نتانیاهو متخصص برنامه اتمی ایران را به‌عنوان رئیس شورای امنیت ملی معرفی کرد

تزاچی هانگبی پیشتر گفته بود اگر آمریکا نتواند برنامه اتمی ایران را متوقف کند، نتانیاهو در نهایت دستور حمله می‌دهد

در آستانه شروع به کار دولت جدید اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب، یکی از متحدان قدیمی خود از حزب‌ راست‌گرای لیکود را به‌عنوان رئیس «شورای امنیت ملی اسرائیل» معرفی کرد.

تزاچی هانگبی، نظامی پیشین ارتش اسرائیل، متخصص برنامه هسته‌ای حکومت ایران است و مواضع سرسختانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد. او در سه دهه گذشته، ریاست شماری از وزارتخانه‌های از جمله وزارت بهداشت، دادگستری و امنیت عمومی اسرائیل را بر عهده داشته است.

او همچنین پیشتر معاون وزیر خارجه اسرائیل بود و ریاست کمیته روابط خارجی کنست (پارلمان اسرائیل) را بر عهده داشت.

روزنامه تایمز اسرائیل، بامداد روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر (هفتم دی‌ماه) در گزارشی تزاچی هانگبی را یک سیاستمدار کهنه‌کار اسرائیلی معرفی کرد که قبلا مسئول نظارت بر سازمان‌های اطلاعاتی اسرائيل، موساد و شین‌بت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روابط امنیتی اسرائیل با ایالات متحده را برعهده داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تزاچی هانگبی همچنین مواضع سرسختانه‌ای در قبال حکومت ایران دارد و بارها درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صحبت کرده است.

او به‌تازگی گفته بود: اگر دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نهایت نتواند برنامه اتمی حکومت ایران را متوقف کند، با روی کار آمدن نتانیاهو، او این کار را خواهد کرد.

این مقام پیشین دولت اسرائيل پیشتر نیز تهدید کرد که در صورت نیاز، ارتش اسرائیل تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران را هدف قرار می‌دهد.

هانگبی اوایل ماه گذشته میلادی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: «ارزیابی من این است که بنیامین نتانیاهو در نهایت دستور حمله به مراکز اتمی حکومت ایران را صادر خواهد کرد.» به‌گفته رئیس منتخب شورای امنیت ملی اسرائیل، این برآورد او نتیجه ۳۵ سال شناخت و همکاری با نتانیاهو است.

روزنامه تایمز اسرائیل، در بخشی دیگری از یادداشت روز چهارشنبه خود نوشت: نیروی هوایی ارتش اسرائیل، مدت‌ها است که خود را برای حمله به مراکز اتمی حکومت ایران آماده می‌کند. با این حال، به‌نوشته این روزنامه، هنوز روشن نیست که آیا ارتش اسرائیل، به تنهایی توان حمله به تاسیسات به‌خوبی محافظت‌شده حکومت ایران را دارد یا نه.

هانگبی ۶۵ساله قرار است جایگزین ایال هولاتا شود. هولاتا از ژانویه سال ۲۰۲۱ به عنوان مشاور امنیت ملی در دولت‌های اسرائیل کار کرده است.

بیشتر از جهان