کاهش خطر سرطان پستان با رژیم مدیترانه‌ای و روغن زیتون خالص

افزایش مقدار میوه و سبزیجات نیز در این رژیم غذایی نقش اساسی دارد

 رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد - Canva

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای- با روغن زیتون افزوده - می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان تا دو سوم کاهش دهد.

این رژیم که شامل ترکیبی از گروه‌های غذایی از کشورهایی از جمله ایتالیا و یونان است، در مجموع طرفدار استفاده از روغن به جای کره و کاهش مصرف گوشت و افزایش بیشتر ماهی به جای آن است. افزایش مقدار میوه و سبزیجات نیز در این رژیم غذایی نقش اساسی دارد.

پژوهشگران دو گروه از زنان را با هم مقایسه کردند، به یک گروه رژیم غذایی مدیترانه‌ای با روغن زیتون افزوده یا آجیل، و به گروه دیگر پیروی از رژیم غذایی کم‌‌چرب توصیه شد.

این مطالعه نشان داد که زنان ۶۰ تا ۸۰ ساله‌ای که از رژیم مدیترانه‌ای با افزودن روغن زیتون فرابکر پیروی کرده بودند، ۶۸ درصد کمتر از زنانی که از رژیم غذایی کم‌چرب پیروی می‌کردند، در معرض خطر ابتلا به سرطان بدخیم پستان بودند.

در افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای با آجیل افزوده پیروی می‌کردند، «کاهش خطر نه‌چندان چشمگیری» مشاهده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان چهار هزار و ۲۸۲ زنی که در اسپانیا بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بررسی شدند، ۳۵ مورد جدید سرطان پستان بدخیم مشاهده شد.

میانگین سنی زنان بررسی‌شده ۶۷.۷، و  شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها ۳۰.۴ بود و بیشتر آن‌ها پیش از ۵۵ سالگی یائسه شده بودند.

میگل آ مارتینز-گونزالس، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «نتایج این کارآزمایی، حاکی از تاثیر مفید رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با روغن زیتون فرابکر در پیشگیری اولیه از سرطان پستان است.»

«با این همه، مطالعات درازمدت همراه با تعداد بیشتری از بررسی‌های موردی لازم است تا این نتایج را تایید کند.»

نویسندگان همچنین افزودند که نمی‌توانند ثابت کنند که آیا مزایای سلامتی صرفا ناشی از مصرف روغن زیتون فرابکر است، «یا به مصرف آن در چارچوب رژیم غذایی مدیترانه‌ای مربوط می‌شود».

با این حال، مارتینز-گونزالس توصیه کرد که راهبردهای پیشگیرانه، «معقول‌ترین رویکرد در برابر سرطان» است.

میشل اچ کاتز، معاون سردبیر پزشکی داخلی جاما (JAMA Internal Medicine)، مجله‌ای که این مطالعه در آن منتشر شده است، گفت: «البته، هیچ مطالعه‌ای کامل نیست.»

«این یکی تعداد کمی را نشان می‌دهد (فقط ۳۵ مورد سرطان پستان) و همه [شرکت‌کنندگان] سفیدپوست، [در دوران] پس از یائسگی، و در معرض خطر بالای بیماری قلبی-عروقی بودند.»

با این حال، مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر غذاهای گیاهی، ماهی و روغن زیتون فرابکر مبتنی باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد و بی‌خطر است. همچنین، ممکن است از سرطان پستان جلوگیری کند.»

© The Independent