عربستان سعودی پنج میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه تزریق می‌کند

این سپرده‌گذاری برای اقتصاد ترکیه که پس از زلزله مرگبار اخیر با تورم فزاینده مبارزه می‌کند، کمک بزرگی است

آنکارا برای تحکیم روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای منطقه از طریق تامین ارز خارجی تلاش کرده است‌ــ Reuters

عربستان سعودی و ترکیه روز دوشنبه برای سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری ریاض در بانک مرکزی آنکارا، توافقی امضا کردند.

این سرمایه‌گذاری پیش از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه، برای اقتصاد این کشور که در پی زلزله‌های مرگبار اخیر با تورم فزاینده دست به گریبان است، کمک بزرگی محسوب می‌شود.

به گزارش عرب‌نیوز، صندوق توسعه عربستان سعودی درباره سرمایه‌گذاری این کشور در ترکیه اعلام کرد: «این قرارداد نشان‌دهنده همکاری نزدیک و روابط تاریخی بین دو کشور است؛ افزون بر آن چنین تصمیمی نشان می‌دهد که عربستان سعودی برای حمایت از تلاش‌های ترکیه در راستای تقویت اقتصاد این کشور مصمم است.»

آنکارا در سال‌های اخیر برای تحکیم روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی از طریق تامین جریان ارز خارجی تلاش کرده است. پس از زلزله مرگباری که در جنوب ترکیه رخ داد و خسارت‌های فراوانی به همراه داشت، این کشور بیش از پیش به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براوردهای اولیه نشان می‌دهد که هزینه خسارت زلزله در ترکیه حدود ۳۴ میلیارد دلار است؛ این عدد تقریبا معادل چهار درصد تولید سالانه این کشور است. کنفدراسیون شرکت و تجارت ترکیه این رقم را ۸۴.۱ میلیارد دلار محاسبه کرده که عمدتا مربوط به خسارت‌های واردشده به بخش مسکن است.

از آنجایی که کسری حساب جاری ترکیه احتمالا در سال ۲۰۲۳ بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود، تامین منابع مالی بیشتر برای آنکارا اهمیتی حیاتی دارد. این کشور به منظور بازسازی منطقه زلزله‌زده و همچنین ثابت نگه داشتن نرخ ارز در این دوره بحرانی به حمایت مالی نیازمند است.

در سال ۲۰۲۲، لیر ترکیه ۳۰ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد. این کشور در پنج سال گذشته با کمبود جدی ذخایر ارزی نیز روبرو بوده است. پس از تهاجم روسیه به اوکراین هم ترکیه به دلیل وابستگی شدید به واردات، از افزایش قیمت انرژی متضرر شد. کاهش ارزش لیر به همراه نرخ تورم بالا باعث شد هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار بالا برود.

رابرت موگیلنیکی، محقق ارشد موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، درباره سرمایه‌گذاری ریاض در آنکارا گفت: «عربستان سعودی مدتی است که روابط خود را با بازیگران منطقه‌ای بیش از پیش تقویت کرده است. اکنون نیز این حمایت اقتصادی در زمانی صورت می‌گیرد که ترکیه شریک بسیار ضعیف‌تری شده است و به کمک نیاز مبرم دارد. گسترش این روابط جدید تا حد زیادی بر اساس شرایط عربستان سعودی تعیین خواهد شد و ممکن است آغاز روابط بهتر باشد.»

ترکیه در روز سوم مارس نیز با امارات متحده عربی توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع به منظور کاهش ۹۳ درصدی تعرفه‌های تجارت غیرنفتی و افزایش تجارت دوجانبه از ۱۹ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار در پنج سال آینده امضا کرد؛ قراردادی که انتظار می‌رود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به تصویب برسد.

برخی از کارشناسان معتقدند که سپرده‌های ارزی در حمایت از زلزله‌زدگان ترکیه تاثیر مستقیم نخواهد داشت اما به حمایت از پول ملی و ثبات سیاسی این کشور کمک می‌کنند.

بیشتر از جهان