امیرعبداللهیان از توافق بر سر تبادل زندانیان با آمریکا خبر داد؛ واشنگتن تکذیب کرد

در هفته‌های اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرال آمریکا بر سر تبادل زندانیان؛ مذاکراتی که قطر و بریتانیا نقش میانجی آن را بر عهده دارند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۲۱ اسفنند (۱۲ مارس)، در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت حکومت‌های ایران و آمریکا، در موضوع تبادل زندانیان، به توافق رسیده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به این سخنان گفت این اظهارات «دروغی به‌شدت ظالمانه» است که فقط باعث تشدید درد و رنج خانواده‌های این زندانیان می‌شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: «اگر همه چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، فکر می‌کنم در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان نیز خواهیم بود. ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم.»

سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، از جمله زندانیان شناخته‌شده ایرانی-آمریکایی در ایران‌اند. از سوی دیگر، ده‌ها ایرانی و ایرانی-آمریکایی نیز در ایالات متحده زندانی‌اند که تهران خواهان آزادی آن‌ها است.

با این‌حال در هفته‌های اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرال آمریکا بر سر تبادل زندانیان؛ مذاکراتی که قطر و بریتانیا نقش میانجی آن را بر عهده دارند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت در جریان این سفر، «پیشرفت خوبی» حاصل شد و «همکاری نیرومندی» میان ایران و آژانس در جریان است، و «معتقدیم جمع‌بندی گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها در دسترس است».

امیرعبداللهیان با اشاره به ارسال پیام‌ها به مقام‌های آمریکایی در مورد با مذاکرات هسته‌ای، گفت: «مقام‌های آمریکایی در اتخاذ تصمیم نهایی جرات و جسات لازم را تاکنون نتوانستند از خود نشان دهند؛ در حالیکه طرف ایرانی با عقلانیت، ابتکار و شجاعت، خیلی شفاف و روشن در میز مذاکره غیرمستقیم، ایده‌های رو به جلو را مطرح کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو همچنین اظهار امیدواری کرد که مذاکرات طولانی ماه‌های گذشته به زودی جمع‌بندی شود و هر چه زودتر نتیجه‌ای که «مطلوب است و رعایت منافع کامل ملتمان حاصل شود».

امیرعبداللهیان در بخشی از سخنانش به توافق اخیر میان تهران و ریاض با وساطت چین نیز اشاره کرد و گفت: «گفت‌وگوهای پرچالش و سختی در بغداد، مسقط و پکن انجام شد و مهم این است که این گفت‌وگوها به نتیجه روشنی منجر شد.»

او توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در راستای «مصالح، منافع دو ملت، صلح، امنیت و توسعه پایدار امنیت» توصیف کرد و گفت این توافق علیه هیچ‌یک از کشورهای مسلمان درمنطقه نخواهد بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استقبال گسترده از توافق تهران و ریاض و گمانه‌زنی‌هایی درباره موضوع یمن در این توافق، گفت: «درباره یمن، این طرف‌های یمنی هستند که درباره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه گفت‎وگو و مذاکره را محور اصلی می‌داند؛ ما معتقدیم تداوم جنگ در اوکراین، یمن و در منطقه غرب آسیا راه‌حل نیست و امیدواریم در چارچوب این توافق، همه کشور‌های مسلمان در منطقه از مواهب آن برخوردار شوند.»

سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره جایگاه یمن در توافق تهران و ریاض، در حالی مطرح می‌شود که وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی، روز جمعه، ۱۰ مارس (۱۹ اسفند)، مدعی شد که ایران متعهد شده است که حملات شورشیان حوثی یمن را علیه عربستان سعودی، متوقف کند.

تهران و ریاض روز جمعه در پکن توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند. بر اساس این توافق، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف دو ماه با بازگشایی سفارت‌خانه‌ها، سفیران خود را معرفی خواهند کرد.

عربستان سعودی در ۱۳ دی ۱۳۹۴، یک روز پس از حمله نیروهای نزدیک به حکومت ایران به سفارتخانه این کشور در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.