سفارت هند برای دیپلمات‌های طالبان کارگاه آموزش «افکار هندی» برگزار می‌‌کند

پیش از این وزیر دفاع طالبان گفته بود حاضر است افراد این گروه را برای فراگیری آموزش نظامی به هند اعزام کند

سفارت هند در کابل که با فروپاشی دولت اشرف غنی مسدود شد، هنوز به صورت رسمی بازگشایی نشده است-آریانا نیوز

در نامه‌ای از وزارت خارجه طالبان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از کارمندان این نهاد دعوت شده که در یک برنامه آموزشی که سفارت هند در کابل برگزار می‌کند، شرکت کنند. در این نامه آمده است: «برنامه آموزشی مذکور تحت عنوان «تعمق در افکار هندی» توسط موسسه مدیریت هند برگزار می‌شود.»

بنا به این نامه، برنامه آموزشی مذکور در روزهای ۱۴ تا ۱۷ ماه مارس به صورت مجازی برگزار می‌شود و کارمندان وزارت خارجه که به زبان انگلیسی آشنایی دارند، می‌توانند در آن شرکت کنند.

هند که در تنش مداوم با پاکستان است، تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، از جنگ دولت اشرف غنی علیه طالبان حمایت می‌کرد و در دهه ۹۰ میلادی نیز حمایت مالی و تسلیحاتی در اختیار جبهه نظامی ضدطالبان می‌گذاشت.

سفارت هند در کابل که با فروپاشی دولت اشرف غنی مسدود شد، هنوز به صورت رسمی بازگشایی نشده است، اما شماری از دیپلمات‌های هند در اوت ۲۰۲۲ به کابل رفتند تا امکان بازگشایی سفارت را بررسی کنند. در این مدت، دیدارهایی میان دیپلمات‌های هند و برخی از مسئولان طالبان صورت گرفته است، اما تماس رسمی و علنی میان وزارت خارجه طالبان و وزارت خارجه هند مشاهده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول ۱۹ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، مقام‌های هند همواره بر شکل‌گیری دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی در افغانستان تاکید کرده‌اند. 

در حالیکه طالبان یک گروه تحت حمایت پاکستان دانسته می‌شود، هند محتاطانه در حال افزایش نفوذ خود در افغانستان است. سال گذشته، انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی، و ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان در مصاحبه با رسانه‌های هندی، از علاقه‌مندی طالبان به برقراری روابط سیاسی با هند سخن گفتند. وزیر دفاع طالبان همچنین افزود که حاضر است افراد طالبان را برای فراگیری آموزش‌های نظامی به هند بفرستد.

با این حال، دولت هند نیز مانند بقیه دولت‌های دنیا، هنوز رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است و سفارت و کنسولگری‌های هند در افغانستان نیز هنوز بازگشایی نشده‌اند.

با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، هند تمامی کارمندان سفارت و کنسولگری‌های خود را از افغانستان خارج، و صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را متوقف کرد. با اینکه در سال‌های گذشته روزانه صدها نفر از افغانستان برای معالجه، تجارت یا امور دیگر به هند سفر می‌کردند، در دوران تسلط طالبان بر افغانستان، این روند متوقف شده است. در ۱۹ ماه گذشته، هند چندین محموله ادویه و گندم به افغانستان کمک کرده است، اما پروژه‌های انکشافی که با حمایت هند در این کشور انجام می‌شد، نیمه‌کاره مانده‌اند و هنوز از سر گرفته نشده‌اند.