ادامه حمله به دانش‌آموزان در دست‌کم ۵ شهر؛ وزارت کشور از بازداشت ۱۰۰ نفر خبر داد

وزارت کشور در بیانیه‌ای با معرفی «دانش‌آموزان» به‌عنوان عامل بخشی از حمله‌ها به مدارس، تهدید کرد که «دانش‌آموزان از انجام آن اکیدا خودداری کنند» 

حمله به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر روز شنبه ۲۰ اسفند ماه، با بازگشایی مدرسه پس از دو روز تعطیلی پایان هفته دست‌کم در چهار استان ایران از سر گرفته شد و هم‌زمان وزارت کشور در بیانیه شماره چهار خود از بازداشت و بازجویی بیش از ۱۰۰ نفر در ۱۱ استان به اتهام دخالت در این حمله‌ها خبر داد.

روز شنبه دست‌کم پنج مدرسه در خوزستان شامل دو دبیرستان دخترانه در باغ‌ملک، دو مدرسه در اهواز، یک مدرسه در آبادان، و همچنین یک مدرسه در شهر سیاهکل استان گیلان، دو مدرسه در شهر سنندج مرکز استان کردستان، یک مدرسه در دشتستان استان بوشهر هدف حمله قرار گرفته و شماری از دانش‌آموزان دختر و همچنین تعدادی از معلمان در اثر مسمومیت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

شدیدترین حمله‌های روز شنبه ۲۰ اسفند ماه به دانش‌آموزان دختر در شهر باغملک خوزستان انجام شد و به گفته مقام‌های این شهر، هدف حمله‌ها دانش‌آموزان دختر دو مدرسه عفت و فروغ باغملک بودند که در نتیجه آن ۵۱ دانش‌آموز دختر و ۳ معلم مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با تایید وقوع مسمومیت دانش‌آموزان در باغملک، گفت که بیشتر این دانش‌آموزان پس از مراجعه به بیمارستان، کنترل علائم و دریافت درمان‌های حمایتی در حال ترخیص از بیمارستان‌اند.

همچنین در شهر اهواز مرکز استان خوزستان نیز دانش‌آموزان دختر دو مدرسه «کوثر» و «ستایش» هدف حمله قرار گرفتند و شماری از دانش‌آموزان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

در شهر آبادان نیز محمد صالحی بهبهانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان، حمله و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در دست‌کم یکی از مدارس این شهر را تایید کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت که حداقل ۱۶ دانش‌آموز دختر از این مدرسه به بیمارستان‌های طالقانی و بهشتی آبادان منتقل شدند و بیشتر آن‌ها چند ساعت بعد از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 

در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز گزارش داد که روز شنبه ۲۰ اسفند، دانش‌آموزان دختر در دو مدرسه به نام‌های «بعثت» و «پویش» در شهر سنندج مرکز استان کردستان نیز هدف حمله قرار گرفتند.

در استان بوشهر نیز، دانش‌آموزان دختر مدرسه خدیجه کبری هدف حمله قرار گرفته و به مراکز درمانی منتقل شدند و در استان گیلان هم تعدادی از دانش‌آموزان دختر دبیرستان فاطمیه  شهر سیاهکل پس از وقوع حمله دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.

در همین حال، روز شنبه ۲۰ اسفند ماه باردیگر حمله به مدارس در چند استان دیگر تکرار شد، اما وزارت کشور در بیانیه شماره ۴ خود مدعی شد که «از اواسط هفته گذشته تا روز شنبه ۲۰ اسفند ماه، تعداد رخداد‌های مدارس روند کاهشی چشمگیری را داشته است و گزارشی از وجود دانش‌آموزان بدحال گزارش نشده است».

وزارت کشور در این بیانیه همچنین از بازداشت و بازجویی ۱۰۰ نفر خبر داد و عنوان کرد که این افراد در ۱۱ استان به دست «دستگا‌ه‌های اطلاعاتی، انتظامی و تخصصی»  بازداشت شده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «طبق آخرین گزارشات دریافتی، در استان‌های تهران، قم، زنجان، خوزستان، همدان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و خراسان رضوی  بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل موثر در حوادث اخیر مدارس شناسایی، دستگیر و مورد تحقیق قرار گرفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، نتایج اعلام‌شده در بیانیه شماره ۴ وزارت کشور مشابه بیانیه‌های قبلی این وزارتخانه است و در آن آمده است که «بررسی اولیه نشان می‌دهد تعدادی از این موارد، مشتمل بر افرادی است که از روی شیطنت یا ماجراجویی و با هدف تعطیلی کلاس درس و تحت تاثیر فضای روانی ایجاد شده دست به اقداماتی نظیر استفاده از مواد بدبو و بی‌خطر و… زده‌‌اند که ضمن تذکر لازم، تحقیقات قانونی از این دسته از افراد تا حصول اطمینان و کسب نتیجه نهایی ادامه دارد.»

در بخش دیگری از این بیانیه، وزارت کشور تعدادی از افراد بازداشت‌شده را «جنایتکار» خوانده و آورده است: «در بین دستگیرشدگان افرادی با انگیزه‌های معاندانه و با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم و دانش‌آموزان و برای تعطیلی مدارس و ایجاد بدبینی نسبت به نظام وجود دارند که تحقیقات از این افراد جنایتکار از جمله کشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی منافقین مورد تحقیق و بررسی است.»

وزارت کشور در ادامه این بیانیه خود دانش‌آموزان را نیز عامل بخشی از این حمله‌ها معرفی کرد و با تهدید به برخورد با دانش‌آموزان، افزود: «به‌دلیل سوءاستفاده معاندین از این قبیل اقدامات که متفاوت با گذشته است، دانش‌آموزان از انجام آن اکیدا خودداری کنند، زیرا ابلاغ شده است برابر قوانین توسط مراجع ذیربط با فرد خاطی برخورد شود.»

بخش دیگری از بیانیه وزارت نیز به تهدید خانواده‌ها و اولیا دانش‌آموزان اختصاص دارد و در آن خطاب به اولیای دانش‌آموزان آمده است: «با متولیان امر آموزشی و تربیتی فرزندانتان و در برپایی کلا‌س‌های درسی، همکاری کامل داشته باشند» و «مدیران و معلمان با دانش آموزان غایب برابر مقررات آموزشی» رفتار خواهند کرد.

هم‌زمان با بیانیه وزارت کشور، سایت روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار متنی «سفیر بریتانیا در تهران، دولت فرانسه، بهائیان، شورای صنفی معلمان، منافقین(سازمان مجاهدین خلق)، یک حزب اصلاح طلب» و هم‌زمان پرویز ثابتی از اعضای ارشد سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در سال‌های حکومت محمدرضا شاه پهلوی و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل را به دست داشتن در حمله به مدارس متهم کرد.

این در حالی است که مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از ۹ آذر در قم با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور یزدانشهر آغاز شد و در ده‌ها مدرسه این شهر طی سه ماه تکرار شد و پس از آن به بروجرد و بعد به شهرهای مختلف در ۲۹ استان ایران گسترش یافت و حتی به نوشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اکثریت مردم بر این باورند که این حمله‌ها از طرف دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی یا گروه‌های مذهبی مورد حمایت آن‌ها، انجام می‌شود.

اولین بار وب‌سایت قم‌نیوز که علی پورطباطبایی سردبیر آن از هفته گذشته بازداشت شده است، از وجود ردپای «منبعث از دیدگان طالبانی» در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد. این سایت که اخبار شهر قم را پوشش می‌دهد، نوشت که احتمالا هدف از این مسمومیت‌ها، «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل دختران» است.

فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در مصاحبه‌ای با سایت روزنامه شرق یک گروه مذهبی در قم «موسوم به هزاره‌گرا» را عامل مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر معرفی کرد و گفت: «این گروه‌ و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند».

مقام‌های جمهوری اسلامی نزدیک به صد روز از اساس حمله به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر را انکار می‌کردند و حتی احمد وحیدی، وزیر کشور، و یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در نشست رسانه‌ای مشترک خود مدعی شده بودند که ۹۵ درصد موارد مسمومیت دختران دانش‌آموز ناشی از «استرس و اضطراب» است.

با بازتاب‌های گسترده و جهانی و درخواست‌هایی از طرف جامعه جهانی برای تشکیل کمیته تحقیق سازمان ملل برای بررسی حمله‌ها به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان، اکنون مقام‌های جمهوری اسلامی با تغییر تاکتیک، اصل حمله‌ها و مسموم‌سازی را تایید می‌کنند و اقدام‌های گسترده‌ای را برای فرافکنی و نسبت دادن حمله‌ها به دیگران آغاز کرده‌اند.