نقش دولت نتانیاهو در تشدید تنش بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها

بنیامین نتانیاهو می‌کوشد بین طرف‌های مختلف تشکیل‌دهنده دولت جدید که نگرش‌های کاملا متفاوت و متضادی دارند، تعادل برقرار کند

در انتخابات اخیر شاهد پیروزی آشکار ائتلاف راستگرایان بودیم - AFP

در حالی که فشارهای داخلی و خارجی بر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، رو به افزایش است، شهرک‌نشینان اسرائیلی در بیت‌المقدس و کرانه باختری به تشدید خشونت علیه فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند. مناطق مختلف کرانه باختری، از جمله جنین و نابلس، طی چند روز گذشته شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز بوده‌اند که به کشته و زخمی شدن شماری از فلسطینیان منجر شد.

شبکه اسکای‌نیوز عربی با اشاره به خشونت‌های اخیر در کرانه باختری، نوشت: «پس از تشکیل دولتی که از آن در حکم راستگراترین دولت در تاریخ اسرائیل یاد می‌شود، بنیامین نتانیاهو می‌کوشد بین طرف‌های مختلف تشکیل‌دهنده دولت جدید که نگرش‌های کاملا متفاوت و متضادی دارند، تعادل برقرار کند. این در حالی است که فلسطینی‌ها بر لزوم حمایت بین‌المللی از مسجدالاقصی تاکید دارند و از ایالات متحده و جامعه جهانی می‌خواهند برای جلوگیری از تشدید تنش و وقوع خشونت در کرانه باختری، سازوکاری ایجاد کنند که شهرک‌نشینان را از اقدام‌های خشونت‌آمیز علیه فلسطینیان بازدارد. 

در گزارش اسکای‌نیوز عربی، آمده است: «تشدید خشونت در کرانه باختری، دولت ایالات متحده را به ابراز واکنش در قبال تحولات اخیر در فلسطین واداشته است؛ به ویژه که واشنگتن بر این باور است که ادامه تنش و خشونت، تهدید جدی برای راه‌حل دو کشوری است.»

در همین راستا، فراس یاغی، پژوهشگر سیاسی، در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت: «ادامه حضور اشغالگران در کرانه باختری، به وقوع درگیری و بروز خشونت منجر می‌شود. بنابراین، طبیعی است که فلسطینیان در چنین شرایطی از خود واکنش نشان دهند.» فراس افزود: «از آغاز سال جاری تاکنون حدود ۲۰ هزار شهرک‌نشین به مسجدالاقصی یورش بردند. این رقم، علاوه بر اینکه افزایش بی‌سابقه حمله به مسجدالاقصی را در قیاس با سال‌های گذشته نشان می‌دهد، این واقعیت را نیز بیان می‌کند که شهرک‌نشینان از پوشش رسمی و امنیتی قوی برخوردارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فراس گفت: «حمله اخیر شهرک‌نشینان به حواره در اردوگاه جنین و به آتش ‌کشیدن خانه‌ها که باعث ایجاد رعب و وحشت بسیاری میان فلسطینیان شد، چنان اقدام خشونت‌آمیزی بود که روزنامه اسرائیلی هاآرتص آن را با عنوان «شب شیشه‌های شکسته» که بیانگر اوج خشونت نازی‌ها علیه یهودیان پیش از آغاز جنگ جهانی دوم بود، توصیف کرد. او افزود: «ماهیت اشغال و تجاوز به حقوق فلسطینیان، عامل اصلی تنش و خشونت در کرانه باختری است؛به ویژه که اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که حاکی از غیرقانونی بودن شهرک‌سازی در آن مناطق است، پایبندی نشان نمی‌دهد. در این صورت، جز دولت نتانیاهو چه کسی باید مسئولیت خشونت‌های اخیر را بر عهده گیرد؟»

فراس گفت: «پیش‌بینی می‌شود که نتانیاهو در حال حاضر از رسیدگی به چالش‌های مرتبط با شکاف داخلی، طفره‌ رود، سپس با بهره‌برداری از تنش‌های احتمالی ماه رمضان در نوار غزه، در صدد متحد کردن صفوف داخلی برآید.»

با این حال، ایوب قرا، سیاستمدار وابسته به حزب لیکود و وزیر پیشین ارتباطات اسرائیل، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی گفت: «دلیل اصلی وقوع تنش و بروز خشونت در کرانه باختری، دست زدن برخی از فلسطینیان به اقدام‌هایی است که باعث ایجاد رعب و‌ وحشت میان شهروندان اسرائیل می‌شود». 

او افزود: «در انتخابات اخیر شاهد پیروزی آشکار ائتلاف راستگرایان بودیم. بر این مبنا، نمی‌توان اراده مردم اسرائیل را که خود دولت کنونی را انتخاب کرده‌اند، نادیده گرفت و نتایج انتخابات را تغییر داد.»

بیشتر از جهان