پوتین در نشست گروه ۲۰ در دهلی شرکت می‌کند؟

رهبر روسیه ممکن است نخستین بار بعد از جنگ اوکراین با رهبران غرب در یک اتاق حضور یابد

حضور رئیس‌جمهوری روسیه در این اجلاس هنوز رسما تایید نشده است‌ ــ AFP

به گفته افراد آگاه به زمان‌بندی‌های کاری رهبر روسیه، انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین بعد از غیبت در دو دوره پیاپی اجلاس رهبران جهان،‌ در نشست ماه سپتامبر گروه ۲۰ در هند شرکت کند.

به گزارش بلومبرگ به نقل از افراد ناشناسی که از برنامه‌های روزانه پوتین آگاه‌اند، کرملین در حال آزاد کردن وقت او برای حول‌وحوش همان زمان است تا او بتواند برای [شرکت در] نشست سران به دهلی پرواز کند.

به گفته منابع آگاه، معاونان پوتین به همین دلیل تاریخ مجمع اقتصادی سالانه‌ در ولادی‌وستوک را که ۹ تا ۱۰ سپتامبر بود، یک هفته عقب انداختند.

در نتیجه حالا اگر پوتین در اجلاس گروه ۲۰ حضور یابد، نخستین بار پس از جنگ اوکراین، با رهبران غربی در یک اتاق قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت رئیس‌جمهوری روسیه در این اجلاس هنوز رسما تایید نشده است. روسیه قبل‌تر دعوت رسمی هند به این اجلاس را پذیرفته بود.

طبق این گزارش، به تعویق افتادن مجمع اقتصادی ولادی‌وستوک امکان حضور مقام‌های ارشد هند و چین در این هم‌اندیشی بلندپایه را هم مهیا می‌کند.

یکی از مشاوران پوتین با صدور بیانیه‌ای، تغییر تاریخ برگزاری اجلاس سالانه مجمع اقتصادی شرق (ای‌ای‌اف) به ۱۲ تا ۱۵ سپتامبر را تایید کرد.

آنتون کوبیاکوف، مشاور پوتین و دبیر اجرایی انجمن برگزاری ای‌ای‌اف، گفت: «تصمیم تغییر تاریخ مجمع اقتصادی شرق با زمان‌بندی رویدادهای بین‌المللی رابطه دارد. انتظار داریم رهبران خارجی و مهمانان بلندپایه در آن حضور یابند.»

پوتین در نشست پارسال گروه ۲۰ به ریاست اندونزی شرکت نکرد.

نشست سال گذشته نخستین گردهمایی رهبران گروه ۲۰ بعد از حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه بود. او در نشست سال ۲۰۲۱ گروه ۲۰ در رم، نیز به دلیل رعایت تدابیر قرنطینه‌ای ناشی از همه‌گیری کرونا شرکت نکرد اما از طریق ارتباط ویدیویی در آن حضور داشت.

رهبر روسیه با شرکت نکردن در نشست بالی، از رویارویی احتمالی با ایالات متحده و متحدانش شانه خالی کرد. در آن نشست، جو بایدن، ریشی سوناک و امانوئل مکرون با شدیدترین لحن از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کردند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شد که در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در دهلی، چین و روسیه با همکاری یکدیگر اجازه ندادند محکومیت جنگ بخشی از بیانیه مشترک موردتوافق رهبران غربی باشد.

نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ که در آن سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم حضور داشت، بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت.

اس جایشانکار، وزیر خارجه هند، گفت اختلاف‌ها بر سر اوکراین «حل‌شدنی نبودند».

گردهمایی وزرای اقتصاد و روسای بانک مرکزی گروه ۲۰ در شهر بنگلور نیز قبل‌تر بدون صدور بیانیه مشترک، پایان یافته بود.

این گروه نتوانست در مورد کلمات مورداستفاده برای تشریح جنگ اوکراین به اجماع برسد.

© The Independent

بیشتر از جهان