مک‌کال: وزارت خارجه‌ آمریکا در مورد خروج از افغانستان مردم را گمراه می‌کند

خروج از افغانستان لکه‌ای بر اعتماد به حکومت بایدن است

 مک‌کال از پاسخگو نبودن وزارت خارجه آمریکا درباره نحوه خروج از افغانستان انتقاد کرد- WIN MCNAMEE /  GETTY IMAGES VIA AFP

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید که دولت جو بایدن درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان، افکار عمومی را گمراه می‌کند.

مک‌کال که درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، تحقیق می‌کند، در بیانیه‌ای روز چهارشنبه (۱۵ مارس) در صفحه اینترنتی کمیته روابط بین‌المللی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که وزارت خارجه‌ این کشور در دادن اطلاعات برای این تحقیق همکاری نکرده است.

او با انتقاد از «کارشکنی» وزارت خارجه آمریکا در انجام این تحقیقات گفت که آن را تحمل نمی‌کنند. در این بیانیه به نقل از مک‌کال آمده است: «وزارت امور خارجه همچنان به کارشکنی در تحقیقات کمیته من در مورد خروج از افغانستان ادامه می‌دهد و ما آن را تحمل نخواهیم کرد. مردم آمریکا سزاوار پاسخ‌هایی در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان‌اند.»

او افزود: «این اداره [وزارت خارجه] باید به نامه‌های ما و گزارش سفیر اسمیت پاسخ بدهد و بدون تاخیر به ما بگوید که برنامه‌های اضطراری سفارت ایالات متحده در کابل چه بود. این خروج لکه‌ای بر کارنامه حکومت است و تلاش‌های این وزارتخانه برای پنهان کردن عدم شفافیت، خود دلیل دیگری است که باید پاسخ‌ها را دریافت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، در بیانیه مک‌کال آمده است که وزارت خارجه آمریکا باید کانال ارتباطی و پاسخ‌گویی، گزارش کاری ماموریت دیپلماتیک آمریکا برای افغانستان و برنامه‌های فوری سفارت ایالات متحده در کابل را بدون تاخیر برای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان فراهم کند.

او با انتقاد از پاسخگو نبودن وزارت خارجه‌ این کشور، تاکید کرده است: «خروج [از افغانستان] لکه‌ای بر اعتماد حکومت [بایدن] است و تلاش وزارت خارجه برای کتمان کردن و نبود شفافیت [در این روند] انگیزه‌ دیگری است که باید برای آن پاسخ دریافت کنیم.»

کمیته‌ امور خارجی مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۷ اسفند (هشت مارس) جلسه استماع درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برگزار کرد و شماری از نظامیان و بازنشستگان نیروهای مسلح آمریکا در این نشست درباره خروج پر‌هرج‌ومرج نیروهای آمریکایی از افغانستان شهادت دادند.

پس از آنکه جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده را کسب کردند، این نخستین جلسه‌ استماع کمیته امور خارجی مجلس در مورد خروج آمریکا از افغانستان بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه‌ ایالات متحده، روز جمعه، دو روز پس از جلسه استماع، در یک کنفرانس خبری گفت که وزارت خارجه‌ ایالات متحده در زمینه‌ تحقیقات کنگره، متعهد به همکاری و دادن معلومات موردنیاز آنان است. او گفت: «وزارت خارجه‌ آمریکا با کنگره روابط بسیار مثمر و سازنده دارد»

بیشتر از جهان