امیرعبداللهیان: برای دیدار وزرای خارجه سه مکان را به عربستان سعودی پیشنهاد دادیم

معاون سیاسی دفتر ابراهیم ر‌ئیسی، مدعی شد پادشاه عربستان سعودی نامه‌ای به رئیسی نوشته و او را به‌صورت رسمی به ریاض دعوت کرده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، در آخرین نشست مطبوعاتی خود در سال ۱۴۰۱، به روند ازسر‌گیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض اشاره کرد و گفت سه مکان برای برگزاری نشست وزیران خارجه دو طرف پیشنهاد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیرعبدالهیان گفت در مسئله مناسبات تهران-ریاض، «توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد». او افزود: «از طریق سوئیس در ۱۰ روز گذشته پیام‌هایی را دریافت و منتقل می‌کنیم و آخرین پیام در ۲۴ ساعت گذشته، اعلام آمادگی تهران برای برگزاری دیدار وزیران خارجه دو طرف و پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بوده است. انشاالله اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سر کنسولگری‌های دو کشور به زودی رقم می‌خورد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری، به محل سه مکان پیشنهادی یا زمان برگزاری نشست وزیران خارجه دو کشور اشاره‌ای نکرد.

حکومت ایران و عربستان سعودی، قدرت‌های شیعه و سنی منطقه‌ای، دهم مارس (۱۹ اسفند)، با میانجیگری چین، توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند.

خبر توافق ریاض و تهران، پس از چهار روز مذاکره مقام‌های بلندپایه امنیتی دو طرف در پکن، منتشر شد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را نه وزیر امور خارجه، بلکه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، برعهده داشت.

در نشست خبری روز یکشنبه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا گفت: «برخی از طرف‌ها در کشور دائما دنبال ایجاد دو‌قطبی‌های جدیدی‌اند، در حالی که هماهنگی کامل بین شورای عالی امنیت ملی با دستگاه سیاست خارجی وجود دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین افزود: «آنچه در حوزه سیاست خارجی اتفاق افتاده، در هماهنگی کامل با مقامات عالی نظام و شخص رئیس جمهوری، وزارت خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش‌هایی که به نحوی در سیاست خارجی‌ وظایف ذاتی دارند، در هماهنگی با وزارت خارجه این کار انجام می‌شود. اگر اشاره شما به سفرهای آقای شمخانی است، باید بگویم وجه غالب سفرهای آقای شمخانی که این روزها تصادفا قدری متراکم شده، بعد امنیتی دارد. در موضوع ایران و عربستان به دلیل پیشنهاد طرف سعودی، ما پذیرفتیم یک دور پایانی مذاکرات سطح بالای امنیتی انجام شود و متناسب با مقام امنیتی که طرف سعودی معرفی کرد، طرف خودمان را معرفی کردیم.»

امیرعبداللهیان درباره مناسبات با امارات و عراق نیز گفت سفر علی شمخانی به این دو کشور، از چهار ماه پیش هماهنگ شده بود و «در موضوع امارات ما مسائل امنیتی با این کشور داریم و در سفری که به امارات داشتم، دغدغه‌های خودمان را، از جمله درباره هرگونه تهدید از ناحیه رژیم صهیونیستی از خاک امارات، بیان کردیم».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت «تهدیداتی از اقلیم عراق داشتیم»، و «به صراحت به مقامات اقلیم و دولت مرکزی عراق اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران از این به بعد به‌هیچ‌وجه تهدید علیه امنیت ملی ایران از مبدا کشور همسایه را تحمل نمی‌کند». او در ادامه گفت سفر شمخانی به عراق، با هدف امضای سند مهمی با حضور نخست‌وزیر عراق و رئیس اقلیم کردستان انجام می‌شود.  

امیرعبداللهیان در این نشست خبری ابراز امیدواری کرد که قدم‌های بعدی برای عادی‌سازی مناسبات با بحرین، متحد نزدیک عربستان سعودی، برداشته شود. او افزود: «سلطان عمان در جریان سفری که به منامه داشتند، برای بازگشت روابط به حالت طبیعی، ایده را مطرح کردند. دو ماه پیش توافق اولیه‌ای برای بازدید هیات‌های فنی دو کشور از سفارت و مراکز دیپلماتیک مطرح شد و هیات فنی‌مان را به منامه اعزام کردیم و هیات پارلمانی ما هم اخیرا به منامه سفر کردند. ما از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و منطقه استقبال می‌کنیم و امیدواریم برخی موانع برداشته شود و در این مسیر گام‌های مناسب را برداریم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت در نشست عراق۲، «با آقای السیسی گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و گفت‌وگو‌‌هایی برای ارتقای روابط سیاسی تهران و قاهره انجام شده است». امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد که در نشست عراق۲ با ملک‌ عبدالله، پادشاه اردن، ۴۰ دقیقه گفت‌وگو کرده است، و افزود: «پادشاه اردن توسعه مناسبات را مورد توجه قرار دادند و گفتند که علاقه‌مند‌ند به تهران سفر کنند و ما از این سفر و ارتقای روابط به سطح سفارت استقبال می‌کنیم.»

دعوت پادشاه عربستان سعودی از رئیسی برای سفر به ریاض

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ابراهیم ر‌ئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه در حساب توییتری‌اش، از دعوت پادشاه عربستان سعودی از ابراهیم رئیسی برای سفر به ریاض خبر داد.

جمشیدی در این توییت نوشت: «جناب سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان [سعودی]، در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر، از وی برای سفر رسمی به ریاض دعوت کردند و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شدند. رئیس جمهوری با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها تاکید کردند.»