استقبال صدراعظم آلمان از توافق ایران و عربستان سعودی

«اتحادیه اروپا از توافق اعلام‌شده در مورد ازسرگیری روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند»

John MACDOUGALL / AFP

‏اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، از توافق عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای برقراری مجدد روابط پس از سال‌ها اختلاف، استقبال کرد، اما در مورد میانجیگری چین اظهارنظر نکرد.

‏به گزارش رویترز، اولاف شولتس دوشنبه، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند)، در کنفرانس خبرى مشترك با نخست‌وزیر بوتان، گفت: «خوب است که عربستان سعودی و ایران قصد دارند روابطی کمتر خصمانه با هم داشته باشند.» 

پیتر استانو، سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز یکشنبه، ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، در توییتی نوشت: «اتحادیه اروپا از توافق اعلام‌شده در مورد ازسرگیری روابط دیپلماتیک پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند و منتظر اجرای آن است.»
او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا به تلاش‌های دیپلماتیکی که به این گام مهم منجرشد، اذعان دارد.» 

مقام‌های برخی از دیگر کشورها نیز به توافق عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داده‌اند. از جمله کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، با استقبال از اين توافق،  گفت که کشورش از گفت‌وگو و هر ابتکاری که بتواند به گونه‌ای ملموس به کاهش تنش‌ها و تقويت امنيت و ثبات منطقه کمک کند، حمايت می‌کند. کولونا بار دیگر از ایران خواست که اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را در منطقه پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا، نیز درباره این توافق گفت: «روابط بهتر میان اسرائیل و همسایگان عرب، برای همه بهتر است.» 
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه، ۱۰ مارس (۱۹ اسفند)، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که عربستان سعودی واشنگتن را در جریان مذاکراتش با ایران می‌گذاشت، اما ایالات متحده دخالت مستقیمی در مذاکرات نداشت. 
کربی گفت: «همانطور که ما سعودی‌ها را در جریان روابطمان قرار می‌دهیم، آن‌ها نیز مرتب درباره مذاکراتشان ما را مطلع می‌کردند، ولی ما مسقیما مداخله‌ نداشتیم.»

کربی پیش‌تر به خبرگزاری رویترز گفته بود: «در مجموع ما از هر تلاشی برای کمک به پایان جنگ در یمن و تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال می‌کنیم. تنش‌زدایی همراه با بازدارندگی، ارکان اساسی سیاستی است که جو بایدن در جریان سفر سال گذشته‌اش به منطقه ترسیم کرد.»

در عین حال، کاخ سفید گفت معلوم نیست که این تحول به معنی عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل باشد. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز ضمن استقبال از توافق عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، از چین، عمان و عراق برای ایفای نقش میانجی میان تهران و ریاض قدردانی کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش، در بیانیه‌ای گفت: «روابط مبتنی بر حسن همجواری میان ایران و عربستان سعودی، برای ثبات منطقه خلیج فارس ضروری است.» او همچنین گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد آماده است تا برای تقویت مذاکرات منطقه‌ای و اطمینان از استقرار صلح بادوام و امنیت در منطقه خلیج فارس، از اختیارات خود استفاده کند.