ستاد حقوق بشر قوه قضاییه: کمتر از ۱۰ درصد دانش‌آموزان گاز «غیرخطرناک» را استنشاق کرده‌اند

ستاد حقوق بشر در گزارشی از حملات سریالی به مدارس، جمهوری اسلامی را دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری معرفی کرد

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که تا همین هفته‌های پیش بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی این حملات را تکذیب می‌کردند - ANONYMOUS/ESN / AFP

ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه با انتشار گزارشی درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران اعلام کرد که «کمتر از ۱۰ درصد از دانش‌آموزان بدحال ماده محرک غیرخطرناک استنشاق کرده‌اند».

در بخشی از این گزارش عنوان شده است که مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی «در ادامه سیاست نظام مبتنی بر مسئولیت‌پذیری، شفاف‌سازی، حمایت و ارتقای حقوق بشر شهروندان»، از همان روزهای شروع حملات سریالی به مدارس مواضع قاطعی گرفته‌اند و پیگیری آن را در دستور کار قرار دادند.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که تا همین هفته پیش بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی این حملات را تکذیب می‌کردند. وزیر آموزش پرورش در روزهای ابتدایی عمومی شدن این حملات آن را شایعه خوانده و اعلام کرده بود که همین شایعات باعث شدند که مدارس در روزهای کرونا تعطیل شود. او البته پس از صحبت‌های خامنه‌ای در مورد مسمومیت‌ها به‌صورت تلویحی بابت نگرانی والدین معذرت‌خواهی کرد، اما اظهارات ضد‌و‌نقیض مدیران جمهوری اسلامی در تایید و تکذیب این اتفاق کماکان ادامه دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش روز پنجشنبه باز هم بخش عمده مسمومیت‌ها را تکذیب کرد و با اشاره به آخرین نتایج به دست آمده از بررسی‌های صورت گرفته از تغییر حالت دانش آموزان گفته است که «در جلسه روز گذشته‌ای که داشتیم این موضوع اعلام شد که بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند مشکلی نداشتند و به درخواست خودشان بوده است. بخش عمده دانش آموزان بر اثر جو روانی ایجاد‌شده و ترس و نگرانی خواستار مراجعه به مراکز درمانی بودند. البته عده کمی هم افرادی بودند که بیماری زمینه‌ای داشتند.»

این در حالی است که معاون درمان وزارت بهداشت در گزارش خود آورده است که «بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند.»

ستاد حقوق بشر در گزارش خود به دستور علی خامنه‌ای، ماموریت رئیسی به وزارت اطلاعات و واکنش رئیس قوه قضاییه مبنی بر مفسد فی‌الارض خواندن مسببان این حملات اشاره کرد. دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این موضوع‌ها گفت: «ستاد حقوق بشر با جدیت پیگیر روشن شدن موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس بوده و در تماس مداوم با نهادهای امنیتی و قضایی، خواستار شناسایی فوری عاملان این موضوع است. اجازه نخواهیم داد این قضایا مانع بهره‌مندی دانش آموزان از حق آموزش شده و آرامش آن‌ها و خانواده‌ها را سلب کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه آمده است: «بلافاصله پس از آغاز حادثه، تیم‌های تخصصی وزارت بهداشت، تحقیقات علمی و میدانی خود را آغاز کردند و در بازه‌های زمانی مختلف، نتایج تحقیقات خود را منتشر کردند. همچنین، وزارت کشور به دستور رئیس‌جمهوری مامور شد تا ابعاد امنیتی و سیاسی ماجرا را به‌دقت بررسی کرده و گزارش‌های خود در این ارتباط را به‌صورت شفاف ارائه کند.»

در تمامی بیانیه‌های صادر شده نهادهای حکومتی و دولتی اعلام شده است که پیگیر ماجرا شده‌اند و از روزهای ابتدایی حملات در قم این کار را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که نه نشانه‌ای از پیگیری دیده نمی‌شود و نه هیچ‌کدام از این نهادها به عاملان این حملات اشاره‌ای کرده‌اند. در طی هفته گذشته خبرنگاران و شهروندان بسیاری در شهرهای مختلف به علت پیگیری و انتشار اخبار مربوط به این حملات بازداشت شده‌اند.

ستاد حقوق بشر نیز در بیانیه‌اش اعلام کرد که بخش اندکی (کمتر از ۱۰ درصد) از دانش‌آموزان یک ماده محرک که از نوع گازهای جنگی، خطرناک و کشنده نبوده است را استنشاق کرده‌اند و بخش اعظمی نیز تحت تاثیر آثار روحی و روانی و اضطراب قرار گرفته‌اند.

ستاد حقوق بشر در این بیانیه، مسمومیت دانش‌آموزان در ۵۲ مدرسه و ۲۵۰ کلاس را تایید و اعلام کرد که نیروهای اورژانس، درمان، آتش‌نشانی و انتظامی در محل حاضر شدند و علاوه بر معاینه دانش‌آموزان، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را مورد پایش قرار دادند.

این ستاد همچنین اعلام کرد که برخی افراد در‌خصوص مواد محرک دستگیر شدند و دستگاه‌های ذی‌ربط مشغول تحقیق و بررسی کامل‌اند، اما با این وجود هنوز خبری از ارتباطات این افراد منتشر نشده است. اظهارات ضدونقیضی در روزهای گذشته درباره بازداشت عاملان این حملات در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، اما هنوز از نوع گاز و نحوه وقوع این حملات با وجود ادعای دستگیری عوامل آن، خبری در دست نیست.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پایان، جمهوری اسلامی را دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری معرفی کرد و مدعی شد فارغ از هرگونه فشار، عملیات روانی، سوءاستفاده ابزاری و برخورد سیاست‌زده، تمام تلاش خود را برای پیگیری اتفاق‌های رخ‌داده انجام می‌دهد.