آمریکا: غنی‌سازی ۶۰ درصدی هیچ هدف صلح‌آمیز باورپذیری ندارد

سفیر آمریکا در شورای حکام فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را «عمیقا نگران‌کننده» دانست

خواسته‌های فرابرجامی تهران توقف مذاکرات هسته‌ای را به دنبال داشت‌ــ JOE KLAMAR / AFP

لورا هولگیت، نماینده ایالات‌ متحده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین، طی بیانیه‌ای، به گسترش فعالیت‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فراتر از توافق برجام انتقاد کرد و گفت که غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم هیچ هدف صلح‌آمیز باورپذیری ندارد.

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: «جمهوری اسلامی از طریق استقرار سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و تداوم انباشت اورانیوم با غنای‌ بالا به گسترش برنامه هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد.»

لورا هولگیت ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد «فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای» را زیر سوال برد و افزود: «هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد برای اهداف موردادعای ایران استفاده نمی‌کند.»

نماینده آمریکا فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرد و آن را با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان در تضاد دانست. او با اشاره به فعالیت‌های جدید تهران در تاسیسات هسته‌ای فردو گفت که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دیگر کشورها ناعادلانه آن را هدف گرفته‌اند اما واقعیت این است که تهران باید از فعالیت‌های هسته‌ای که خطر اشاعه تسلیحات اتمی را به همراه دارد، خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ایالات‌ متحده آمریکا به خواسته‌های فرابرجامی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای و قطع امکان بازرسی آژانس اشاره و تصریح کرد که روند مذاکرات در ماه سپتامبر (شهریور) به همین دلیل متوقف شد؛ این در حالی‌ است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هیچ جای دنیا از فعالیت‌ و وجود ذرات هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌شده چشم‌پوشی نمی‌کنند.

بر مبنای این بیانیه، ایالات‌متحده آمریکا از تیم فنی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل تعهد و پایداریشان قدردانی کرد و هشدار داد که اقدام‌های ایران برای تضعیف جایگاه آژانس در ارائه تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌‌ها پیامدهای زیان‌باری دارد. نماینده آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواست به‌جای تضعیف جایگاه آژانس، اقدام‌هایی انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را در پی دارد.

نماینده آمریکا در ادامه نگرانی‌ها کشورش درباره فعالیت‌های هسته‌ای در سایت فردو را متذکر شد و با تاکید بر اینکه این فعالیت‌ها با تعهدات برجامی ایران مغایرند، گفت هیئت فنی آژانس باید به این نقض تعهدات پادمانی با جدیت توجه کند.

لورا هولگیت از موضوع نگران‌کننده‌تری نیز سخن گفت؛ اینکه ممکن است در سایت فردو ذرات اورانیوم غنی‌شده بیش از ۸۰ درصدی نیز یافت شود. او افزود: «اقدام‌های جمهوری اسلامی چه عامدانه و چه غیرعمدی، به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند.»

نماینده آمریکا در بیانیه‌اش به گزارش جدید رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره میزان ذرات اورانیوم غنی‌شده در ایران استناد کرد و گفت که این تنها یک مورد از نگرانی‌های پادمانی در ایران است؛ اما باید در کنار دیگر موضوع‌های مهم پادمان موردتوجه قرار گیرد.

لورا هولگیت به بیانیه مشترک جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: چنانچه ایران طبق این بیانیه بر تصمیم خود مبنی بر عملکرد شفاف پایبند باشد، نشانه‌ای دلگرم‌کننده خواهد بود اما باید ببینیم این انجام می‌شود یا خیر.

نماینده ایالات‌ متحده در پایان تاکید کرد کشورش کمک‌های مالی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در جهت ماموریت مهم این سازمان ارائه می‌شود، ادامه خواهد داد.

پس از سفر اخیر رافائل گروسی به ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که به تعامل با یکدیگر با «روحیه همکاری و رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات تهران بر اساس مواففقت‌نامه‌های پادمانی» ادامه می‌دهند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر سه مکان به آژانس اعلام کرد تا فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌ متحده، روز سه‌شنبه ۷ مارس (۱۶ اسفند) در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره وضعیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران و سفر رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس انرژی اتمی، به تهران، گفت: «بیانیه مشترک آ‌ژانس و ایران برای ما مهم بود اما آنچه به‌مراتب مهم‌تر است، پیگیری است و انتظار داریم که ایران به تعهدات خود در راستای بیانیه مشترک پایبند باشد. او در ادامه از تهران خواست به تعهدات الزام‌آور پادمانی خود با آژانس به‌‌طور کامل عمل کند.