واحد نظامی «پانی‌پت»، پیام آشتی‌ناپذیری طالبان به هند

پانی‌پت نام شهری در شمال دهلی است که احمدشاه درانی، شاه افغانستان، در سال ۱۷۶۱، در آن دست به کشتار بزرگی ‏زد

طالبان به‌عنوان شبه‌نظامیان مورد حمایت پاکستان، همواره از شورش در کشمیر علیه دولت هند حمایت کرده‌‌اندـ تصویر از توییتر خبرگزاری باختر  

روز جمعه ۲۲ بهمن، رسانه‌های وابسته به طالبان خبر دادند که یک واحد نظامی جدید در استان ننگرهار در شرق افغانستان که هم‌مرز با پاکستان است، به‌مثابه بخشی از نیروهای نظامی این گروه ایجاد شده است. عکس‌هایی که از این واحد نظامی منتشر شده است نشان می‌دهد شماری از نظامیان طالبان در حال تمرین‌ نظامی‌اند و پرچمی همراه دارند که روی آن نوشته است «واحد عملیاتی پانی‌پت». افراد این گروه به سلاح‌های آمریکایی‌ مجهزند و هنگام تمرین‌ نظامی، نقاب‌های سیاه به صورت زده‌اند.

تعداد اعضای این واحد نظامی مشخص نیست اما در عکس‌های منتشرشده، به نظر نمی‌رسد از ۵۰ نفر بیشتر باشند. اما گذاشتن نام منطقه‌ای در هند روی یک واحد نظامی طالبان به چه معناست؟

پانی‌پت کجاست؟

پانی‌پت شهری فقیرنشین، اما مشهور و تاریخی در ۹۵ کیلومتری شمال دهلی است. پانی‌پت به دلیل سه نبردی که در تاریخ هند در آن رخ داده، مشهور است. نبرد سوم پانی‌پت میان پشتون‌ها و متحدانشان با ماراتاها در سال ۱۷۶۱ رخ داد. در آن نبرد، خون هزاران انسان ریخته شد. احمدشاه درانی مشهور به احمدخان ابدالی، شاه خون‌ریز افغانستان، در سال ۱۷۶۱ به هند حمله کرد و لشکر هزاران نفری ماراتاها را که در پانی‌پت دژ دفاعی داشتند، شکست داد. او در آن شهر قتل‌عام به راه انداخت و لشکریانش به زنان و دختران تجاوز کردند. بر اساس روایت‌ مورخان هندی، لشکریان احمدشاه درانی در جریان آن نبرد، ۷۰ هزار سرباز ماراتاها را کشتند و بیش از ۴۰ هزار زن و مرد بالای ۱۴ سال را پس از اسارت، سر بریدند.

احمدشاه درانی یک سال بعد، در سال ۱۷۶۲، شهر امریتسار را که از شهرهای مقدس هند بود، تصرف کرد و در یک کشتار بزرگ، بیش از ۳۰ هزار نفر از غیرنظامیان آن شهر را به قتل رساند. سپاهیان احمدشاه درانی به دستور او، معابد امریتسار را ویران کردند و گنج‌های آن شهر را غارت کردند. از احمدشاه درانی در افغانستان به عنوان شاهی جهان‌گشا یاد می‌شود و بسیاری از مردم، به‌ویژه درانی‌ها و در مجموع پشتون‌ها، او را «بابای ملت» می‌نامند. اما در تاریخ هند، او به‌عنوان مردی خون‌ریز و متجاوز مشهور است که زنان و کودکان را گروگان گرفته، مکان‌های مقدس را غارت کرده، و ده‌ها هزار انسان را کشته است. از همین روایت‌های تاریخی، سینمای بالیوود در سال ۲۰۱۸ فیلمی با نام «پانی‌پت، آن خیانت بزرگ» ساخت. کارگردان این فیلم آشوتوس گواریکر است و آرجون کاپور، سانجی دات، زینت امان و کریتی سانون، از بازیگران مشهور سینمای هند، در آن نقش ایفا کردند

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این فیلم، سانجی دات نقش احمدشاه درانی را بازی کرده است که بر اساس روایت‌های تاریخی، مردی است خشمگین، عصبانی، خون‌ریز، خودرای، راهزن، غارتگر و متجاوز. این فیلم در دسامبر ۲۰۱۹ اکران شد. بسیاری از هواداران احمدشاه درانی محتوای آن را توهین به او دانستند و به آن اعتراض کردند.

واحد نظامی طالبان چه ربطی به پانی‌پت دارد؟

طالبان به‌عنوان گروه شبه‌نظامی مورد حمایت پاکستان، همواره از شورش در کشمیر علیه دولت هند حمایت کرده‌ است. طالبان که آموزش‌دیده‌های مدارس دینی پاکستان‌اند، طبیعی است که مخالف دولت هند و به‌ویژه آیین هندو باشند. شماری از جنگجویان طالبان که اکنون فرماندهان ارشد این گروه‌اند، به دفاع از پاکستان در نبردهای کشمیر نیز شرکت داشته‌اند.

در روزهای اخیر، ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد گروهی از پسران دانشجو در هند دختران مسلمان دانشجو را به دلیل پوشیدن برقع اذیت می‌کنند. به دنبال پخش گسترده این ویدیوها در فضای مجازی و دست به دست شدن آن‌ها میان کاربران در افغانستان، شماری از اعضای طالبان در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که آیا وقت آن نرسیده است که یاد نبرد سوم پانی‌پت را تازه کنیم؟

 این پرسش هرچند احساساتی و ناشی از درک نادرست طالبان از اوضاع کنونی جهان است، نشان می‌دهد که طالبان به‌سادگی ممکن است به نیروی جنگ نیابتی تبدیل شوند. چند روز پس از داغ شدن این بحث‎‌‌‌ها در فضای مجازی، روز جمعه رسانه‌های طالبان خبر دادند که واحد نظامی پانی‌پت در استان ننگرهار ایجاد شده است. ننگرهار منطقه‌ای مرزی در شرق افغانستان و هم‌مرز با پاکستان است. در ننگرهار بیشتر مردم با پول ملی پاکستان دادوستد می‌کنند. بیشتر ساکنان این استان پشتون‌‌اند.

انتشار عکس‌های واحد نظامی پانی‌پت با استقبال بسیاری از اعضای طالبان مواجه شده است. افراد این گروه عکس‌های واحد نظامی پانی‌پت را با پیام‌هایی به زبان اردو و هندی بازنشر می‌کنند و مدعی‌اند که هدف از ایجاد این واحد نظامی، آمادگی برای حمایت از مسلمانان هند است.

با وجود این که سران گروه طالبان به کشورهای خارجی اطمینان می‌دهند پس از این هیچ‌یک از کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای منطقه با تهدیدی از سوی افغانستان مواجه نخواهد بود، اما عملکرد این گروه ثابت می‌کند که آنان در حال تبدیل شدن به دردسری بزرگ برای کشورهای منطقه‌اند.

استقرار یگان‌های انتحاری در امتداد مرز با تاجیکستان، درگیری نظامی با مرزبانان ایرانی، درگیری با مرزبانان پاکستانی، درگیری با مرزبانان ترکمنستانی، تشکیل واحد نظامی با نام پانی‌پت و تحریک مردم علیه دولت هند بیانگر ماجراجویی طالبان برای ایجاد شورش و ناآرامی در منطقه است. خطر واقعی را زمانی می‌توان درک کرد که توجه شود هزاران عضو طالبان که برای حمله انتحاری آماده بودند، در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به‌دلیل از دست دادن فرصت انتحار اشک ریختند. آنانی که بابت از دست رفتن فرصت انتحار و کشتن غیرمسلمانان غمگین‌اند، با اشتیاق به واحد نظامی پانی‌پت می‌پیوندند تا با دولت هندوستان بجنگند که به تصور آنان، دشمن بزرگ مسلمانان است.