ماموریت یوناما در افغانستان یک سال دیگر تمدید شد

در قطعنامه شورای امنیت از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته شده است که هر سه ماه درباره وضعیت افغانستان و فعالیت یوناما در سطح محلی گزارش دهد

در قطعنامه ۲۶۲۶ شورای امنیت آمده است که ماموریت یوناما تا مارس ۲۰۲۴ در افغانستان تمدید شده است- unama

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنجشنبه ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) ماموریت هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

در قطعنامه ۲۶۲۶ شورای امنیت آمده است که ماموریت یوناما در افغانستان تا مارس ۲۰۲۴ تمدید شده است.

در این قطعنامه بر حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی، وحدت ملی و حمایت مستمر از مردم افغانستان و یک افغانستان صلح‌آمیز، با ثبات و مرفه تاکید شده است.

در این قطعنامه آمده است که سازمان ملل متحد از حمایت مردم افغانستان از فعالیت یوناما قدردانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل از تمامی بازیگران سیاسی در افغانستان و در سطح جهانی خواسته است که فعالیت‌هایشان را با یوناما هماهنگ کنند و بر حضور مداوم یوناما، نهادهای کمک‌رسان و صندوق‌های متعدد در افغانستان تاکید کرده است.

در قطعنامه شورای امنیت از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته شده است که هر سه ماه درباره وضعیت افغانستان و فعالیت یوناما در سطح محلی گزارش دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از اعمال محدودیت علیه آزادی‌های فردی و اجتماعی و نقض حقوق بشر ازجمله حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و افراد آسیب‌پذیر ابراز نگرانی کرده است.

پیش‌تر، مقام‌های طالبان هم از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بودند که ماموریت یوناما را در افغانستان تمدید کند. گروه طالبان همچنین خواستار تحویل کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد به نماینده این گروه شدند، اما این تصمیم تاکنون پذیرفته نشده است.

کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد در اختیار نصیر احمد فائق قرار دارد. او بارها در نشست عمومی سازمان ملل متحد از عملکرد طالبان مبنی بر نقض حقوق بشر و سلب آزادی‌ شهروندان انتقاد کرده است.

شماری از مقام‌های سیاسی افغانستان نیز از عملکرد یوناما در دوران حاکمیت طالبان انتقاد کردند.

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، گفته بود که ارزیابی عملکرد هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در بیش از یک‌سال‌ و نیم گذشته در افغانستان نشان می‌دهد که این نهاد «ناکام» بوده و نقش منفعل داشته است.

هم‌زمان، انجمن انسجام دیپلمات‌های افغانستان خواستار بازنگری در عملکرد یوناما شد. در بیانیه این انجمن آمده است: «از زمان تسلط غاصبانه و نامشروع طالبان بر افغانستان، متاسفانه یوناما در اجرای وظایفی که بر‌‌اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به عهده‌‌اش گذاشته شد، ناکام بوده است و عملکرد آن نیاز به بررسی، بازنگری و تغییر جدی دارد.»