تمجید از توافق عربستان سعودی و ایران در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی

وزیر خارجه عربستان سعودی: توافق با ایران با هدف خودداری از دخالت در امور داخلی و حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها انجام شد

توافق سیاسی هفته پیش میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، همچنان در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی، منطقه و گفت‌وگوهای دیپلماتیک مقام‌های کشورهای مختلف قرار دارد.

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در روز اول نشست شورای وزیران خارجه کشورهای عضو، از توافق اخیر میان عربستان سعودی و ایران استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که این توافق، به تحکیم صلح، امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز بار دیگر ضمن اشاره به توافق سیاسی اخیر میان تهران و ریاض، ابراز امیدواری کرد که این توافق، امنیت و ثبات کشورهای خلیج فارس و عربی را تقویت کند و در نهایت به همکاری‌های جمعی میان کشورهای اسلامی بینجامد.

وزیر خارجه عربستان سعودی، در بخش دیگری از صحبت‌هایش در چهل‌و‌نهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نواکشوت، پایتخت موریتانی، بر اهمیت مذهب و همسایگی، به‌عنوان عوامل مشارکت و همبستگی تاکید کرد و گفت ریاض همیشه دست خود را برای گفت‌و‌گو و حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها دراز کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه الشرق الاوسط روز جمعه ۱۷ مارس (۲۶ اسفندماه)، در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه عربستان سعودی نوشت: «عربستان سعودی، بیش از دو سال با برادران خود در ایران، چندین دور گفت‌وگو در بغداد و مسقط و سپس پکن برگزار کرد.»

به گفته شاهزاده فیصل بن فرحان، توافق سیاسی میان عربستان سعودی و ایران، در چارچوب منشور سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌ اسلامی و اصل حاکمیت کشورها و با هدف خودداری از دخالت در امور داخلی و حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها تنظیم شده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از صحبت‌‌هایش در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از «هتک حرمت اماکن مقدس مسلمان»، «سوزاندن کتاب قرآن» و تحریک علیه «اقلیت‌های مسلمان» در کشورهای دیگر به‌عنوان مصادیق «اسلام‌هراسی» نام برد و خواست روز ۱۵ مارس، به‌عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی نام‌گذاری شود.

محمد ولد غزوانی، رئیس‌جمهوری موریتانی و میزبان نشست، نیز ضمن اشاره به توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی، خواستار یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای حل تمامی مناقشات جهان اسلام شد.