دختری از دل محرومیت به مدال طلای دانشگاه گجرات هند رسید

راضیه مرادی به‌دلیل کسب معدل ۸.۶۰ که بالاترین معدل در سطح این دانشگاه بود، مدال طلا گرفت

راضیه مرادی اکنون تحصیلاتش در مقطع دکترا را در دانشگاه گجرات آغاز کرده است - @Officialzarmina/twitter

راضیه مرادی، دختر ۲۷ ساله افغان، موفق شد مدال طلای دانشگاه گجرات هند را به‌دلیل عملکرد تحصیلی عالی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی به‌دست بیاورد. فرماندار ایالت گجرات، در مراسمی در دانشگاه این ایالت، این جایزه را به راضیه مرادی اهدا کرد.

راضیه مرادی دو سال پیش، در فوریه ۲۰۲۱، با دریافت بورسیه تحصیلی به هند رفت و تحصیلاتش را در دانشگاه ایالت گجرات آغاز کرد. او در پایان دوره تحصیلی‌اش، معدل ۸.۶۰ را بدست آورد که بالاترین معدل در سطح این دانشگاه بود و به همین دلیل، مستحق دریافت مدال طلا شناخته شد. 

راضیه که چندماه پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، از کشور خارج شده بود، طی دو سال گذشته نتوانسته است حتی برای دیدار خانواده‌اش به افغانستان برگردد. او در صحبتش پس از دریافت این جایزه، گفت که نگران امنیت خانواده‌اش است و از اینکه در چنین روزی آن‌ها نمی‌توانند در کنارش باشند، ابراز ناراحتی کرد.

مرادی در مصاحبه با بی‌بی‌سی جهانی گفت که به‌دلیل علاقه‌اش به امور اداری و سیاست‌گذاری، رشته تحصیلی مدیریت دولتی را انتخاب کرده و امیدوار است برای ارتقای رفاه عمومی، «تغییری در سیستم دولتی [افغانستان] ایجاد کند». 

راضیه مرادی اکنون تحصیلاتش در مقطع دکترا در رشته مدیریت دولتی را در همین دانشگاه آغاز کرده است. او گفت: «در حال حاضر، آینده روشنی برای من در افغانستان وجود ندارد، اما برای من باعث افتخار خواهد بود که به کشورم بازگردم و برای توسعه آن تلاش کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راضیه مرادی دختری از قوم هزاره است، قومی که در افغانستان جزو اقلیت‌ها به حساب می‌آیند و به‌دلیل تفاوت مذهبی و قومی، هدف بیشترین حمله‌های سازمان‌یافته تروریستی قرار گرفته‌اند. بیشتر حمله‌های خونبار داعش و طالبان در سال‌های اخیر، مراکز تحصیلی و فرهنگی، راهپیمایی‌های مدنی و تجمع‌ها برای دادخواهی هزاره‌ها را هدف قرار داده است. 

پس از بازگشت طالبان به قدرت نیز، علی‌رغم اینکه این گروه مدارس دخترانه را به روی دختران بالاتر از کلاس ششم بستند، اما برخی از آموزشگاه‌ها به‌ویژه در مناطق هزاره‌نشین به فعالیت خود ادامه دادند. یکی از این مراکز آموزشی که صدها دختر نوجوان به منظور آمادگی برای آزمون کنکور در کلاس‌های آن شرکت می‌کردند، آموزشگاه کاج در منطقه هزاره‌نشین دشت برچی در غرب کابل بود. این آموزشگاه در تابستان سال ۲۰۲۲ هدف یک حمله انتحاری هولناک قرار گرفت که در آن بیش از صد تن از دانش‌آموزان که بیشترشان دختر بودند، کشته شدند.

اکنون با گذشت یک سال و هفت ماه از سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ زنی اجازه تحصیل در مقطع متوسطه، دبیرستان و دانشگاه را ندارد و مجاز به فعالیت سیاسی و اجتماعی نیست.