دولت جدید اسرائیل خبر خوبی برای جمهوری اسلامی نیست

نخست‌وزیر اسرائيل ضمن انتقاد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تاکید کرد که کشورش حق حمله به تاسیسات هسته ای ایران را دارد

بنیامین نتانیاهو: «اولویت جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای به هر قیمتی است»-Abir SULTAN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو به‌محض بازگشت به قدرت در اسرائیل، یکی از اولویت‌های دولت خود را روی «پایان‌دادن به کاهش تهدید هسته‌ای ایران» گذاشت. البته از زمان تشکیل کابینه در ماه دسامبر گذشته تا یک هفته پیش، درگیری‌های مکرر در کرانه باختری و اعتراض‌های گسترده به اصلاحات قوانین قضایی، موجب شد«بی‌بی» درباره اولویت کارزار انتخاباتی «حل بحران هسته‌ای ایران» کمتر فرصت سخنرانی طولانی داشته باشد.

اما گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی جمهوری اسلامی، پردوام‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل را برآشفت و وادار به واکنش کرده است.

نتانیاهو یکشنبه گذشته (۱۴ اسفندماه) در جلسه کابینه بار دیگر تاکید کرد که «اولویت دولتش جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای به هر قیمتی خواهد بود».

نتانیاهو در جلسه هیئت دولت، با انتقاد از مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی گفت: «رافائل گروسی فردی شایسته است که سخنان ناشایستی را بیان کرده است. آیا جایز است ایران که آشکارا خواهان نابودی ما است، ابزار کشتار را برای نابودی ما سازماندهی کند؟ آیا ما توان دفاع‌کردن از خود را نداریم و یا از آن منع شده‌ایم؟ بدیهی است که ما مجاز به انجام این کاریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در سخنان خود در جریان نشست شورای حکام اعلام کرد که با برای بازیابی و نظارت بیشتر بر تاسیسات هسته‌ای ایران، با تهران به توافق رسیده و امیدوار است جمهوری اسلامی از این پس به تعهداتش عمل کند.

سخنان «بی‌بی» مبنی‌بر آمادگی اسرائیل برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی درحالی مطرح می‌شود که متحد اصلی این کشور، ایالات متحده، همچنان خواهان حل بحران هسته‌ای ازطریق دیپلماسی است.

آنتونی بلنیکن، وزیر خارجه آمریکا، در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در ماه ژانویه گفت که «موثرترین راه برای مقابله با نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است».

اما این دیدگاه در دولت ائتلافی اسرائیل خریداری ندارد.

ایلان برمن، معاون ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن، می‌گوید حضور یوآو گالانت، ژنرال ارتش اسرائیل، در جایگاه وزیر دفاع می‌تواند برای «تهران دردسرآمیز» باشد. برمن می‌گوید: «گالانت در مقایسه با سلف خود، بنی گانتز، طرفدار نگرش اقدام متقابل علیه جمهوری اسلامی است. در مجموع، دولت جدید اسرائیل خبر خوبی برای تهران نیست و مقام‌های ایرانی این را به‌خوبی درک می‌کنند.»

با این حال، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که تهران می‌تواند از روابط پیچیده بین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و نتانیاهو بیشترین بهره را ببرد.

بن سبتی، محقق ایرانی در موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم، می‌گوید که تهران «دولت جدید در اسرائیل را یک دولت متعصب و افراطی می‌بیند که به‌دلیل روابط ضعیف بین بی‌‌بی و بایدن، می تواند آسیب‌پذیر باشد».

مایر لیتوک، دستیار ارشد تحقیقاتی در مرکز اتحاد برای مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو، با ادعای اینکه تهران به نتانیاهو به‌دلیل نقش او در تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ برای خروج از برجام کینه زیادی دارد، اقدام‌های آینده جمهوری اسلامی درقبال اسرائیل را خطرناک پبش‌بینی کرد.

برخی دیگر از تحلیلگران می‌گویند امکان دارد تهران در هفته‌ها و ماه‌های آینده جنگ سایبری علیه اسرائیل را تشدید کند، جنگی که به گفته این تحلیلگران در «بحران سیاسی حال حاضر اسرائیل می‌تواند تاثیرگذار باشد».

جیسون برادسکی، مدیر سیاست‌گذاری سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، می‌گوید «بسیاری از این حملات سایبری تاکنون نامنظم بوده‌اند، اما برخی از آن‌ها پتانسیل تبدیل‌شدن به اتفاقی حیاتی را دارند».

او اشاره می‌کند که سال گذشته جمهوری اسلامی یک «کارزار انتشار خبرهای جعلی را در میان یهودیان ارتدکس اسرائیل برای ترویج هرج‌ومرج و شکاف‌ سیاسی و همچنین برای تحریک درگیری‌های بین گروه‌ها با موفقیت راه‌اندازی کرد».

برخی دیگر از ناظران می‌گویند جمهوری اسلامی همچنین با پشتیبانی از گروه‌های افراطی فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری سعی می‌کند وضعیت دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو را در سطح امنیتی بحرانی کند.

هنری روم، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن در خاورمیانه، معتقد است که تهران «احتمالا ازطریق تبلیغات و حمایت مستقیم از شبه‌نظامیان، به‌دنبال دامن‌زدن به ناآرامی‌های بیشتر در‌میان فلسطینیان نیز خواهد بود».

 

بیشتر از جهان