احتمال شیوع بیماری ایدز در ایران 

نیمی از مبتلایان ناشناخته‌اند؛ شیوع ایدز در میان زنان

برنامه های آموزشی به مناسبت روز جهانی ایدز در تهران سال ۲۰۰۸ - ATTA KENARE / AFP

وزارت بهداشت می گوید تنها نیمی از مبتلایان به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده‌اند. اگرچه  ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز در صورت درمان کشنده نیست ولی به جهت امکان انتقال آن از فردی به فرد دیگر، شناسایی و درمان بیماران حائز اهمیت است. از این روست که بر اساس اهداف سازمان بهداشت جهانی، کشورها باید تا سال ۲۰۲۰ بالاتر از ۹۰ درصد از مبتلایان به ویروس ایدز در کشورشان را شناسایی کرده باشند و تا سال ۲۰۳۰ همه‌گیری این بیماری به پایان رسیده باشد. 

برنامه «دگرگون ساختن جهان ما؛ دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار» معروف به سند ۲۰۳۰ یا توسعه پایا مجموعه‌ای از اهداف مربوط به آینده است که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان یونسکو معرفی شد و در سازمان ملل متحد به تصویب رسید و کشورهای عضو را ملزم به رعایت آن کرد. ولی به دلیل مخالفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در‌ ایران سر و صدای زیادی به راه انداخت و ایران مجبور به خارج شدن از سند ۲۰۳۰ شد.

بیماری ایدز از طریق ویروس اچ‌آی‌وی پدید می آید و این ویروس از طریق سرنگ‌های ناپاک در میان معتادان، روابط پرخطر جنسی (خصوصا مقعدی و دهانی)، مادران باردار به جنین و نوزاد حین شیردهی و یا از طریق خون و بی احتیاطی‌های پزشکی، تیغ آرایشگری و غیره منتقل می شود. روزگارانی این بیماری یکی از کشنده ترین بیماری‌ها بود ولی با پیشرفت علم و در صورتی‌که بیمار تحت درمان باشد، عمر طبیعی یک انسان را طی خواهد کرد. 

به گفته مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، تخمینا ۶۰ هزار و رسما ۳۰ هزار بیمار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی مثبت و ایدز در ایران وجود دارند که از این میان، تنها ۲۲ هزار نفر مداوا می شوند. ۲۰۰ کلینیک برای درمان بیماری ایدز در ایران موجود است که علاوه بر آن، داروخانه‌ها نیز امکان خودآزمایی ایدز را فراهم کرده‌اند. دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در این رابطه گفت: «خودآزمایی بیماری ایدز یا همان سلف تست ایدز اکنون در داروخانه‌ها موجود است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها و از طریق انجام این آزمایش از ابتلا یا عدم ابتلای خود به ویروس اچ.‌‌آی‌.‌وی مطلع شوند».

دهه‌های پیش نسبت این بیماری ۹۰ به ۱۰ درصد در میان مردان و زنان بود که به گفته کنگره بین المللی ایدز در تهران این رقم در ایران هم اکنون تقریبا برابر است. این مهم و همچنین، افزایش میزان اعتیاد در ایران باعث شده تا احتمال شیوع ایدز روبه افزایش باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران طی برنامه یونسکو ۲۰۳۰ به تعهداتی در خصوص پایان همه گیری این بیماری تا سال مورد هدف ضمانت داده بود که به نظر می رسد علی رغم خروج از سند ۲۰۳۰، نیروهای علمی و پزشکی کماکان در صدد برآورده کردن آن اهداف هستند و در این راستا، به دنبال برطرف کردن کمبودها برآمده اند. کمبودهایی از جمله نبود پزشکان ویژه. وزارت بهداشت ادعا می کند که برای اولین بار در دنیا پزشکان ویژه شناسایی و درمان ایدز پرورش داده است و در حال حاضر ۳۰۰ پزشک درمانگر در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی ایران «آماده‌ ارائه‌ خدمات سرپایی به بیماران مبتلا به ایدز هستند».

از این روست که ایران در زمینه درمان این بیماری در خاورمیانه و آفریقا پیشتاز است ولی چندان در پیشگیری شیوع این بیماری موفق نبوده است که پنهان کاری دلیل اصلی آن است. سیاست‌های اشتباه مقامات جمهوری اسلامی در خصوص عدم آموزش و صحبت کردن در مورد این «بیماری غربی» و آمیزش‌های جنسی سالم باعث شده تا سالی چند دفعه محدود و به مناسبت‌های جهانی و به طور نمادین در مورد بیماری ایدز در ایران صحبت شود. 

به درستی رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار داده است که: «سکوت آموزش و پرورش، خانواده و رسانه‌ها سرعت ابتلا به ایدز را در ایران افزایش داده است».

بیشتر از