اتحادیه اروپا از مقاومت مسلحانه در افغانستان پشتیبانی نمی‌کند

جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان بر تداوم مقاومت مسلحانه علیه طالبان تاکید دارند

توماس نیکلسون،گفت که اتحادیه اروپا از هیچ مقاومت مسلحانه در افغانستان پشتیبانی نمی‌کند-Wakil KOHSAR / AFP

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، روز یک‌شنبه، ۵ مارس (۱۴ اسفند)، در یک نشست خبری در کابل گفت این اتحادیه از هیچ مقاومت مسلحانه‌ای در افغانستان پشتیبانی نمی‌کند.

او گفت افغانستان چندین سال خشونت را تجربه کرده و حالا زمان پایان دادن به خشونت‌ها است.

او افزود: «اتحادیه اروپا از هیچ مقاومت مسلحانه‌ای در افغانستان، چه به لحاظ سیاسی و چه از هر جنبه دیگری، حمایت نمی‌کند.»

او تاکید کرد باید به همه شهروندان افغانستان فرصت داده شود تا برای پیشرفت افغانستان، نظر خود را بیان کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود و «جبهه آزادی افغانستان» فعالیت مسلحانه علیه طالبان دارند. این دو جبهه بر تداوم مقاومت مسلحانه علیه طالبان تاکید دارند و طالبان را به نقض حقوق‌بشر، حقوق زنان و کشتار و شکنجه نظامیان حکومت پیشین افغانستان متهم می‌کنند. 

بنا به گزارش اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) که اواسط ژانویه منتشر شد، مقاومت مسلحانه علیه طالبان به بخش‌هایی از شمال، شمال‌ شرق و جنوب افغانستان گسترش یافته است.

در گزارش سی‌گار آمده است که نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲، در استان‌های بدخشان، بغلان، کاپیسا، قندوز، ننگرهار، نورستان، پنجشیر، پروان، سرپل و تخار با طالبان درگیر شده‌اند.

بنا به این گزارش، فعالیت جبهه آزادی افغانستان به قندهار و زابل در جنوب کشور گسترش یافته است و نیروهای این جبهه در این دو استان با طالبان درگیر شده‌اند.

نارضایتی شهروندان افغانستان از حکومت طالبان روز‌به‌روز افزایش می‌یابد.

از سویی نیز نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) را تهدید جدی نه‌تنها برای افغانستان، بلکه برای منطقه توصیف کرده است.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ توانستند حکومت پیشین افغانستان را که از حمایت کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، برخوردار بود، سرنگون کنند. در این مدت، گروه داعش مسئولیت حمله‌های خونینی را، از جمله حمله به مراکز دیپلماتیک و شهروندان خارجی، بر عهده گرفته است. 

حکومت طالبان طی دو ماه اخیر ادعا کردند که به چندین مخفیگاه داعش حمله کرده و شماری از نیروهای داعش را که برخی از آنان شهروندان خارجی‌اند، کشته‌‌اند یا بازداشت کرده‌اند.

طالبان تاکید دارند که به هیچ گروهی اجازه فعالیت‌های تروریستی در افغانستان نمی‌دهند. 

اما گزارش‌های متعددی مبنی بر افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان در دوران حکومت طالبان در دست است، و کشورهای منطقه از حضور این گروه‌ها نگرانند. 

با این همه، توماس نیکلسون هفته گذشته به افغانستان سفر کرد و در روزهای اخیر با مقام‌های طالبان در کابل و استان قندهار دیدار کرده است. اما او گفت تعهد محکمی از طالبان در مورد بازگشایی مدارس دخترانه در سال جدید آموزشی از طالبان دریافت نکرده است. او تاکید دارد که زنان و دختران افغانستان باید به حق کار و آموزش دسترسی داشته باشند.

بیشتر از جهان