اردن برای مقابله با شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی از آمریکا کمک خواست

اردن ۳۷۵ کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد

لوید آستین در آغاز تور خاورمیانه‌ای خود به امان، پایتخت اردن رفته است و سپس راهی اسرائیل و مصر خواهد شد-Jordanian Royal Palace / AFP

عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که ناآرامی‌ها در کرانه باختری امنیت منطقه را تهدید می‌کند و کشورش برای مقابله با قاچاق مواد مخدر نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در مرز مشترک با سوریه به کمک نیاز دارد.

به گزارش رویترز، پادشاه اردن از نگرانی‌ها درباره قاچاق مواد مخدر در مرزهای جنوبی با سوریه سخن گفته است که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی انجام می‌دهند. این مواد مخدر سپس به بازارهای کشورهای عربی در حوزه خلیج فارس می‌رسد.

رویترز می‌گوید، امان خواستار کمک نظامی بیشتر آمریکا برای تقویت امنیت مرزها است. اردن ۳۷۵ کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و آمریکا تا کنون حدود یک میلیارد دلار برای ایجاد ایستگاه‌های مرزی در این منطقه هزینه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوید آستین در آغاز تور خاورمیانه‌ای خود به امان، پایتخت اردن رفته است و سپس راهی اسرائیل و مصر خواهد شد.

هدف از این سفر نشان دادن حمایت از متحدان منطقه‌ای در مقابل تهدید‌های فزاینده جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است.

آستین پیش از این سفر در توییتر نوشته بود که با رهبران کلیدی ملاقات می‌کند و تعهد آمریکا به ثبات منطقه‌ای و منافع مشترک را خاطرنشان خواهد کرد.

پادشاه اردن که کشورش هفته پیش میزبان نخستین نشست اسرائیل و فلسطینی‌ها در نقب بود گفت که باید برای دستیابی به توافق صلح جامع اعراب و اسرائیل برمبنای راه‌حل دو کشوری، تلاش‌ها را تشدید کرد.

بیانیه کاخ سلطنتی اردن پس از دیدار پادشاه این کشور و آستین حاکی از آن است که وزیر دفاع آمریکا هم بر لزوم کاهش تنش‌ها و پرهیز از اقداماتی که می‌تواند روند صلح را مختل کند، تاکید کرده است.

آستین در اسرائیل نیز درباره افزایش درگیر‌ی‌ها در کرانه باختری که مقامات اردن و دیگر رهبران عربی را نگران کرده است، گفت‌و‌گو خواهد کرد.

آستین گفته بود که تمرکز رایزنی‌ها روی تهدید‌های فزاینده ایران علیه ثبات منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های چندجانبه و ایجاد سامانه دفاع موشکی در منطقه خواهد بود.

به گزارش رویترز، تهدید‌های ایران شامل تجهیز و آموزش و تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی، ستیزه‌جویی در آب‌های منطقه، تهدید سایبری و برنامه موشکی و حمله‌های پهپادی است.

بیشتر از جهان