ند پرایس: نمی‌توانم در مورد تلاش‌هایمان برای آزادی شهروندان آمریکایی صحبت کنم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تکرار کرد که برجام دیگر در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت کشورش از هر توافقی که به کاهش تنش منجر شود، حمایت می‌کند‌ــ  TOM BRENNER / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری دوشنبه ۱۳ مارس (۲۲ اسفند)، بار دیگر ادعای توافق تبادل زندانیان با ایران را که مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند، «دروغی ظالمانه» خواند و گفت سخنان «نادرست» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تنها بازتابی غم‌انگیز از رویه‌ حکومت ایران است که سال‌ها پیش باید به زباله‌دان تاریخ منتقل می‌شد اما همچنان در قرن حاضر ادامه دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به‌تازگی در سخنانی، ادعای شکل‌گیری توافق میان ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان را مطرح کرد. این ادعا بلافاصله از سوی مقام‌های آمریکا تکذیب شد. ند پرایس که پیش‌تر نیز ادعای امیرعبداللهیان را رد کرده بود، در نشست خبری دوشنبه بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت که شهروندان آمریکایی به ناحق در ایران زندانی‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه کشورش برای آزادی شهروندان محبوس در ایران بی‌وقفه تلاش می‌کند و آن را به‌عنوان اولویت در نظر دارد، افزود: هر کاری که ممکن است برای آزادی آنان انجام می‌دهیم.

ند پرایس از پاسخ به سوالی درباره ارتباط آزادی شهروندان آمریکایی و آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به‌عنوان «بخشی از توافق بالقوه» خودداری کرد و گفت: «نمی‌توانم در مورد تلاش‌هایمان برای آزادی شهروندان آمریکایی صحبت کنم. برای آزادی آن‌ها مفید نیست. آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ما برای آزادی این سه آمریکایی بی‌وقفه تلاش می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای نیز گفت که جمهوری اسلامی ایران فرصت احیای برجام را از بین برد و توافق هسته‌ای دیگر در دستور کار ایالات‌متحده آمریکا قرار ندارد. او در عین‌ حال افزود که واشنگتن از «دیپلماسی و هرگونه تلاش برای کاهش تنش» حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید «اگر این‌گونه که می‌گویید جمهوری اسلامی دروغ ‌می‌گوید و قابل‌اعتماد نیست، چرا برای توافق هسته‌ای به آن اعتماد می‌کنید؟» گفت: برجام برپایه اعتماد شکل نگرفت بلکه مبنای شکل‌گیری آن «نظارت و اقدام‌های راستی‌آزمایی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

او در ادامه به خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، از توافق هسته‌ای اشاره کرد و افزود که پس از خروج آمریکا، جمهوری اسلامی نیز به‌شکلی خطرناک برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز استقبال کرد و گفت کشورش از هر تلاشی که به کاهش تنش‌ و درگیری‌ در منطقه منجر شود، حمایت می‌کند. ند پرایس سپس به تاثیر این توافق بر رفتار جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تاکید کرد چنانچه این توافق موجب شود جمهوری اسلامی ایران به «اقدام‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده» خود در منطقه پایان دهد، منافع منطقه تامین خواهد شد. او اضافه کرد: «هرگونه تلاشی که به پایان جنگ یمن کمک کند، آشکارا در راستای منافع ما و منطقه است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه، ادعای کم‌رنگ شدن نقش آمریکا در پی میانجیگری چین میان عربستان سعودی و ایران را رد کرد و افزود که آمریکا بیش از دیگر کشورهای جهان برای حفظ ثبات در منطقه تلاش کرده است.

ند پرایس در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه، به سفر الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، به تهران نیز واکنش نشان داد و آن را نشانه‌ای از «تعمیق روابط ایران و روسیه» خواند. او با بیان اینکه بلاروس «اساسا حاکمیت خود را به روسیه واگذار کرده است»، گفت: ما این موضوع را به‌دقت زیر نظر داریم و دنبال می‌کنیم.

پرایس خاطرنشان کرد که کشورش طی یک سال گذشته به‌تناوب درباره گسترش روابط ایران و روسیه و ارتباط نظامی و دفاعی دو کشور و نیز روابط روسیه و بلاروس ابراز نگرانی کرده است.