نتانیاهو: اجازه نمی‌دهیم آیت‌الله‌ها به تاریخ سه هزار ساله یهود پایان دهند

دو هزار و ۵۰۰ سال پیش یک ستمگر پارسی دیگر فکر کرد که می‌تواند قوم یهود را از بین ببرد و شکست خورد. من به ستمگرانی که می خواهند دولت یهود را نابود کنند می‌گویم که شما هم شکست خواهید خورد.

نتانیاهو تاکید کرد که برای به تأخیر انداختن اقدامات ایران، دو اقدام اساسی لازم است: «اول، گزینه معتبر نظامی و دوم، فشار اقتصادی. » - menahem kahana / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر درباره خطرات بازگشت آمریکا به برجام هشدار داد و گفت که یکی از مهم‌ترین تصمیمات در انتخابات آینده کشورش این خواهد بود که چه کسی کشور را علیه ایران هدایت می‌کند.

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه‌ای با اسرائیل هیوم تاکید کرد: «سیاست من این است كه به هر طریق ممكن، آشکارا یا نهان، دیپلماتیک یا عمومی، اقتصادی یا نظامی، از توسعه هسته‌ای ایران جلوگیری شود. اگر آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند، می‌توانند مستقیماً به ما حمله کنند یا چتر هسته‌ای روی سر ما باز کنند و از آن برای یک حمله متعارف استفاده کنند که در آن از موشک‌های بسیار بزرگ و دقیق استفاده می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد تاریخ تغییر می‌کند.»

نخست وزیر اسرائیل در این مصاحبه که دیروز جمعه، ۸ اسفند منتشر شد، گفت: «در پایان، همه چیز به تاریخ ما برمی‌گردد. دو هزار و ۵۰۰ سال پیش یک ستمگر پارسی دیگر فکر کرد که می‌تواند قوم یهود را از بین ببرد و شکست خورد. من به ستمگرانی که می خواهند دولت یهود را نابود کنند می‌گویم که شما هم شکست خواهید خورد. ما شهامت، ایمان و عزمی راسخ داریم که از کشور خود دفاع کنیم و اجازه نمی‌دهیم رژیم آیت‌الله‌ها به تاریخ بیش از سه هزار ساله یهود پایان دهد.»

نتانیاهو تاکید کرد که برای به تأخیر انداختن اقدامات ایران، دو اقدام اساسی لازم است: «اول، گزینه معتبر نظامی و دوم، فشار اقتصادی. ما در سال‌های گذشته توانسته‌ایم هر دو مورد را حفظ کنیم و در سال‌های آینده نیز به آن نیاز خواهیم داشت.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با این روزنامه اسرائیلی، به تفاوت‌های خود با رقیب انتخاباتی‌اش پرداخت و تصریح کرد: «انتخابات آینده اسرائیل درباره این است که خودش نخست وزیر شود یا اینکه یائیر لاپید جای او را بگیرد.» 

او گفت: «تعداد کمی از شهروندان هستند که بخواهند ما به عقب رانده شویم و به مرزهای سال ۱۹۶۷ برگردیم که برایمان بسیار خطرناک است.»

نتانیاهو ادامه داد: «لاپید راه حل را در کندن یک‌صد هزار یهودی از ریشه‌هایشان و به خطر انداختن امنیت ما می‌داند. اما بر خلاف مواضع او، آمریکایی‌ها به موضع قوی ما احترام می‌گذارند، هم درباره موضوعات سیاسی و هم مسئله ایران.»

نخست وزیر اسرائیل گفت:«این پرسش دیگری است که چه کسی در برابر ایران می‌ایستد، لاپید یا من؟ من، که مخالفت جهانی را در مقابل رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای رهبری می‌کنم، یا لاپید، که همراه با دوستانش از این توافق حمایت می‌کند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «مخالفتی که من در سخنرانی خود در کنگره نشان دادم منجر به این شد که افکار عمومی در ایالات متحده همچنان ایران را به عنوان کشوری متخاصم ببینند. چنان که امروز هم همین‌طور است. بنابراین وقتی دولت تغییر کرد، آنها از توافق خارج شدند. اما من نمی‌گویم که مبارزه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران به پایان رسیده است. برعکس، همچنان ادامه دارد. ایران با داشتن بمب اتمی تهدیدی اساسی برای اسرائیل خواهد بود. نبرد برای جلوگیری از این امر اولویت اصلی دولت بعدی خواهد بود. تا زمانی که من نخست وزیر باشم، ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. من هر کاری را که باید انجام شود، برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهم داد و این را به رئیس‌جمهوری بایدن نیز گفته‌ام، چه با معامله و چه بدون آن.»

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: «من در مورد بایدن صحبت نمی‌كنم. او از طرف خودش صحبت می‌كند. او می‌گوید با داشتن سلاح هسته‌ای مخالف است. خوشحالم كه این حرف را از او شنیدم. اما من سرنوشت دولت یهود را در دست هیچ كسی حتی بهترین دوستان‌مان نمی‌گذارم. من در حال نگهداری و توسعه گزینه‌هایی برای جلوگیری ازدستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به هر قیمتی هستم. این همان کاری است که ما انجام داده‌ایم و انجام خواهیم داد. بیشتر از این توضیح نمی‌دهم.»

نتانیاهو با تاکید بر اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای قبلی یک اشتباه وحشتناک است، ادامه داد: «اول از همه، به این دلیل که ما در سال ۲۰۱۵ نیستیم و ایران به لطف این توافق پیشرفت‌هایی داشته است. بنابراین از همه لحاظ، چه با رعایت توافق و چه با نقض آن، ایران در سال ۲۰۲۱ ایران سال ۲۰۱۵ نیست. پیوستن به معامله که مسیر رسیدن ایران به زرادخانه هسته‌ای را هموار می‌کند، خطری وحشتناک است که نه تنها ما، بلکه کل منطقه را در معرض تهدید قرار خواهد داد. این یک پیشرفت اتفاق در تاریخ بشر است و من تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام خواهم داد.»

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه فشارها، توافق‌های به دست آمده با کشورهای عربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: «برعکس، آنها توافق‌نامه‌ها را تقویت می‌کنند. چون هر کشوری که به دلیل تجاوزات و فعالیت‌های خرابکارانه ایران نگران است، ما سطح دیگری از دفاع خود می‌داند، به دلیل عزمی که من در مخالفت با ایران دارم و آن را رهبری می‌کنم. رسیدن این کشورها به این که یک اسرائیل متحد مهم برای آنهاست، و همچنین توانایی‌های اقتصادی ما، مولفه اساسی است که آنها را متحیر می‌کند. می‌توانم بگویم که ادراک از صلح بین ما و جهان عرب کاملاً تغییر کرده است. من حق وتو موجود فلسطین را لغو کردم، که به ما اجازه نفوذ در آن منطقه و اجرای منافع خود - اقتصادی و امنیتی - را با کشورهای عربی نمی‌داد. این نباید به وضع قبلی برگردد.»