حمایت برایان کاکس از جنبش «زن، زندگی، آزادی»: دوران مردسالاری تمام شده است

این بازیگر اسکاتلندی می‌گوید که جنگ در اوکراین نیز محصول تفکر مردانه و جنگ‌طلب است

برایان کاکس و همسرش نیکول انصاری در روز ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ در میامی فلوریدا ـ AFP

برایان کاکس، بازیگر شناخته‌شده اسکاتلندی، از جنبش «زن، زندگی، آزادی» و خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرد.

این بازیگر ۷۶ ساله که در ایران بیشتر با ایفای نقش آگاممنون در درام تاریخی «تروا» شناخته می‌شود، از چهره‌های تحسین‌شده سینمای بریتانیا است که موفق به دریافت جوایز امی و گلدن گلوب شده است.

به گزارش نشریه سینمایی ورایتی، کاکس در مراسمی که به مناسبت سریال شیدایی (Mania) برگزار شده بود، گفت: «من فکر می‌کنم زمان آن رسیده که مردان بدانند لازم است گاهی اوقات از سر راه کنار بروند و قدرت را به زن‌ها بدهند.»

او با اشاره به حمایت خود و همسرش نیکول انصاری از اعتراض‌های مردم ایران گفت: «همسرم نیمه ایرانی است و یکی از اولین افرادی بود که موهای خود را به عنوان بخشی از اعتراض به خشونت علیه زنان در ایران کوتاه کرد. باید قبول کنیم که در دوران سخت و خطرناکی زندگی می‌کنیم، به ویژه برای زنان و مخصوصا زنان افغانستان و ایران.»

برایان کاکس ضمن ابراز انزجار از مردسالاری ادامه داد: «چنین اوضاعی غیر قابل قبول است. من به همسرم بسیار افتخار می‌کنم. او یک زن بسیار قوی است که چیزهای زیادی به من آموخته است. از نظر من مردسالاری به طرز فجیعی شکست خورده و حتی شاید بتوانم بگویم زمان مادرسالاری فرا رسیده است. شاید زمان آن فرا رسیده که مردان از تسلط بر همه موارد کناره‌گیری کنند و کمی از سر راه کنار بروند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازیگر فیلم معروف آیرونکلاد در ادامه گفته‌هایش جنگ در اوکراین را نیز محصول تفکرات مردسالارانه دانست و افزود: «آنچه در اوکراین می‌بینیم مضحک است. جنگ‌ها نمایش مردانی هستند که از قدرت خود استفاده می‌کنند؛ مردان کسل‌کننده‌ای که برای مدت طولانی به آنها اجازه سلطنت داده شده است. آنها هیچ درکی از زنان و رنجی که می‌کشند ندارند.»

کاکس که در سال ۲۰۰۰، قسمتی از مجموعه «اُز» را کارگردانی کرد، درباره اولین کارگردانی فیلم بلندش به نام «گلنروتان» Glenrothan نیز گفت: «از این که هنوز مراحل کار را پیش نبرده‌ام عصبانی‌ام. اصلا از کارگردان‌ها خوشم نمی‌آید و حالا باید ببینم خودم هم مثل آنها بد هستم یا نه. این فیلم درباره یک کارخانه خانوادگی است که از سوی دو برادر اداره می‌شود. قرار است در ماه ژوئن، ژوئیه و آگوست در اسکاتلند فیلمبرداری داشته باشیم و باید دید نتیجه چه می‌شود.»

کاکس درباره این که می‌خواهد تجربه‌های جدیدی را در کارنامه‌اش داشته باشد، توضیح داد: «شما نمی توانید با افتخارات گذشته زندگی کنید. من به عمل‌گرایی اعتقاد دارم و فکر می‌کنم همواره باید سخت کار کنم تا دیگران را متقاعد کنم که در واقع یک بازیگر هستم.»

او که مستندی با عنوان «نیم دیگر چگونه زندگی می‌کنند» را ساخته است، در مورد شکاف طبقاتی میان افراد جامعه نیز گفت: «من در کودکی پس از مرگ پدرم فقر واقعی را تجربه کردم. این یک طنز بزرگ بود که نقش ثروتمندترین مردان جهان را بازی می‌کردم. من یک سوسیالیست هستم و بابت گفتن این موضوع خجالت نمی‌کشم.»

این بازیگر شناخته‌شده پیشتر نیز در مصاحبه‌ای گفته بود که «بزرگ‌ترین ترس زندگی من فقر است».

بیشتر از فیلم