انتشار تصاویری شگفت‌انگیز از تپه‌های شنی مدور در مریخ

ناسا اعلام کرد که تپه‌های شنی با اندازه‌ها و اشکال مختلف در مریخ متداول‌اند، اما تپه‌های مدور کمیاب‌اند

این تصاویر از نیم‌کره شمالی مریخ گرفته شده است- NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

تصاویری از تپه‌های شنی «تقریبا به شکل دایره کامل» روی مریخ که ناسا منتشر کرد، دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد درحالی‌که تپه‌های شنی با اندازه‌ها و اشکال مختلف در مریخ متداول‌اند، اما تپه‌های مدور کمیاب‌اند.

محققان دانشگاه آریزونا در بیانیه‌ای گفتند این تصاویر که از نیم‌کره شمالی مریخ گرفته شده است، تپه‌های شنی دایره‌ای با اشکال نامتقارن و شیب تند متمایل به سمت جنوب آن‌ها را نشان می‌دهد.

این کشف می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مورد الگوهای به‌دست‌آمده از حرکت باد در سراسر سیاره سرخ آشکار کند.

مریخ چرخه‌هایی از چهار فصل تابستان، بهار، پاییز و زمستان را تجربه می‌کند که مشابه زمین است و این تصاویر به‌منظور نظارت بر چگونگی ناپدید شدن یخبندان در اواخر زمستان در سیاره سرخ گرفته شده است.

درحالی‌که در یک مجموعه از تصاویر ناسا، تپه‌های شنی مدور فاقد یخ به نظر می‌رسند، در مجموعه دیگری پوشیده از یخ‌اند.

دانشمندان گفتند که شیب تپه‌های شنی به‌سمت جنوب نشان می‌دهد که بادها در آن مقطع زمانی در سیاره سرخ احتمالا در آن جهت به شن‌ها می‌وزیده‌اند.

اما آن‌ها مطمئن نیستند که چه چیزی ممکن است باعث شده باشد که این تپه‌های شنی تقریبا به‌طور کامل دایره‌ای به نظر برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه دانشگاه آریزونا آمده است: «تپه‌های شنی با اشکال و اندازه‌های مختلف در مریخ رایج‌اند. در این نمونه، تپه‌ها تقریبا به طور کامل دایره‌ای‌اند که غیرعادی است.»

این تصاویر جدید را سامانه دوربین آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) تعبیه‌شده بر روی فضاپیمای مدارگرد شناسایی مریخ (ام‌آراو) که به دور مریخ می‌گردد، ثبت کرده است.

ام‌آراو را ناسا در سال ۲۰۰۵ به‌منظور بررسی مریخ با هدف اصلی فهم زمین‌شناسی، اقلیم و جست‌وجوی نشانه‌هایی از آب و محیط‌‌‌‌‌های احتمالا زیست‌پذیر بر روی این سیاره راه‌اندازی کرد.

فضاپیمایی که دور مریخ می‌گردد به طیف گسترده‌ای از ابزارهای علمی، ازجمله دوربین آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا و همچنین رادار، طیف‌سنج و سایر حسگرها مجهز است.

دوربین آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا بزرگ‌ترین و قدرتمندترین دوربینی است که تاکنون به سیاره دیگری فرستاده شده و به‌منظور ثبت تصاویر با جزئیات فوق‌العاده دقیق از سطح مریخ طراحی شده است.

دانشمندان با استفاده از این دوربین با وضوح بالا، بررسی زمین‌شناسی، کانی‌شناسی و عارضه‌نگاری سیاره سرخ را با جزئیات بسیار بیشتر ادامه می‌دهند.

این مدارگرد همچنین به‌عنوان پلی ارتباطی برای سایر ماموریت‌های مریخ با زمین ادامه می‌دهد.

درضمن، آن به‌تازگی ساختار زمین‌شناختی عجیبی را در مریخ کشف کرد که شبیه به چهره خرس است.

دوربین آن دو دهانه را کشف کرد که به نظر می‌رسد چشمان این «خرس» را تشکیل می‌دهند و یک تپه «وی» (V) شکل فرو‌ریخته که پوزه آن است.

در بیانیه‌ دانشگاه آریزونا آمده است: «این ترکیب و طرح صورت کمی شبیه به چهره خرس به نظر می‌رسد.»

© The Independent

بیشتر از علوم