رسانه‌های داخل ایران: قلعه‌نویی سرمربی جدید تیم ملی فوتبال است

قلعه‌نویی خود را «بچه‌هیاتی» و متعلق به قشر مذهبی ایران می‌داند و تصاویر پرشماری از حضور او در کنار مداحان حکومتی، مانند محمود کریمی، سعید حدادیان و مجید بنی‌فاطمه، منتشر شده است

رسانه‌ها در ایران می‌گویند امیر قلعه‌نویی تا ساعتی دیگر سرمربی تیم ملی ایران می‌شود - علیرضا زینالی

رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که امیرقلعه‌نویی، سرمربی تیم گل‌گهر سیرجان، قرار است تا ساعات پایانی روز یکشنبه، ۲۱ اسفند (۱۲ مارس)، به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳ قطر معرفی شود.

پیش از این، گزینه‌هایی به مراتب باکیفیت‌تر از قلعه‌نویی، مانند فیلیکس سانچز، سرمربی سابق تیم ملی قطر، یا ژوزه مورایس، دستیار سابق مورینیو و سرمربی فعلی سپاهان، اصلی‌ترین گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران در جام ملت‌ها مطرح بودند.

امیر قلعه‌نویی در سال‌های اخیر در باشگاه‌های ایرانی عملکردی ناموفق داشته است و پیش از تیم گل‌گهر، به دلیل کسب نتایج ضعیف، از تیم‌های استقلال تهران و سپاهان اصفهان اخراج شده بود. درحال حاضر نیز گل‌گهری‌ها با هدایت قلعه‌نویی، به‌‌رغم صرف هزینه‌هایی هنگفت برای جذب بازیکنان باکیفیت، در رده پنجم لیگ برتر فوتبال ایران قرار دارند.

کاپیتان سابق استقلال تهران که در جام ملت‌های ۲۰۰۷ نیز در مسند سرمربی تیم ملی فوتبال ایران عملکرد ناموفقی از خود نشان داد، طی یک دهه گذشته با اتهام‌های سنگینی همچون «زدوبند با داوران» یا «اجبار بازیکنان به دوپینگ» مواجه بوده است و برخی تماشاگران فوتبال در ایران او «سلطان مافیا» نامیده‌اند؛ مافیایی که ظاهرا این‌بار نیز به کمک او آمده تا بار دیگر سرمربی تیم فوتبال ایران شود.

قلعه‌نویی خود را «بچه‌هیاتی» و متعلق به قشر مذهبی ایران می‌داند و تصاویر پرشماری از حضور او در کنار مداحان حکومتی، مانند محمود کریمی، سعید حدادیان و مجید بنی‌فاطمه، منتشر شده است و بر اساس شنیده‌ها، این افراد در شکل‌گیری لابی قدرتمند قلعه‌نویی برای تصاحب نیمکت تیم ملی نقش پررنگی داشته‌اند.

اما او سال گذشته پس از باخت تیمش مقابل استقلال تهران، با خشم زیاد مقابل دوربین صداوسیما، انتقادهای صریحی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بر زبان آورد و آن اظهارات،  به محرومیت چند جلسه‌ای او از حضور روی نیمکت مربیگری گل‌گهر سیرجان منجر شد. قلعه‌نویی که از کیفیت داوری این مسابقه به شدت عصبانی بود، فریاد زد: «در این ۴۰ سال تنها چیزی که نداشتیم، عدالت بوده. فقط ظلم بوده و ظلم بوده و ظلم... نمونه‌اش را هم در فوتبال می‌بینیم. عدالت و اعتقاد و این‌ها، همه الکی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود آن سخنان و برخی مواضع او طی چند ماه اخیر در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، به نظر می‌رسد قلعه‌نویی اینک تصمیم گرفته با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، با فدراسیون فوتبالی همکاری کند که در آن دخالت‌های امنیتی صورت می‌گیرد و رئیس آن، مهدی تاج، عضو سابق سپاه پاسداران، دارای پرونده‌های رنگارنگ اختلاس مالی است.

چند روز پیش، تیم ملی جوانان ایران با هدایت صمد مرفاوی، با شکست مقابل تیم نه‌چندان قدرتمند عراق در مسابقات جام ملت‌های جوانان آسیا، از صعود به مسابقات جام جهانی جوانان بازماند تا حسرت قهرمانی تیم ملی فوتبال جوانان ایران در جام ملت‌های آسیا ۴۷ ساله شود؛ درست مانند تیم ملی فوتبال بزرگسالان و تیم ملی امید ایران، که آن‌ها نیز دقیقا ۴۷ سال است که نتوانسته‌اند قهرمان جام ملت‌ها شوند یا به مسابقات المپیک راه یابند.

درست مانند تیم ملی فوتبال بزرگسالان و تیم ملی امید ایران که آن‌ها نیز دقیقا ۴۷ سال است که نتوانستند قهرمان جام ملت‌ها شوند یا به مسابقات المپیک راه یابند.

یعنی آخرین افتخارات فوتبال ایران مربوط به دورانی است که هنوز جمهوری اسلامی در ایران مستقر نشده بود و حکومت پهلوی با ریل‌گذاری منطقی برای فوتبال و ورزش ایران، در پی کسب میزبانی مسابقات جام جهانی و المپیک بود.

اولین حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی نیز مربوط به مسابقات سال ۱۹۷۸ در آرژانتین است که قاره آسیا تنها یک سهمیه در جام جهانی داشت و تیم ایران مقتدرانه توانست با قهرمانی آسیا راهی این مسابقات شود. آیا با این کیفیت مدیریت در ورزش و فوتبالی که تحت سیطره نظامیان و امنیتی‌های جمهوری اسلامی قرار دارد، فوتبال ایران می‌تواند باز هم قهرمان آسیا شود؟ پاسخ این سوال کاملا مشخص است.

بیشتر از فوتبال