وزارت خارجه سوریه: توافق بین ریاض و تهران به ثبات در منطقه کمک می‌کند

دمشق روز شنبه از برقراری مجدد رابطه بین تهران و ریاض استقبال کرد

دولت سوریه شنبه از توافق به‌دست آمده بین تهران و ریاض استقبال کرد و تاکید کرد «برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور» به «ثبات بیشتر در منطقه»‌ کمک می کند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از حامیان دولت بشار اسد در جریان جنگ داخلی سوریه بود. در حالیکه ریاض پس از سرکوب‌های گسترده مخالفان به دست بشار اسد و آغاز جنگ داخلی، روابط خود با دمشق را قطع کرد و از دیگر متحدان عرب منطقه‌ای خواست تا سوریه را منزوی کنند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد «توافق بین ریاض و تهران را به نفع شهروندان این دو کشور به‌طور خاص و همچنین در راستای منافع کل شهروندان منطقه خاورمیانه دانست».

پس از زمین‌لرزه ۶ فوریه که ترکیه و سوریه را لرزاند و جان بیش از شش هزار نفر در سوریه را گرفت، عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی منطقه بود که به مناطق زلزله‌زده تحت کنترل دولت بشار اسد بیشترین کمک‌ها را ارسال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه عربستان در هفته جاری بار دیگر اعلام کرد که در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی، اجماع فزاینده‌ای درباره «پایان دادن به انزوای دمشق» وجود دارد.

عضویت سوریه در اتحادیه کشورهای عرب، در سال ۲۰۱۱ با آغاز سرکوب وحشیانه و مرگبار معترضان به حالت تعلیق درآمد. جنگ داخلی سوریه که بیش از یک دهه طول کشید جان بیش از ۵۰۰ هزار نفر را گرفت و نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی این کشور را آواره کرده است.

توافق بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران با میانجیگری چین در پکن به‌دست آمد. تحلیلگران می‌گویند چین که بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در دو کشور کرده است، به یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های دیپلماتیک در سال‌های اخیر دست یافته است.

سیاست‌های پکن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که رهبران این کشور با گسترش روابط تجاری و سیاسی در منطقه خاورمیانه، قصد دارند به حضور آمریکا برای همیشه پایان بدهند.

جمهوری خلق چین سرمایه‌گذاری‌های زیادی در عربستان کرده است. از سوی دیگر، پکن یکی از معدود متحدان جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بوده است. با وجود تحریم‌های گسترده جامعه جهانی علیه تهران، پکن با دور زدن تحریم‌ها مهم‌ترین مشتری نفت خام جمهوری اسلامی بوده است.

توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می‌تواند برای دولت ائتلافی اسراییل مشکل زا باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت ائتلافی اسرائیل، از زمانی که برای ششمین بار به قدرت بازگشته است تاکید کرده که خواهان عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است، اما توافق ریاض و تهران در پکن، می‌تواند چنین روندی را پیچیده کند. نتانیاهو تهران را بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل می‌داند.