشابه هم‌اند و به نظر می‌رسد در مقایسه با سایر روش‌های جلوگیری از بارداری آثار بسیار مشابهی دارند.»

«به گمان من اگر زنان در گذشته حاضر بودند در ازای فواید زیاد مصرف داروهای ضدبارداری این خطرات را بپذیرند، شاید همچنان حاضر باشند به این کار ادامه دهند.»

موارد نادر ابتلای زنان جوان به سرطان پستان

به گزارش اسکای نیوز، دکتر کوترینا تمسینایته، از موسسه خیریه «سرطان پستان همین حالا» (Breast Cancer Now) گفت: «اگر مصرف هر دو نوع داروی ضدبارداری را متوقف کنیم، به مرور زمان خطر ابتلا به سرطان پستان کم و کمتر می‌شود.»

«موارد ابتلای زنان جوان به سرطان پستان نادر است. اگر میزان افزایش خطر ابتلا به آن در طول دوره‌ای که زنان از روش‌های هورمونی ضدبارداری استفاده می‌کنند کم باشد، تعداد موارد اضافه ابتلا به این بیماری نیز کم می‌شود.»