انفجار در مرکز آموزشی «کاج» در غرب کابل ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت

طالبان کشته شدن ۱۹ تن و زخمی شدن ۲۹ تن را در این حادثه تایید کرد

حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح روز جمعه هشتم مهرماه (۳۰ سپتامبر)، انفجاری در یک مرکز آموزشی به نام آموزشگاه کاج در ناحیه دشت برچی کابل، رخ داد. منابع آگاه حاضر در محل حادثه به ایندیپندنت فارسی گفتند که امروز قرار بود امتحان کنکور آزمایشی در این مرکز برگزار شود. پلیس طالبان کشته شدن ۱۹ تن و زخمی شدن ۲۹ تن دیگر را در این انفجار تایید کرد.

فهرست منتشر‌شده از بیمارستان‌های نزدیک محل حادثه که بیشترین قربانیان به آنجا منتقل شده‌اند، نشان می‌دهد که اکثر زخمی‌ها و جان‌باختگان این انفجار را دختران تشکیل می‌دهند. این منبع آگاه گفت یک مهاجم انتحاری صبح جمعه پس‌ازآنکه محافظ آموزشگاه را هدف گلوله قرار داد، وارد آموزشگاه شد و به سمت کلاس دختران رفت.

هرچند روزهای جمعه در افغانستان تعطیلی عمومی است، اما در آستانه برگزاری آزمون سراسری کنکور قرار بود در این مرکز آموزشی، کنکور آزمایشی برگزار شود. تصاویر منتشر‌شده از محل حادثه نشان می‌دهد که انفجار در یک سالن بزرگ رخ داده و تلفات زیادی برجا گذاشته است.

آمار دقیق کشته و زخمی‌‌ها این حادثه هنوز در دست نیست، اما شاهدان می‌گویند میزان تلفات بیشتر از آماری است که طالبان اعلام کرد. برخی از افرادی که در بیمارستان‌های نزدیک به محل حادثه حضور دارند در پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، از تلفات زیاد این انفجار خبر دادند و از مردم خواستند برای اهدای خون به بیمارستان‌ها بروند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که ورودی بیمارستان محمدعلی جناح در غرب کابل را نشان می‌دهد. در این ویدیوها دیده می‌شود که ده‌ها نفر از خانواده‌های قربانیان تلاش می‌کنند وارد بیمارستان شوند، اما افراد طالبان، با خشونت مانع آن‌ها می‌شوند و حتی آن‌ها را کتک می‌زنند.

حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل، یکی دیگر از حملات هدفمند به اماکن عمومی در مناطق هزاره‌نشین است که این بار بیشترین قربانیان آن را زنان تشکیل می‌دهند. در یک سال گذشته و با افزایش فعالیت‌های داعش در این کشور، میزان حملات تروریستی به مناطق هزاره نشین نیز افزایش یافته است.

درحالی‌که طالبان از برقراری امنیت سراسری در افغانستان به‌عنوان عمده‌ترین دستاوردشان حرف می‌زنند، گزارش شبکه تحلیلگران بلاق، مرکز پژوهشی متمرکز بر جامعه هزاره در افغانستان که در اواسط ماه اوت امسال منتشر شد، نشان می‌دهد که در یک سال گذشته، از اوت ۲۰۲۱ تا اوایل اوت ۲۰۲۲، دست‌کم ۲۰ حمله تروریستی به اماکن مربوط به هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان رخ داده است. مسئولیت بیشتر این حملات را که سبب کشته شدن دست‌کم ۲۲۲ تن و زخمی شدن صدها تن دیگر شده‌، گروه داعش خراسان بر عهده گرفته است.