پاکستان پیشنهاد طالبان مبنی بر اجازه ورود بدون ویزای همراهان بیماران افغان را نپذیرفت

با بسته شدن گذرگاه تورخم در ماه فوریه، صدها تن از بیماران افغان پشت مرز منتظر ماندند

گذرگاه مرزی تورخم پس از یک هفته مسدود ماندن دوباره باز شد، اما هنوز مشکلاتی در عبور و مرور مسافران و کامیون‌های باری وجود دارد - 

WAKIL KOHSAR / AFP

روزنامه پاکستانی دان، روز جمعه ۱۹ اسفند (۱۰ مارس) گزارش داد که یک هیئت پاکستانی با هیئتی از طالبان افغانستان روز چهارشنبه در منطقه مرزی دیدار داشته‌اند و درباره تسهیل عبور‌و‌مرور مسافران و کامیون‌های باری از گذرگاه مرزی تورخم به توافق‌هایی رسیده‌اند. به گزارش دان، درنتیجه این دیدار هرچند در برخی از موارد توافق‌هایی حاصل شده، اما طرف پاکستانی نپذیرفته‌ است که به همراهان بیماران افغان که ویزای ورود به پاکستان ندارند، اجازه ورود به این کشور داده شود.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که در ۱۹ فوریه گذرگاه مرزی تورخم پس از درگیری کوتاه میان مرزبانان دو کشور مسدود شد. گفته می‌شود این درگیری به‌دلیل ممانعت مرزبانان پاکستانی از ورود بیماران افغان که ویزا نداشتند آغاز شد و سبب شد که مرزبانان طالبان گذرگاه را ببندند.

هیئت مرزی طالبان افغانستان در دیدار روز چهارشنبه، از مرزبانان پاکستانی به‌دلیل خودداری کردن از ورود بیماران و همراهان آن‌ها در مواقع اضطراری به خاک پاکستان انتقاد کردند.

در همین حال، منابع آگاه به روزنامه دان گفتند که طرف پاکستانی پیشنهاد هیئت طالبان مبنی بر اجازه ورود دادن به همراهان بیماران افغان که ویزای پاکستان ندارند را رد کردند. این هیئت به همتایان افغان خود گفته‌اند که این مسئله باید به مقام‌های بالاتر در اسلام‌آباد ارجاع داده شود تا آن‌ها تصمیم بگیرند.

با بسته شدن گذرگاه تورخم در ماه فوریه، صدها تن از بیماران افغان پشت مرز منتظر ماندند و برخی از آنان هنوز هم اجازه ورود به پاکستان را ندارند. هیئت طالبان با اشاره به این موضوع تاکید کرد که مرزبانان پاکستانی باید روزانه به تعداد بیشتری از بیماران اجازه ورود بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر موضوع بیماران، هیئت طالبان از هیئت مرزی پاکستان خواست که به خودروهای افغان همان‌طور که خودروهای پاکستانی اجازه عبور از مرز به داخل افغانستان را دارند، اجازه دهند که بدون ویزا از خط مرزی پاکستان عبور کنند، اما طرف پاکستانی این پیشنهاد را نیز نپذیرفت و آن را به تصمیم مقام‌های بالای دولت پاکستان موکول کرد.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که مرزبانان پاکستانی حین عبور شهروندان افغان از مرز به طرف افغانستان، کارت ثبت‌نام مهاجرت را از آن‌ها می‌گیرند و این کار سبب می‌شود که مهاجران افغان که از سال‌ها پیش در پاکستان زندگی می‌کنند و برای انجام کاری به افغانستان می‌آیند، دوباره نتوانند نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

مقام‌های طالبان از هیئت پاکستانی خواستند که از اخذ کارت‌های این مهاجران خودداری کنند، زیرا آنان اغلب کسانی‌اند که بیش از ۱۰ سال در پاکستان زندگی کرده‌اند و به‌جز این کارت، هیچ مدرک قانونی دیگری ندارند.

 به گزارش دان، هیئت طالبان از هیئت مرزی پاکستان خواست که به افرادی که مدارک قانونی از دولت افغانستان و پاکستان ندارند و به نام مهاجر افغان با کمک برنامه‌های بازگشت کمیساریای پناهندگان سازمان ملل به افغانستان باز‌گشته‌اند، اجازه دهند که به خانواده‌هایشان در پاکستان ملحق شوند.

مرز تورخم یکی از گذرگاه‌های مهم و در عین حال جنجالی میان افغانستان و پاکستان است. برخی موارد در دو طرف این خط مرزی خارج از قاعده است، ازجمله عبور و مرور مردمی که در دو طرف مرز زندگی می‌کنند و برخی از آنان سند هویت پاکستان و افغانستان را ندارند. علاوه بر این، قاچاق به اشکال مختلف نیز در این گذرگاه از گذشته وجود داشته است.

یکی از مواردی که دو طرف در مورد آن به توافق رسیدند، تلاش‌ مشترک برای جلوگیری از حمل مخفیانه شکر و پرتقال به افغانستان و قاچاق کالا به پاکستان به‌وسیله کودکان باربر است. به گفته روزنامه دان، هر دو طرف توافق کردند که حضور کودکان باربر در قاچاق برون‌مرزی علاوه بر ممانعت از حرکت عابران پیاده، برای عبور‌و‌مرور خودروها در دو طرف مرز نیز مشکل ایجاد می‌کند.

شمار زیادی از کودکان افغان برای تامین مخارج زندگی، یا در مرز میان افغانستان و پاکستان به قاچاق کالاهای تجاری می‌پردازند یا با عبور غیرقانونی از مرز، در کارخانه‌های تصفیه و بازیافت زباله و جمع‌آوری ضایعات آهن‌ در پاکستان کار می‌کنند.

بیشتر از جهان