کارشناسان: اتحادیه اروپا نیازی به لیتیوم ایران نخواهد داشت

وضع بد صنعت معدن ایران باعث می‌شود که غربی‌ها مشتری «طلای سفید» ایران که اخیرا کشف شده است، نباشند

لیتیوم به «طلای سفید» معروف است و اتحادیه اروپا آن ‌را از مواد حیاتی برای انتقال اکولوژیکی اروپا دانسته است ـ Martin BERNETTI / AFP

کشف مقادیر عظیم لیتیوم در استان همدان ایران، از جمله اخباری بود که اخیرا از توجه گسترده جهانی برخوردار شد. با توجه به نیاز بسیار جهان به این ماده که اینک حدود ۱۰ درصد منابع جهانی‌اش در ایران کشف شده است، آیا این کشف بر روابط جمهوری اسلامی ایران با غرب تاثیر خواهد گذاشت؟ خبرگزاری «یوراکتیو» اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۸ مارس (۱۷ اسفند)، در گزارشی به این موضوع پرداخت. کارشناسانی که با این خبرگزاری گفت‌وگو کردند، می‌گویند این کشف تاثیری بر روابط ایران و اتحادیه اروپا نخواهد گذاشت. 

رافائل دانینو پرو،‌ کارشناس پژوهشی در «موسسه روابط بین‌الملل فرانسه»، به یوراکتیو گفت: «هزینه‌های [سرمایه‌گذاری در زمینه] انرژی و زیرساختی مشخصا بالا است و خبری از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هم نیست که پشتیبان صنعت معدن در ایران باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیتیوم به «طلای سفید» معروف است و اتحادیه اروپا آن ‌را از مواد حیاتی برای انتقال اکولوژیکی اروپا دانسته است. دلیل ارزش این ماده، استفاده از آن در باتری خودرو‌های برقی است. طبق پژوهش شرکت مک‌کنزی در ۲۰۲۱، افزایش تقاضای خودرو‌های برقی باعث شده است که قیمت لیتیوم ۵۵۰ درصد افزایش یابد.

مارک آنتونی ایل مازگا، از دیگر کارشناسان موسسه روابط بین‌المللی فرانسه، نیز گفت: «نیازی به لیتیوم ایران نداریم.» او گفت که شرکت‌های غربی در ایران سرمایه‌گذاری نخواهند کرد، و افزود: «فقط روس‌ها و چینی‌ها دنبال چنین چیزی می‌روند.»

چین خود از صادرکنندگان مهم فلزات به اتحادیه اروپا است. توماس چندلر، کارشناس ارشد لیتیوم در شرکت «اس‌اف‌ای آکسفورد»، به وب‌سایت «کوآرتز» گفت: «چنین چیزی قطعا به کار سرمایه‌گذاری و استخراج چینی‌ها می‌آید. ایران در بهترین حالت، خواهد خواست که شرکت‌های چینی وارد شوند و بخش عمده کار را خودشان انجام دهند.»

ایران در گذشته صادرکننده عمده مواد معدنی همچون روی، سنگ‌آهن و مس به غرب بود، اما تحریم‌های سال‌های اخیر باعث شده‌ است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی کشور را ترک کنند و صنعت معدن ایران نیز به وضعیت نامناسبی دچار شود.

بیشتر از اقتصاد