بازگشایی دانشگاه‌ها در افغانستان؛ دختران اجازه ورود ندارند

دختران دانشجو از همکلاسی‌های پسر خود خواستند در اعتراض به تصمیم طالبان دانشگاه‌ها را تحریم کنند

با پایان تعطیلات زمستانی، دانشگاه‌ها در افغانستان از روز دوشنبه ۱۵ اسفند تنها با حضور دانشجویان پسر، بازگشایی شدند. بر اساس دستور طالبان که در ۲۹ آذر صادر شد، زنان در افغانستان از حق تحصیل و کار محروم‌اند.

بر اساس این تصمیم طالبان که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت، تا اطلاع بعدی به هیچ زنی اجازه ورود به دانشگاه‌ها داده نمی‌شود. پس از صدور این تصمیم، زنانی که در بخش‌های اداری دانشگاه‌ها به عنوان استاد و کارمند کار می‌کردند، نیز از ورود به دانشگاه‌ها منع شدند.

وزارت‌ تحصیلات عالی طالبان فرمان منع تحصیل زنان در دانشگاه‌ها را در تاریخ ۲۹ آذر و وزارت اقتصاد طالبان فرمان منع اشتغال زنان در سازمان‌‎های غیردولتی داخلی و خارجی را در تاریخ ۳ دی ابلاغ کردند. این فرمان‌ها که به دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده صادر شدند، در داخل و خارج از افغانستان با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شدند؛ از جمله واکنش مراجع دینی مانند استادان دانشگاه الازهر، سازمان همکاری اسلامی و علمای برجسته کشورهای اسلامی.

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، در توجیه صدور فرمان منع تحصیل زنان گفت که بی‌حجابی و رعایت نشدن دستورهای طالبان در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی باعث شدند برای منع حضور زنان در دانشگاه‌ها تصمیم گرفته شود. ندیم و شماری دیگر از رهبران طالبان منع تحصیل زنان در افغانستان را یک محدودیت موقتی خواندند و ادعا کردند در این مورد تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فرمان منع اشتغال زنان که وزارت اقتصاد طالبان صادر کرد نیز رعایت نشدن حجاب زنان شاغل در سازمان‌های غیردولتی دلیل اصلی صدور این فرمان اعلام شده بود.

احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر، اوایل دی‌ماه با انتشار اعلامیه‌ای تصمیم طالبان مبنی بر منع تحصیل زنان را «عملی غیراسلامی و بدعت» خواند و تاکید کرد: «فرمان منع دختران از تحصیل وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را تکان داد.»

شیخ الازهر با محکوم کردن تصمیم طالبان، خاطرنشان کرد: «شریعت اسلامی به‌‌صراحت زن و مرد را فرا‌ می‌خواند که از گهواره تا گور دانش بجویند.»

برخی نهادهای دینی دیگر و همچنین رهبران سیاسی جهان نیز با انتشار اعلامیه‌هایی تصمیم طالبان را محکوم کردند و خواستار لغو فوری آن شدند. آمنه محمد و مارتین گریفیتس، معاونان دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز به افغانستان سفر کردند تا رهبران طالبان را به لغو این فرمان‌ها وادار کنند اما هنوز از لغو فرمان‌های صادرشده خبری نیست.

هم‌زمان با باز شدن دانشگاه‌ها به روی دانشجویان پسر، شماری از انجمن‌های دانشجویی متعلق به دانشجویان دختر در افغانستان با انتشار اطلاعیه‌هایی از دانشجویان پسر خواستند دانشگاه‌ها را تحریم کنند. برخی دانشجویان پسر در شهرهای مختلف افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که با تعهد به شعار «یا همه یا هیچ‌»، تا لغو تصمیم منع تحصیل زنان سر کلاس‌ها حاضر نمی‌‎شوند. با این حال تصاویر منتشرشده در خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که شماری از پسران دانشجو صبح دوشنبه در دانشگاه‌ها حاضر شده‌اند.

راحله ۲۲ ساله، از ولایت غور، در مورد جلوگیری از حضور زنان و دختران در دانشگاه‌ها گفت: «اینکه می‌بینم پسران به دانشگاه می‌روند، در حالی که ما مجبوریم در خانه بمانیم، دلخراش است. این تبعیض جنسیتی علیه دختران است؛ زیرا اسلام به ما اجازه می‌دهد تحصیلات خود را تا مدارج عالی دنبال کنیم. هیچ کس نباید ما را از یادگیری بازدارد.»