تاکید رئیس ستاد ارتش پاکستان بر تامین امنیت در بلوچستان

اخیرا فعالیت تحریک طالبان پاکستانی «تی‎‌تی‌پی» و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در ایالت بلوچستان افزایش یافته است

ژنرال منیر در این سفر کوشیده که با متنفذان محلی ایالت بلوچستان دیدار کند و خواسته‌هایشان را بشنود-FAROOQ NAEEM / AFP

ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، روز چهارشنبه هشتم مارس، در سفر به استان بلوچستان بر تامین امنیت و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، رئیس ستاد ارتش این کشور در جریان بازدید از بندر گوادر گفت:«تعدادی از عناصر گمراه نمی‌توانند که عزم مردم بلوچستان را متزلزل کنند و نیروهای مسلح متعهد به تضمین صلح و رفاه هستند.»

او هیچ اشاره‌ای به حملات ارتش آزادی‌بخش بلوچستان نکرد، اما تاکید کرد که آمادگی عملیات برای تامین امنیت کریدور اقتصادی چین و پاکستان را دارند و تلاش می‌کنند امنیت و آرامش را تامین کنند.

ژنرال منیر در این سفر تلاش کرد که با متنفذان محلی ایالت بلوچستان دیدار کند و خواسته‌هایشان را بشنود.

در حالی رئیس ستاد ارتش پاکستان به ایالت بلوچستان رفته است که حملات تروریستی و نارضایتی ساکنان این ایالت از آنچه تبعیض حکومت مرکزی می‌دانند، بیشتر شده است.

ژنرال عاصم منیر به‌عنوان رئیس سرویس اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) فعالیت می‌کند، اما در مقطع کنونی راه دشواری برای مهار ناامنی‌های فزاینده در پیش دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل هفته جاری درپی یک حمله انتحاری در ایالت بلوچستان، ۹ تن از نیروهای پلیس کشته شدند.

اخیرا فعالیت تحریک طالبان پاکستانی «تی‎‌تی‌پی» و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در ایالت بلوچستان افزایش یافته است.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان فعالیت مسلحانه دارد و خواهان جدایی ایالت بلوچستان از خاک پاکستان است. با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، چندین فرمانده ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در افغانستان کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. پس از سرنگونی حکومت افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان پس از دو دهه جنگ، فعالیت این گروه در پاکستان افزایش یافت.

مقام‌های دولت پاکستان می‌گویند که با پیروزی طالبان در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان نیز جسورتر شده است.

پاکستان حکومت هند را متهم می‌کند که در خاک افغانستان به جنگ نیابتی با اسلام‌آباد ادامه می‌دهد و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

دهلی‌نو در حکومت پیشین افغانستان نفوذ زیادی داشت، اما با روی کار آمدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، فعالیت هند کاهش یافت.

از سوی دیگر، تامین امنیت کریدور اقتصادی پاکستان و چین با افزایش تهدیدهای امنیتی به یک چالش جدی تبدیل شده است.

این کریدور که شامل شبکه‌ای از زیرساخت‌های راه آهن، جاده و انرژی است، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های طرح «کمربند و جاده» چین است و با بودجه‌ای بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار آمریکایی اجرا می‌شود.

پاکستان با بحران شدید مالی مواجه است؛ صادرات کاهش یافته و هم‌زمان قیمت موادغذایی نیز افزایش یافته است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، برای مقابله با بحران اقتصادی، اقدام‌های ریاضتی را در دستور‌کار قرار داده است تا هزینه‌های حکومت را کاهش دهد.

او انتظار دارد که در چارچوب این برنامه، سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد روپیه پاکستانی معادل ۷۶۶ میلیون دلار در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی شود.