اکسیوس: دیدگاه آمریکا و اسرائیل درباره ایران نزدیک‌تر شده است

دولت اسرائیل از اینکه آمریکا از طرح پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه در نشست شورای حکام حمایت نکرد، ناراضی‌ است

این نخستین رایزنی‌ واشینگتن و تل‌آویو پس از آغاز به کار راست‌ترین کابینه اسرائیل است-GIL COHEN-MAGEN / POOL / AFP

اکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که گفت‌و‌گو‌های اسرائیل و آمریکا در هفته جاری مثبت بود و دو کشور اکنون دیدگاه نزدیک‌تری درمورد ایران دارند.

به گزارش اکسیوس، این نخستین رایزنی‌های واشینگتن و تل‌آویو پس از آغاز به کار راست‌ترین کابینه اسرائیل است که در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها درباره پیشرفت فعالیت‌های هسته‌‌ای جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

نتانیاهو در موضع‌گیری‌های اخیر خود بار دیگر بر لزوم روی میز گذاشتن تهدید نظامی معتبر علیه ایران تاکید کرده است.

در دیدارهای اخیر مقامات اسرائیل و آمریکا، چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی و وزارت خارجه حضور داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه کاخ سفید حاکی از آن است که تیم آمریکا به ریاست جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن با نگرانی‌ ویژه‌ای پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کرده‌اند.

مشارکت دو کشور و هماهنگی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلح هسته‌ای از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست‌ها بوده است.

به گزارش اکسیوس، دو طرف درباره مانور نظامی مشترک اخیر که مقامات اسرائیلی می‌گویند روی آموزش برای اقدام نظامی احتمالی علیه سایت‌های هسته‌ای ایران بوده است نیز رایزنی‌ کرده‌اند.

یک مقام اسرائیلی که در این مذاکرات حضور داشت می‌گوید که رایزنی‌ها واقعا «خوب» بوده است. یک مقام دیگر هم می‌گوید، آمریکا و اسرائیل نسبت به گذاشته درباره ایران نزدیک‌تر شده‌اند.

این مقام اسرائیلی گفت که توافق هسته‌ای در دستور کار نیست و ایرانیان به روسیه در جنگ با اوکراین کمک می‌کنند. او تاکید کرد که فضای جهان تغییر کرده است و اکنون آمریکا و اسرائیل دیدگاه نزدیک‌تری درباره ایران دارند.

با این حال دولت اسرائیل از اینکه آمریکا از طرح پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه در نشست شورای حکام حمایت نکرده است، ناراضی‌ است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هفته پیش در نشست جی‌استریت گفته بود که دولت بایدن می‌خواهد ببیند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می تواند با ایران درباره بازرسی‌ها به توافق برسید یا خیر.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در آستانه نشست شورای حکام به تهران سفر کرد و گفت که به توافق‌هایی با جمهوری اسلامی دست یافته است. با این حال روایت مقامات تهران از محتوای توافق با آژانس متفاوت بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایران را با اعمالش قضاوت می‌کند و آمریکا انتظار دارد که ایران به تعهداتی که داده است، عمل کند.

بیشتر از جهان