هشدار پلیس اسرائیل: سیاست‌های بن گویر به انتفاضه سوم منجر می‌شود

وزیر امنیت ملی اسرائیل قصد دارد خانه‌های بدون مجوز فلسطینی‌ها در اورشلیم شرقی را تخریب کند

وزیر امنیت ملی اسرائیل به داشتن دیدگاه‌های نژادپرستانه متهم است‌ــ تایمز اسرائیل

یک فرمانده سابق پلیس اسرائیل به همراه ۲۵ فرمانده دیگر این نیروی نظامی در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هشدار دادند که سیاست‌های ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی، می‌تواند به انتفاضه سوم یا قیام فلسطینی‌ها منجر شود. آن‌ها می‌گویند تخریب خانه‌های اورشلیم شرقی در آستانه ماه رمضان که وزیر امنیت ملی دستور آن را صادر کرده است، به بروز درگیری و خشونت منجر خواهد شد.

بن گویر یکی از مهم‌ترین مقام‌های افراطی دولت نتانیاهو است که به داشتن دیدگاه‌ها و رفتارهای نژادپرستانه در قبال فلسطینیان متهم است.

بر مبنای گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، در نامه فرماندهان پلیس آمده است که ماه رمضان امسال نیز باید مانند سال‌های پیش با تلاش‌هایی در راستای کاهش خشونت و تنش همراه شود.

ماه رمضان که مسلمانان آن را مقدس می‌دانند، در سال‌های اخیر به صحنه تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها در اسرائیل، کرانه باختری و غزه تبدیل شده است.

به گفته فرماندهان پلیس، در صورت تخریب خانه‌ فلسطینی‌ها در اورشلیم شرقی، ساکنان این خانه‌ها و نیروهای امنیتی اسرائیل درگیر خواهند شد.

نام هیچ‌یک از امضاکنندگان این نامه مشخص نیست اما رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند افرادی از جمله فرماندهان پلیس و یک فرمانده سابق در منطقه بیت‌المقدس آن را امضا کرده‌اند. گفته می‌شود این گروه قصد دارد به تظاهرات گسترده هفتگی علیه اصلاحات قضایی جنجالی دولت تحت عنوان «نجات» بپیوندد.

گزارش‌ها آشکار می‌کند که اختلاف‌نظر میان وزیر امنیت ملی اسرائیل و فرمانده‌هان پلیس به تخریب منازل مسکونی اورشلیم شرقی محدود نیست؛ بن‌ گویر در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش فشارهای امنیتی بر فلسطینی‌ها به‌خصوص زندانیان و عملیات گسترده در اورشلیم شرقی نیز با پلیس درگیر شد.

بن گویر به پلیس اسرائیل دستور داده است که معترضان اسرائیلی را هم سرکوب کنند. او می‌گوید به‌عنوان وزیر امنیت ملی حرف آخر را او می‌زند و پلیس باید تابع دستورهایش باشد.

وزیر امنیت ملی اسرائیل فرماندهان منتقد را به «بدگویی» متهم کرده و مدعی است که آن‌ها پلیس را «سیاسی» و چهره‌اش را «تخریب» کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بن گویر، از حزب راست افراطی، سابقه اجرای اقدام‌های تحریک‌آمیز به‌ویژه در اورشلیم شرقی را دارد و به تشدید تنش‌ها در این منطقه متهم است. او تصمیم دارد علیه فلسطینی‌هایی که بدون مجوز اسرائیل در کرانه باختری و اورشلیم شرقی ساخت‌وساز کرده‌اند، موضع تهاجمی‌تری اتخاذ کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، وزیر امنیت ملی تخریب این خانه‌ها را بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای مبارزه با «تروریسم فلسطینی» می‌داند؛ اگرچه هیچ ارتباطی بین صاحبان این خانه‌ها و تعرض‌های امنیتی وجود ندارد.

فلسطینی‌ها می‌گویند چاره‌ای ندارند جز اینکه بدون مجوز خانه‌سازی کنند چرا که دریافت مجوز برای ساخت‌وساز تقریبا غیرممکن است و چنین به نظر می‌آید که شهرداری برای توسعه محله‌های فلسطینی‌نشین برنامه‌ای ندارد.

پیش‌تر، دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز تایید کرده بود که قوانین اسرائیل عملا دریافت مجوز ساخت‌وساز در اورشلیم شرقی را برای فلسطینی‌ها غیرممکن می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها، بن گویر با نتانیاهو و کمیسر پلیس اسرائیل هم بر سر ماجرای تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها اختلاف‌ نظر دارد. گفته می‌شود نتانیاهو از این وزیر راست افراطی خواسته است خویشتن‌دار باشد، زیرا در صورت اجرای تخریب‌ها، از واکنش‌های بین‌المللی بیم دارد.

نتانیاهو ماه گذشته دستور داد در یک ساختمان ۱۲ واحدی، چهار طبقه که محل سکونت حدود ۱۰۰ فلسطینی بود، ویران شود. این ساختمان در سال ۲۰۱۴ بدون مجوز ساخته شده بود و بن گویر برای اجرای حکم دادگاه برای تخریب آن تلاش می‌کرد.

بن گویر که محکومیت‌های متعددی از جمله به دلیل حمایت از یک گروه تروریستی یهودی و اقدام‌های نژادپرستانه را در کارنامه دارد، در جریان تشکیل دولت جدید، به‌عنوان بخشی از مذاکرات ائتلاف برای تصدی خود در وزارت امنیت ملی و افزایش اختیاراتش گفت‌وگو کرده بود.

قانون تبعیت پلیس از وزارت امنیت ملی اسرائیل سال ۲۰۲۲ تصویب شد. بر این اساس، وزیر امنیت ملی می‌تواند سیاست‌های کلی این نیرو را تعیین کند.

بیشتر از جهان