یک مرکز فرهنگی وابسته به ایران در مزارشریف هدف حمله قرار گرفت

دو کشته و ۳۰ زخمی از محل حادثه به بیمارستان ابوعلی سینا منتقل شدند

دفتر مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در شهر مزارشریف در شمال افغانستان، پیش از ظهر شنبه ۲۰ اسفند، آماج یک حمله انفجاری قرار گرفت. منابع حاضر در محل حادثه به ایندیپندنت فارسی گفتند که انفجار در جریان برگزاری مراسم نیمه‌شعبان و تقدیر از خبرنگاران رخ داد. تاکنون در‌مورد تعداد کشته و زخمی‌های این حادثه جزئیاتی در دست نیست، اما یکی از خبرنگاران که در این حادثه زخمی شده است، گفت دو کشته و حدود ۳۰ تن زخمی از محل حادثه به بیمارستان ابوعلی سینای بلخی در مرکز مزارشریف منتقل شدند.

تبیان از مراکز موردحمایت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان است که سید عیسی حسینی مزاری آن را اداره می‌کند. انفجار در همایشی تحت عنوان «مهدویت، رسانه و ترویج فرهنگ» صورت گرفته است که قرار بود در حاشیه آن از خبرنگاران حاضر در همایش نیز تقدیر صورت گیرد.

خبرگزاری آوا، زیرمجموعه تبیان، در خبری نوشت: «شماری از خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در این همایش ازجمله چند تن از اعضای دفتر مرکزی تبیان و خبرنگاران آوا زخمی شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری افزود: «همکاران ما از مزار‌شریف گزارش می‌دهند که انفجار نیرومند بوده است و هنوز از میزان دقیق تلفات احتمالی خبری در دست نیست. نیروهای امنیتی در محل وقوع رویداد و نیز اطراف شفاخانه ولایتی بلخ حضور دارند و اجازه پوشش خبری مستقیم این حادثه را نمی‌دهند.»

سید عیسی حسینی مزاری، روز پنجشنبه، در پیامی کشته شدن مولوی داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ را که در حمله داعش کشته شد محکوم کرد. او همچنین در پیام‌هایی که اخیرا از طریق خبرگزاری آوا منتشر کرد، بر لزوم حمایت از طالبان تاکید کرده بود.

مرکز فرهنگی تبیان تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، همه ساله در روز قدس تجمع‌های بزرگی در شهرهای افغانستان راه‌اندازی می‌کرد، اما این همایش در دو سال اخیر با حضور اندک افراد در دفاتر این نهاد برگزار می‌شود.

دفتر مرکزی تبیان در دشت برچی شهر کابل‌، هفتم دی‌ماه ۱۳۹۶، در حال برگزاری یک همایش آماج یک حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله ۵۲ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند. آن حمله را گروه داعش خراسان بر عهده گرفت، اما حمله روز شنبه به دفتر تبیان در مزارشریف را هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

داعش خراسان در یک هفته گذشته چندین حمله را در هرات و مزارشریف سازمان‌دهی و اجرا کرد که باعث ایجاد نگرانی‌ از گسترش این حملات شده است. افراد این گروه، روز چهارشنبه، رئیس اداره آب‌رسانی هرات را به قتل رساندند و روز پنجشنبه، مولوی داوود مزمل، استاندار قدرتمند طالبان در بلخ را طی یک حمله انتحاری کشتند.