اول دسامبر؛ روزجهانی ایدز

همه آنچه نیاز است درباره کارزار اطلاع‌رسانی اچ‌آی‌وی بدانید

یک شهروند اهل هندوستان با قرار دادن شمع‌ها به شکل روبان قرمز حمایت خود را از مبتلایان به این بیماری به نمایش گذاشته است Arindam Dey/AFP

روز جهانی ایدز هر سال در اول دسامبر گرامی داشته می‌شود و فرصتی است برای مردم سراسر دنیا تا در مبارزه علیه اچ‌آی‌وی با هم متحد شده و حمایت خود از افراد مبتلا به این بیماری را نشان دهند و یاد کسانی را که جان خود را بر اثر این این بیماری از دست داده‌اند، گرامی بدارند.

این روز از سال ۱۹۸۸ تا کنون، در کشورهای عضو سازمان ملل گرامی داشته می‌شود تا نشانی باشد از حمایت جهانی از افرادی که با این بیماری زندگی می‌کنند.

ویروس این بیماری در سال ۱۹۸۴ شناسایی شد؛ پس از آن که موجب گسترش ترس در سراسر جهان شده و به اشتباه فرض گرفته شده بود که فقط همجنسگرایان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری تا کنون ۳۵ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته و ۷۸ میلیون نفر را آلوده کرده است.

در حال حاضر در بریتانیا تقریبا ۱۰۱ هزار نفر از اچ‌آی‌وی رنج می‌برند، در حالی که این رقم در جهان ۳۶.۹ میلیون نفر است و تنها در بریتانیا سالانه ۵ هزار نفر به این جمع اضافه می‌شود.

با وجود این همه افراد برای حفاظت از خود و سایرین درباره این بیماری اطلاعات درستی ندارند و هنوز سوءبرداشت‌ و تبعیض، واقعیتی است که زندگی افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش موقوفه ملی ایدز از هر پنج نفر مبتلا به ایدز، یکی از آنها گفته است برای رویارویی با احساس تنهایی نیاز به کمک دارد. در همین حال ۳/۴ از مبتلایان به ایدز، که در زندگی خود احساس تنهایی می‌کنند هرگز نتوانسته‌اند به این کمک دست یابند.

به همین خاطر این سازمان به دنبال در ارتباط گذاشتن این افراد در سراسر بریتانیا با یکدیگر است تا افرادی که به کمک نیاز دارند، هنگام نیاز در هر جا و مکانی به آن دسترسی داشته باشند.

جرقه روز جهانی ایدز اولین بار در ماه اوت ۱۹۸۷ توسط «جیمز دابلیو بان» و «توماس نتر»، سخنگویان سازمان بهداشت جهانی، زده شد؛ ولی به راه افتادن کامل آن از طریق برنامه مشترک سازمان ملل درباره ایدز در سال ۱۹۹۶ اتفاق افتاد.

پاپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده و سایر رهبران کشورهای جهان، همه از این فرصت استفاده می‌کنند تا تعهد خویش به برچیدن این بیماری از زمین را تجدید کنند؛ هدفی که سازمان ملل امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ محقق شود.

کاخ سفید با افتخار یک روبان قرمز ۹ متری را از سال ۲۰۰۷ در ایوان شمالی‌اش آویخته است که نشان از تعهد کاخ سفید به مبارزه با ایدز، در پرتو برنامه اضطراری رئیس‌جمهوری برای رهایی از این بیماری دارد که توسط جورج بوش، به منظورکمک به تمام مبتلایان این بیماری در سراسر جهان معرفی شد.

هر سال برنامه مشترک سازمان ملل درباره ایدز، سازمان بهداشت جهانی و گروهی از سازمان‌های مردم‌نهاد، درباره موضوع آن سال تصمیم می گیرند تا چگونه توجه عمومی را به ابعاد مختلف این وضعیت برانگیزند.

موضوع سال ۲۰۱۹ «الصاق روبان» اعلام شده است که مردم را تشویق می‌کند با زدن روبان قرمز، حمایت خویش را به همه، به‌خصوص افراد مبتلا به این بیماری نشان دهند.

شما می‌توانید روبان قرمز را از فروشگاه مجازی موقوفه ملی ایدز خریداری کرده یا روبان‌های قرمز و صندوق جمع پول مجانی دریافت کنید. همچنین در بریتانیا می‌توانید برای این سازمان خیریه، هدایای مالی جمع‌ کنید و از تصاویر و پوستر‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

کسانی که می‌خواهند در بریتانیا همراهی خود را با روز جهانی ایدز نشان دهند، همچنین می‌توانند به صورت مجازی هدایای مالی خود را به موقوفه ملی ایدز ارسال کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی