سوخوی روسی دو بمب‌‌افکن آمریکایی را رهگیری و آنها را دور کرد

دو جنگنده سوخو ۲۷ روسی یک پهپاد ارتش آمریکا را بر فراز دریای سیاه رهگیری کردند

تصویر جنگنده بمب افکن سوخو-۳۴ روسیه در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین - AFP

مسکو می‌گوید دو بمب‌‌افکن بی-۵۲ ایالات متحده را بر فراز دریای بالتیک رهگیری و از نزدیک شدن آنها به حریم هوایی روسیه جلوگیری کرده است.

به گزارش تاس خبر‌گزاری دولتی روسیه، مرکز کنترل دفاع ملی وزارت دفاع روسیه دو هدف هوایی را که به سمت مرزهای فدراسیون روسیه در حرکت بودند، شناسایی کردند. در پی آن، یک فروند جنگنده سوخو ۳۵ نیروی هوایی روسیه با پرواز در منطقه، دو بمب افکن بی-۵۲ آمریکا را از مرزهای روسیه دور کردند.

این رویارویی هوایی بین دو قدرت جهانی روز دوشنبه و در پی هیاهوی دپیلماتیک چند روز پیش رخ می‌دهد. سه‌شنبه هفته گذشته دو جنگنده سوخو ۲۷ روسی یک پهپاد ارتش آمریکا را بر فراز دریای سیاه رهگیری کردند. در پی آن، یکی از جنگنده‌های روسی «با آسیب رساندن به ملخ این پهپاد» موجب سرنگونی آن شد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود بر این موضوع تاکید کرده که «هیچ گونه نقض مرزهای دولتی فدراسیون روسیه مجاز نیست» و افزوده که «عملیات سوخوی روسی با قوانین بین‌المللی هوایی مطابقت کامل دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال ماموریت «موفقیت‌آمیز» جنگنده سوخو، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با اهدای جوایز به خلبانان آن، از دستاورد آنها در جلوگیری از پرواز پهپاد به منطقه‌ای نزدیک به کریمه که مسکو دسترسی به آن را ممنوع کرده، تمجید کرد.

روسیه ایالات‌متحده را به «جمع‌آوری اطلاعات از طریق پروازهای نظارتی و تحویل آن به اوکراین برای حمله به اهداف روسیه» متهم کرده است. مسکو همچنین پنتاگون را به اقدامات تحریک‌آمیز مرتبط با سقوط پهپاد آمریکایی به دلیل نقض حریم هوایی فدراسیون روسیه متهم و تاکید کرده که به تمامی اقدامات تحریک‌آمیز آتی «به تناسب پاسخ خواهد داد».

با اینکه ظاهرا ایالات متحده ترجیح می‌دهد تنش ناشی از سرنگونی پهپاد چند میلیون دلاری را کاهش دهد، اما در عمل مطمئن نیست که آیا خلبانان روسی عمداً باعث سقوط پهپاد شده‌اند یا مانورهای خطرناک آنها پیرامون «هواپیمای جاسوسی ناقض حریم هوایی روسیه» علت این حادثه بوده است.

در همین حال ایالات متحده می‌گوید به پروازهای خود بر فراز دریای سیاه و در حریم هوایی بین‌المللی ادامه خواهد داد.

بیشتر از جهان