افزایش ۴۵ تا ۷۵ درصدی کرایه تاکسی؛ سفرهای درون‌شهری هم گران تمام می‌شوند

شهردار تهران مدیران سابق را مسئول فرسودگی سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران می‌داند

اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده در آلودگی هوای تهران نقش دارند- ایرنا

در ادامه افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی در ایران، نرخ کرایه تاکسی و بلیت اتوبوس هم با مجوز شورای شهر تهران از اردیبهشت ۱۴۰۲ بین ۴۵ تا ۷۵ درصد گران‌ می‌شود. در روز‌های گذشته، افزایش ۲۵ درصدی بهای بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ هم اعلام شده بود.

با مصوبه شورای شهر تهران، از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۲، بهای بلیت اتوبوس‌های عادی و تندرو یک هزار و ۸۰۰ تومان است. بنا بر اعلام جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در سال ۱۴۰۲، نرخ ورودی تاکسی‌های خطی پنج هزار تومان، تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد ۳۵ هزار تومان و تاکسی‌های میدان راه‌آهن، ویژه و تلفنی نیز ۲۵ هزار تومان خواهند بود. همچنین در تمام این بخش‌ها، یک هزار و ۴۵۸ تومان به ازای هر کیلومتر پیمایش به نرخ کرایه تاکسی افزوده می‌شود.

رقمی که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل اعلام کرد، تنها نرخ تاکسی در شرایط عادی را شامل می‌شود و چنانچه خط تاکسیرانی در مسیرهایی با شیب تند باشد، نرخ کرایه تاکسی تا سقف ۲۰ درصد قابل افزایش است. همچنین طبق نظر سازمان تاکسیرانی، رانندگان در ساعت‌های اوج ترافیک می‌توانند تا ۵۰ درصد و در روز‌های یخبندان و بارندگی هم تا ۴۰ درصد کرایه تاکسی را افزایش دهند. از ساعت ۱۰ شب تا شش صبح نیز ۲۰ درصد به نرخ کرایه افزوده خواهد شد.

به گفته جعفر تشکری هاشمی، نرخ کرایه تاکسی‌های ون نیز تا سقف ۸۰ درصد نرخ تاکسی‌های معمولی است.

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، افزایش ۴۵۰ تا ۷۵ درصدی کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۲ در صورتی است که نرخ حامل‌های انرژی در سال ۱۴۰۲ تغییر نکند؛ به عبارت دیگر، چنانچه بنزین گران شود، شورای شهر باید نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس را متناسب با افزایش قیمت بنزین افزایش دهد.

در سال‌های اخیر، سقف افزایش بهای کرایه تاکسی و بلیت اتوبوس ۲۵ درصد بود اما اکنون شورای شهر تهران با افزایش ۴۵ تا ۷۵ درصدی کرایه‌ها در خطوط تاکسیرانی، هزینه‌های حمل‌ونقل در پایتخت را بیش از دو برابر افزایش داد. به خصوص اینکه افزایش بهای تاکسی‌های شهری نرخ‌ تاکسی‌های اینترنتی را هم بالا می‌برد.

نگاهی به نرخ‌های کرایه تاکسی و بلیت اتوبوس در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که هزینه‌های حمل‌ونقل در تهران در مدت یک دهه، به‌ میزان چشمگیری افزایش یافته است. بررسی نرخ ورودی تاکسی‌های خطی در طول ۱۰ سال گذشته نیز این موضوع را اثبات می‌کند.

در سال ۱۳۹۲، بهای ورودی تاکسی‌های خطی در تهران حدود ۳۵۰ تومان بود که در ازای هر یک کیلومتر، ۱۱۱ ریال به آن افزوده می‌شد. در سال ۱۳۹۵، مبلغ ورودی تاکسی‌های خطی به حدود ۵۱۰ تومان رسید و در ازای هر یک کیلومتر، کرایه تاکسی ۲۳۰ تومان افزایش می‌یافت. در سال ۱۴۰۰، مبلغ ورودی تاکسی‌های خطی به دو هزار و ۱۰۰ تومان رسید که در ازای هر یک کیلومتر، حدود ۶۴۰ تومان نیز به آن افزوده می‌شد. سال ۱۴۰۱ نیز با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن، نرخ ورودی تاکسی‌های خطی به دو هزار و ۶۲۵ تومان افزایش یافت.

طی این سال‌ها بهای بلیت مترو و اتوبوس‌های شهری نیز به همین ترتیب افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


این افزایش قیمت‌ها در حالی است که شهرداری تهران برای نوسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اقدام مناسبی انجام نمی‌دهد و مردم برای سفر‌های درون‌شهری خود با مشکلات عدیده‌ای از جمله کافی نبودن تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها مواجه‌اند.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، به‌تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اذعان کرد که شهر تهران بیش از هفت هزار و ۵۰۰ اتوبوس نیاز دارد، در حالی‌ که اکنون دو هزار ۵۰۰ اتوبوس وجود دارد که آن‌ها هم فرسوده‌اند.

این اتوبوس‌های فرسوده‌ که همچنان در مسیر‌های شهری تردد می‌کنند و در آلودگی هوای تهران سهم زیادی دارند، اکنون به معضلی برای مردم تبدیل شده‌اند.

پیش‌تر، پلیس راهور فراجا اعلام کرده بود که بالای ۸۰ درصد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تهران فرسوده‌اند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز به‌تازگی این موضوع را تایید کرد و گفت ۱۰۰ درصد تاکسی‌های ون باید از رده خارج شوند. او اضافه کرد که ۷۰ درصد تاکسی‌ها و ۸۰ درصد اتوبوس‌ها نیز به نوسازی نیاز دارند.

شهردار تهران در عین حال با سلب مسئولیت از خود فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران را به گردن مدیران پیشین شهرداری انداخت و گفت: «ناوگان حمل‌ونقل شهری تهران از فرسودگی چند ساله رنج می‌برد.»