رابرت مالی: محاکمه جمشید شارمهد ساختگی بود

مالی صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد را «به‌شدت» محکوم کرد و نوشت چنین اقدام‌هایی به انزوای بیشتر جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی منجر می‌شود

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش نسبت به صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، شهروند ایرانی – آلمانیِ محبوس در ایران که قوه قضاییه جمهوری اسلامی حکم اعدامش را صادر کرد، واکنش نشان داد.

مالی در این توییت نوشت ایالات متحده آمریکا صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد را «به‌شدت محکوم می‌کند» و، ضمن اشاره به ربوده شدن این شهروند ایرانی – آلمانی از خاک امارات متحده عربی، برگزاری دادگاه او در ایران را محکمه‌ای «ساختگی» دانست.

نماینده ویژه دولت فدرال آمریکا در امور ایران، همچنین در بخش انتهایی این توییت چنین نوشت:«حکومت ایران، با انجام اقدام‌هایی از این دست، خودش را از باقی جهان منزوی‌تر می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مساله انزوای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، از جمله مواردی بود که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز در نشست خبری روز جمعه‌اش به آن اشاره کرد. کربی در بخشی از اظهارات خود گفت تحریم‌هایی که غرب به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به تهران تحمیل کرده، انزوای بین‌المللی حکومت ایران را در پی داشته است.

تصمیم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، نه تنها با واکنش منفی‌ مقام‌های دولت‌های اروپایی و آمریکا، خاصه دولت آلمان، مواجه شد بلکه با اعتراض نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز همراه بود.

به‌عنوان مثال سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه هفته جاری از مقام‌های قضایی حکومت ایران خواست تا به‌سرعت حکم اعدام شارمهد را لغو کنند و خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشت که هرچه سریع‌تر این فعال سیاسی ایرانی – آلمانی را آزاد کند.

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر همچنین به شرایط بد نگهداری شارمهد در زندان‌های ایران اشاره کرد و نوشت زندان‌بان‌های دستگاه قضایی حاکم بر ایران جمشید شارمهد را «شکنجه» کرده و با او رفتارهایی بد داشته‌اند.

به‌گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمشید شارمهد، در دوران تحمل حبسش، از مراقبت‌های پزشکی محروم است، داروهای مربوط به بیماری پارکینسونِ شارمهد را به او نمی‌دهند و در نتیجه در حال حاضر او از «نفس‌تنگی» و «بدن درد» رنج می‌برد.