قاچاق مواد مخدر از سوریه به کشورهای منطقه، اهدافی فراتر از منافع اقتصادی دارد

سرویس‌های امنیتی اردن به‌تازگی موفق به جلوگیری از نفوذ افراد مسلح و قاچاق مقادیر زیادی مواد مخدر شدند

گروه‌های قاچاق مواد مخدر در جهان توانایی‌های ویژه و خطرناکی دارند - economist

دیدگاه سمیح المعایطه، وزیر سابق اطلاع‌رسانی اردن، درباره رویارویی اخیر نیروهای اردنی با شبه‌نظامیان قاچاق مواد مخدر از سوریه، توجه من را به خود جلب کرد، به‌ویژه این‌که او معتقد است که در این اواخر روند قاچاق مواد مخدر از سوریه با روش‌های سنتی و معمولی قبل تفاوت بسیاری دارد و به‌طور کاملا سازمان‌یافته انجام می‌شود. المعایطه با اشاره به این تحول تهدید‌آمیز، گفت «ما با یک جنگ سازمان‌دهی شده روبه‌رو هستیم، نه قاچاق عادی مواد مخدر توسط باندهای شناخته‌شده و تبهکار قدیمی که با عملکرد آن‌ها آشنایی داشتیم و تلاش‌هایی که در حال حاضر برای قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد، اهدافش فراتر از منافع محض مالی است.»

در همین حال، سرویس‌های امنیتی اردن به‌تازگی موفق به جلوگیری از نفوذ افراد مسلح و قاچاق مقادیر زیادی مواد مخدر شدند که گروه‌های سازمان‌یافته سعی داشتند آن‌ها را از خاک سوریه به اردن منتقل کنند. در حمله‌ای که برای خنثی‌سازی این عملیات راه‌اندازی شده بود، ۲۷ نفر کشته و شماری از افراد گروه‌های تبهکار مستقر در سوریه مجروح شدند.

یک منبع نظامی رسمی در فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن گفت: «منطقه نظامی شرق کشور با هماهنگی سرویس‌های امنیتی، چند عملیات ویژه را هم‌زمان در چند جبهه که در حوزه مسئولیت آن است انجام داد و درنتیجه از نفوذ افراد و قاچاق مقدار زیادی مواد مخدر که قرار بود از خاک سوریه به اردن منتقل شود، جلوگیری کرد.» این منبع افزود که «این عملیات، منجر به کشته شدن ۲۷ نفر، زخمی شدن تعدادی از قاچاقچیان و فرار آن‌ها به عمق خاک سوریه شد و برخلاف شرایط سخت جوی و بارش سنگین برف، در جست‌وجوهای اولیه مقدار زیادی مواد مخدر که در منطقه رها شده بود، به دست نیروهای امنیتی افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که چندی پیش، ارتش اردن از کشته شدن یک افسر و زخمی شدن سه نفر دیگر در مرز شمال شرقی اردن براثر تیراندازی گروهی از قاچاقچیان که به داخل خاک سوریه متواری شدند، خبر داد.

البته این نخستین درگیری نیروهای اردن با شبه‌نظامیان مواد مخدر در نوار مرزی با سوریه نیست و آنچه بیش از همه مایه نگرانی می‌شود این است که توانایی‌های این گروه‌ها به سطح بی‌نهایت خطرناکی رسیده است. شبه‌نظامیان قاچاقچی از سلاح‌های مدرن و پهپادهای پیشرفته استفاده می‌کنند. عملیات نظارتی و شناسایی پیچیده، زنجیره تامین و رصد اطلاعاتی آن‌ها به حدی گسترش یافته است که گروه‌های قاچاقچی در هیچ دنیای ممکن نیست چنین توانایی داشته باشند، به‌عبارت‌دیگر، توانایی شبه‌نظامیان قاچاقچی سوریه می‌تواند با توانمندی دولت‌ها برابری کند.

البته باید یادآور شد که قاچاق محموله‌های مرگبار مواد مخدر برای بازار اردن نیست، بلکه هدف اصلی آن بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به‌ویژه عربستان سعودی است. از سوی دیگر، این اقدام تنها برای اهداف تجاری نیست و هرچند قاچاق مواد مخدر، سود هنگفت و سرسام‌آوری را به دنبال دارد، اما این تلاش و توطئه، اهدافی فراتر از منافع اقتصادی دارد و شبه‌نظامیان با قاچاق مواد مخدر سعی دارند با استفاده از این محموله‌های مرگبار، شهروندان عربستان سعودی را به کام مرگ بکشانند.

تردیدی نیست که گروه‌های قاچاق مواد مخدر در جهان توانایی‌های ویژه و خطرناکی دارند و در این زمینه می‌توان برای مثال، به کارتل‌های مواد مخدر در آمریکای لاتین اشاره کرد، اما چنین شرایطی در خاورمیانه وجود ندارد و کاملا غیرمعمول است. بنابراین، تلاش‌های روزافزون و جسارت این گروه‌ها به‌منظور هدف قرار دادن عربستان سعودی، ابعادی فراتر از سود مالی دارد.

با توجه با خطرهای بی‌شمار ناشی از مواد مخدر، عربستان سعودی از گذشته تاکنون همواره در مقابله با گروه‌های قاچاق مواد مخدر رفتار سخت‌گیرانه‌ای دارد و مجازات قاچاق مواد مخدر به عربستان سعودی حبس طولانی‌مدت و اعدام است و مرتکبان این جنایت هرگز مورد عفو و بخشش قرار نمی‌گیرند.

یادآوری می‌شود که گروه‌های افراطی و جنگ‌طلب مانند «طالبان»، «القاعده»، «سپاه پاسداران»،‌ «حزب‌الله» و «حوثی‌ها» پیوند مشترک و خاصی با دنیای مواد مخدر، تجارت و قاچاق آن دارند و در مقاله‌های بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه