فراجا: بازداشتی‌های مرتبط با مسمومیت‌ها برای «شبکه‌های معاند» فیلم می‌فرستادند

دانشجویان: مسمومیت دانش‌آموزان کار همان کسانی است که مردم را در خیابان به گلوله بستند

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، از دستگیری پنج نفر در شهرستان لارستان استان فارس در ارتباط با مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان خبر داد و گفت که این افراد دو مرد ۵۰ و ۲۲ ساله و سه زن‌‌اند. به گفته او یکی از زنان بازداشتی دانش‌آموزی «مردودی» و ۲۱ ساله است.

بر مبنای ادعای سخنگوی فراجا، این افراد به‌شکل «تیمی» کار می‌کردند و طی روزهای اخیر با پرتاب گاز نیتروژن به داخل هفت مدرسه باعث مسمومیت ۵۳ دانش‌آموز شدند.

منتظرالمهدی در ادامه مدعی شد که «سه زن دستگیرشده پس از اقدام‌های خرابکارانه، از محیط فیلمبرداری و برای شبکه‌های معاند از جمله اینترنشنال ارسال کرده بودند.»

بنا بر ادعای سخنگوی فراجا، «متهمان در تحقیقات انگیزه خود از این اقدام‌ها را ایجاد جو بدبینی به نظام جمهوری اسلامی و همچنین ایجاد فضای ناامنی در مدارس اعلام کردند.»

مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان اوایل آذرماه از قم شروع شد. اندکی پس از شروع این ماجرا، مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی، دو نماینده قم در مجلس از امنیتی بودن مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان خبر دادند. پس از آن هم خبرهایی بیرون آمد مبنی بر اینکه گروه‌های افراطی در مسمومیت‌های دختران دست دارند و هدف آن‌ها تعطیلی مدارس دخترانه است.

مقام‌های جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی که در هفته‌های ابتدایی می‌کوشیدند موضوع مسمومیت‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهند، با گسترش آن به دیگر شهرهای ایران، پروژه نسبت دادن این اقدام به مخالفان حکومت را آغاز کردند. طی روزهای گذشته مقام‌های دولتی، رسانه‌های حکومتی و برخی نمایندگان مجلس در اقدامی هماهنگ ادعای دست داشتن معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در مسمومیت‌ها را مطرح کردند و این ادعا در حالی به‌تناوب تکرار شد که مقام‌های قضایی می‌گفتند سرنخی از عوامل این مسمومیت‌ها در دست ندارند.

پس از سخنرانی کوتاه علی خامنه‌ای در روز دوشنبه ۱۵ اسفند و دستور او مبنی بر مجازات عوامل مسمومیت‌ دانش‌آموزان، وزارت کشور و نیروی انتظامی دستگیری شماری از افراد در ارتباط با این موضوع را تایید کردند. احمد وحیدی، وزیر کشور، روز سه‌شنبه گفت: «تعدادی از عوامل دست‌اندرکار ناآرامی‌های مدارس در برخی استان‌ها دستگیر شده‌اند.»

مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور، نیز پس از حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی کشور مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان را «پروژه بدحالی دانش‌آموزان» خواند و گفت که در ارتباط با این موضوع تعدادی دستگیر و تعدادی «ارشاد» شدند. میراحمدی ادعا کرد که کمتر از پنج درصد دانش‌آموزان متاثر از «ماده شیمیایی تحریک‌آمیز» دچار عوارضی از جمله سوزش گلو، ریزش اشک، سرگیجه و حالت تهوع شده‌اند و بیش از ۹۵ درصد به دلیل استرس و اضطراب ابراز ناراحتی کرده‌اند.

معاون وزیر کشور در عین‌ حال گفت که در ارتباط با این موضوع افرادی در پنج استان دستگیر شده‌اند. به گفته او، این افراد از کادر مدرسه نیستند.

در حالی‌ که مسمومیت‌های زنجیره‌ای در حال گسترش است، تناقض‌گویی‌های مسئولان در این زمینه همچنان ادامه دارد؛ روز گذشته حسینعلی شهریاری و فداحسین مالکی، دو نماینده مجلس، مسمومیت‌ها را به معترضان نسبت دادند اما مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به وب‌سایت جماران گفت: «چون خبر موثقی نداریم، نمی‌توانیم بگوییم مسمومیت دانش‌آموزان در راستای زن زندگی آزادی، جریان نفوذ یا سرویس‌های امنیتی بیگانه است.»

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در کمتر از یک هفته، دست‌کم ۴۲۵ مدرسه در ۲۷ استان متاثر از مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان بوده‌اند. برخی خوابگاه‌های دانشجویی دخترانه نیز هدف قرار گرفتند.

بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند، در ادامه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس کشور، ۴۶ دانش‌آموز دختر، سه کودک پسر و راننده سرویس مدرسه در نی‌ریز، پنج دانش‌آموز پسر در سنندج، ۱۰ دانش‌آموز دختر در ریجاب واقع در استان کرمانشاه و ۱۴ دانش‌آموز دختر در تربت‌جام در پی مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند. علاوه بر این، تعدادی از دانش‌آموزان دختر در کرمان و نورآباد فارس هم به دلیل مسمومیت روانه بیمارستان شدند.

حساب ۱۵۰۰ تصویر نیز از به مشام رسیدن بوی گاز در چندین ایستگاه مترو تهران خبر داد و نوشت بسیاری از مردم علائمی مانند تنگی نفس، سرفه و قرمزی چشم داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان اعتراض‌های دانشجویی را در برخی دانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر، علوم پزشکی تبریز، تهران، شهید بهشتی و نوشیروانی بابل به دنبال داشت. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه علامه‌ طباطبایی به درگیری آنان با ماموران حراست انجامید.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هم با ماسک زدن به کتاب‌های درسی مدارس، پرفورمنسی اعتراضی در محوطه دانشگاه برگزار کردند. آن‌ها طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «نزدیک به چهار ماه است که این حملات گسترده در سراسر ایران امنیت و سلامت کودکان و خانواده‌هایشان را هدف گرفته و کسانی که ادعای حفظ امنیت در کشور را دارند، در این مدت کوچک‌ترین پاسخی به مردم نداده‌اند. خانواده‌های نگران جلو در مدارس فرزندانشان کتک می‌خورند و معلمان که تنها خواهان حفظ امنیت جان دانش‌آموزانشان در محیط آموزش‌اند، سرکوب می‌شوند.»

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز در اعتراض به مسمومیت‌های دانش‌آموزان بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «همانی که در خیابان به گلوله می‌بندد و در زندان تجاوز و شکنجه و اعدام می‌کند، پشت این حملات تروریستی به دانش‌آموزان است. راه مقابله با این تروریسم حکومتی مشابه قبل است: همبستگی جمعی و اعتراض در خیابان و دانشگاه و مدرسه. اگر امروز جلو این حملات تروریستی نایستیم به ساحت‌ها و فضاهای دیگر جامعه نیز کشیده خواهد شد و هیچ‌کس و هیچ جا ایمن نخواهد بود و فردای ایران را از امروز نیز تیره‌تر خواهد کرد.»