نگرانی از پاک‌سازی قومی کردها توسط ترکیه

فقط در یک روز ۱۲ کودک در آتشباری های ترکیه و سوریه کشته شده اند

کودکان پناهنده سوری در یک کلاس درس یکی از پناهگاه‌های شمال غربی سوریه-Aaref WATAD / AFP

نهاد‌های نظارت بر جنگ و گروه‌های امداد پزشکی می‌گویند دست‌کم ۱۲ کودک در حمله نیروهای ارتش‌های سوریه و ترکیه روز جمعه در شمال سوریه کشته شده‌ا‌ند.

نهاد موسوم به «مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه» (اس اوُ اِچ آر) گزارش داده که در ناحیه تل‌رفعت، آتشباری ارتش ترکیه و اتحاد شورشیان سوریه، نُه نفر را کشته، که هشت نفرشان کودک بوده‌ا‌ند. 

آتشباری در نزدیکی یک آموزشگاه روی داد و ۲۱ نفر را مجروح کرد. وضعیت برخی از آن‌ها وخیم است که‌ا‌حتمال دارد تعداد کشته شدگان را افزایش دهد.

در تصاویری که در اختیار «اس او اچ آر» گذاشته شده، پیکر بی‌جان چند کودک در کیسه‌های پلاستیکی دیده می‌شود. برخی دیگر با جراحات سخت و لباس‌های خونین روی برانکارد دراز کشیده‌ا‌ند. یکی از این تصاویر پاهای نیمه جدا شده یک جوان را نشان می‌دهد.

تل‌رفعت، محل سکونت گروه‌ کثیری از آوارگان داخل سوریه‌ ا‌ست که ‌ا‌ز نیروهای ترکیه گریخته‌ا‌ند.

ترکیه دست به رشته حملاتی علیه نیروهای دموکراتیک سوریه (اس دی اف) تحت رهبری کردها در شمال سوریه زده‌ا‌ست؛ گروهی که‌ به خاطر رشته‌های ارتباطی‌شان با کردهای تجزیه طلب ترکیه، یک گروه تروریستی تلقی می‌شود. 

اما «اس دی اف» یکی از مهم‌ترین شرکای آمریکا در مبارزه با داعش بود و در این راه حدود ۱۰ هزار تن از افرادش را در طول سال‌ها از دست داده‌ا‌ست.

آنکارا روز ۹ اکتبر، با هدف ایجاد یک منطقه‌ امن، به عمق ۳۰ و طول ۴۶۰ کیلومتر در مرز خود با سوریه، این منطقه را مورد حمله قرار داد. جامعه بین الملل این اقدام دولت ترکیه را تقبیح کرده‌ا‌ست.

کمی ‌پس از آن ترکیه با روسیه توافق کرد که به اتفاق یک منطقه ۱۰ کیلومتری تصرف شده در منطقه مرزی را نگهبانی کنند.

اما از آن هنگام ترکیه، یکی از اعضای پیمان ناتو، و متحدان سوری‌اش متهم شده‌ا‌ند که در منطقه تحت کنترل خود، علیه کردها دست به‌ا‌قدامات خشونت باری از جمله‌ا‌عدام‌های سرپایی و مثله‌کردن اجساد زده‌ا‌ند.

چنین رفتاری، این نگرانی را به وجود آورده که جمعیت کرد منطقه، هدف پاکسازی قومی ‌ترکیه قرار گرفته و او قصد دارد با اسکان اجباری آوارگان عرب سوریه در مناطق کردنشین شمال، این ناحیه را عرب نشین کند.

در این میان، به گزارش انجمن پزشکی آمریکایی سوریه (اس اِی ام اس) به نظر می‌رسد ارتش سوریه، معارت النومان، واقع در یکصد کیلومتری تل‌رفعت، را هدف حملات هوایی قرار داده که در جریان آن دست‌کم ۱۱ نفر از جمله ۴ کودک کشته شده‌ا‌ند.

در این حملات، به یک بازار شلوغ حمله شده و علاوه بر کشته شدگان عده‌ا‌ی نیز مجروح شده‌اند.

تصاویر هوایی از صحنه حملات، یک ساختمان چند طبقه تخریب شده را با اجسادی در میان آوار نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد موسوم به «دفاع غیرنظامی‌سوریه» که به «کلاه سفیدها» مشهورند، در صفحه فیسبوکش نوشته:«بمباران بازار که مملو از مردم غیرنظامی‌بود، موجب کشتار و خرابی گسترده شده‌ ا‌ست.»

این حملات در گرماگرم بالا گرفتن ناآرامی‌ها در ادلیب، آخرین هسته مقاومت علیه سوریه، صورت گرفته که در آن، درگیری‌های میان نیروهای وفادار به بشار اسد و مخالفانشان در روزهای شنبه و یکشنبه به مرگ ده‌ها نفر از هردو طرف منجر شد.

به گزارش «اس اوُ اچ آر»، از ۳۰ ام آوریل سال جاری و زمانی که دمشق بار دیگر ادلیب را هدف آتشباری قرار داد، دست‌کم ۴۷۷۱ نفر کشته شده‌ا‌ند. 

به گزارش وزارت دفاع روسیه، روز دوشنبه در انفجاری دیگر در شمال سوریه، سه‌ا‌فسر روس مجروح شدند.

وزارت دفاع روسیه گفت افسران مذکور دریک زره پوش در حال یافتن راه‌های جدید نگهبانی و نظارت بودند که هدف انفجار یک بمب دست ساز قرار گرفتند.

این انفجار در منطقه مرزی کوبانی رخ داد که روسیه و ترکیه‌ ا‌ز ماه گذشته وظیفه نگهبانی در آن را برعهده گرفته‌ا‌ند.

آن‌ها توافق کرده‌ا‌ند با همکاری یکدیگر یک منطقه ۱۰ کیلومتری مرزی را در غرب و شرق زمین‌هایی که ترکیه در شمال سوریه متصرف شده، نگهبانی کنند.

© The Independent