توافق‌نامه امنیتی تهران‌ــ‌بغداد زنگ خطری برای احزاب کرد ایرانی است؟

«اجرای دقیق توافق بین بغداد و تهران باید به فعالیت‌ نیروهای ضدانقلاب در منطقه پایان دهد»

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بغداد - ۱۹ مارس ۲۰۲۳  - AFP

شورای عالی امنیت ملی ایران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد حاکمیتی، برای بهبود روابط تهران با کشورهای همسایه گام‌های مهمی برداشته و قرار است پایبندی ایران به آنچه امضا کرده است، راه را برای پیشرفت در پرونده‌های پیچیده منطقه‌ای هموار کند و به امنیت و ثباتی که منطقه به آن نیاز دارد، منجر شود.

از سوی دیگر، توافق امنیتی تهران‌ــ‌بغداد ممکن است بر وضعیت احزاب کرد ایرانی مستقر در مناطق مرزی در اقلیم کردستان عراق نیز اثر قابل‌توجهی بگذارد.

تاکید بر لزوم اجرای دقیق توافق بین بغداد و تهران

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احزاب کرد ایرانی مستقر در عراق، بارها تاکید کرده است که اجرای دقیق توافق بین بغداد و تهران باید به فعالیت‌ «نیروهای ضدانقلاب در منطقه» پایان دهد. در همین حال، علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورای امنیت ملی، یکشنبه ۲۸ اسفند، در راس هیئتی وارد بغداد شد و در این سفر با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی دولت عراق، توافق‌نامه امنیتی امضا کرد که بنا بر گزارش‌ها، درباره مفاد آن از چند ماه پیش بحث و مذاکره شده بود.

علی شمخانی که این اواخر نقشش در تنظیم و مدیریت پرونده‌های سیاست خارجی تهران افزایش یافته است، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ با میانجیگری چین، توافقنامه‌ای با عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط ریاض و تهران امضا کرد؛ سپس در ۲۵ اسفند عازم امارات متحده عربی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جزئیات متن توافق‌نامه امنیتی تهران‌ــبغداد هنوز منتشر نشده اما بر اساس شواهد و بنا بر اظهارات مسئولان ایرانی، بخش مهمی از این توافق‌ به مسائل مربوط به گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق مربوط است.

پس از امضای توافق‌‌نامه امنیتی با عراق، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شمخانی نوشت: «با اجرای دقیق مفاد این توافق‌نامه، علاوه بر کاهش قابل‌توجه تهدیدهای تروریستی و جلوگیری از ناامنی در مرزها، زمینه برای توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی فراهم خواهد شد.»

«گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب»

تهران ضمن اینکه احزاب کرد ایرانی مخالف رژیم جمهوری اسلامی و مستقر در اقلیم کردستان عراق را «گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب» می‌نامد، آن‌ها را به همکاری با اسرائیل نیز متهم می‌کند. از زمان آغاز اعتراض‌ها و تظاهرات در شهرهای مختلف ایران که به دنبال کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، دختر کرد ۲۲ساله، در یکی از بازداشتگاه‌های تهران، به راه افتاد، جمهوری اسلامی ایران پیوسته سازمان‌های کرد ایرانی را به «ایجاد ناامنی و تحریک مردم» متهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، علی شمخانی در گفت‌وگو با قاسم الاعرجی، «فعالیت‌های ضدامنیتی و شیطانی گروه‌های تروریستی و ضدانقلاب در اقلیم کردستان را از جمله عوامل ناامنی در منطقه دانسته و تاکید کرده است که اجرای دقیق توافق‌نامه امنیتی می‌تواند به اقدام‌های شیطانی این گروه‌ها به طور کامل و اساسی پایان دهد».

به گزارش ایرنا، مشاور امنیت ملی عراق هم در این نشست تاکید کرده است که بغداد تمام تلاش خود را برای اجرای کامل این توافق‌ به کار خواهد گرفت و «به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد از قلمرو عراق برای آسیب رساندن به امنیت ایران استفاده کند».

با توجه به اظهارات و تضمین‌های مرتبط با توافق‌نامه امنیتی بین تهران و بغداد، به نظر می‌رسد جلوگیری از ادامه فعالیت گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق برای تهران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پایگاه تحلیلی خبری نور (نورنیوز) نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، پیش‌بینی کرد که امضای توافق‌نامه امنیتی بین بغداد و تهران «در پایان دادن به حضور غیرقانونی گروه‌های مسلح ضدانقلاب و عناصر وابسته به اسرائیل در مرزهای شمال غربی ایران، نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت».

تهران در چند ماه اخیر، فشار بر دولت عراق و مقام‌های اقلیم کردستان به منظور پایان دادن به فعالیت احزاب مخالف کرد ایرانی در خاک عراق را افزایش داده؛ افزون بر اینکه سپاه پاسداران ایران نیز بارها مقر این گروه‌ها را با پهپاد و حملات‌ توپخانه‌ای هدف قرار داده است.

با این حال، احزاب کرد پیوسته تاکید می‌کنند که از خاک عراق هیچ اقدام نظامی علیه اهداف ایرانی انجام نداده‌اند. همچنین اکثر احزاب یادشده نمی‌خواهند از آن‌ها به عنوان گروه‌های «جدایی‌طلب» یاد شود.

برگرفته از شبکه خبری العربیه

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه