ادای احترام نازا الکیجا به مهسا امینی با فیلم کوتاه «به پا خیز»

این فعال اجتماعی تاکید می‌کند که شجاعت زنان ایرانی باید به تصویر کشیده شود

پوستر فیلم «به پا خیز» که در حساب اینستاگرام نازا الکیجا منتشر شد

نازا (نازنین) الکیجا، فعال اجتماعی با اصالت ایرانی و موسس و مدیرعامل بنیاد «اووکا» (Evoca) در لندن، به مناسبت فرا رسیدن اولین نوروز پس از کشته شدن مهسا امینی و شکل گرفتن جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران، از انتشار فیلم کوتاهی برای ادای احترام به زنان ایرانی خبر داد.

به گزارش نشریه سینمایی ورایتی، فیلم کوتاه «به پا خیز» (Rise) درباره زن جوانی است که مانند مهسا امینی در خیابان‌های تهران به دلیل مشکل حجاب با گشت ارشاد مواجه می‌شود و هدف خشونت ماموران امنیتی قرار می‌گیرد.

در این فیلم کوتاه، یاسمن محسنی، بازیگر ایرانی‌ــ‌بریتانیایی نقش اصلی را ایفا می‌کند اما نام دیگر سازندگان این اثر به دلایل امنیتی فاش نشده است و در بخش‌ کارگردانی هم عنوان «شیرزن» دیده می‌شود. موسیقی این اثر ساخته هانی مجتهدی و جیدال، خواننده رپ ایرانی، است.

به گفته نازا الکیجا،‌ نام فیلم «به پا خیز» از شعر مایا آنجلو وام گرفته شده است. الکیجا با اشاره به شجاعت زنان ایرانی اظهار امیدواری می‌کند این اثر هنری بتواند به حفظ مبارزه زنان ایرانی و در نهایت، تغییر رژیم کمک کند و همچنین این کشور را در کانون توجه جهان قرار دهد.

این فعال اجتماعی که پیش‌تر نیز تهیه‌کنندگی فیلمی در حوزه تغییرات اقلیمی را بر عهده داشت، درباره اینکه چرا تصمیم گرفت فیلم کوتاهی بسازد که موضوع مرگ مهسا امینی را تداعی می‌کند، گفت: «نمی‌توان به اتفاق‌هایی که در ایران رخ می‌دهد، بی‌تفاوت بود. هرچند دفاع از این اعتراض‌ها به دلیل خطر جانی که برای تظاهرات‌کنندگان دارد دشوار است،  برای من و همکارم که یک ایرانی کرد است و می‌خواهد ناشناس بماند، این احساس وجود داشت که باید شرایط زنان در ایران را به تصویر بکشیم.»

او در ادامه گفته‌هایش تاکید کرد: «اگرچه این فیلم خشن است،‌ بازتاب‌دهنده واقعیتی است که بیشتر زنان ایرانی در زندگی روزمره‌شان آن را تجربه می‌کنند. بنابراین لازم بود دنیا ببیند که چه چیزی در ایران در حال رخ دادن است و چرا مردم مقابل این رژيم ظالم ایستاده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال اجتماعی‌ــ‌محیط‌ زیستی با اشاره به ویدیو منتشرشده از رقص دختران اکباتان و برخوردی که با آن‌ها شد، افزود:‌ «من بارها سعی کردم خودم را در جایگاه دختران و زنان ایرانی تصور کنم و ببینم آیا این‌قدر شجاعت داشتم که برای اعتراض به خیابان بروم، در حالی که می‌دانم ممکن است جانم را از دست بدهم؟ احتمالا مادرم مرا در اتاق حبس می‌کرد و اجازه نمی‌داد از خانه خارج شوم. اما واقعیت این است که اوضاع در ایران به قدری ناخوشایند است که مردم به جای نگرانی از جانشان ترجیح می‌دهند با وجود همه خطرها، برای اعتراض به خیابان بروند.»

نازا الکیجا به شجاعت دختران دانش‌آموز هم اشاره کرد و گفت: «این رژیم حتی از دختران نوجوان هم وحشت دارد. بنابراین در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دختر می‌توان این فرض را هم در نظر گرفت که این کار را جمهوری اسلامی انجام داده است.»

او با اظهار امیدواری درباره موفقیت جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران تاکید کرد که قیام مردم ایران دیر یا زود به نتیجه می‌رسد و مسئله فقط زمان است.

فیلم کوتاه «به پا خیز» بعدازظهر دوشنبه ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) در سینمایی در لندن به نمایش درآمد و پس از آن در حساب‌های بنیاد نازا الکیجا در رسانه‌های اجتماعی برای تماشای عمومی منتشر شد.

بیشتر از فیلم