جبهه آزادی افغانستان از کشته شدن چهار طالب در کابل خبر داد

طالبان نگرانند که با طولانی شدن مقاومت مسلحانه جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی، در قسمت‌های دیگر افغانستان نیز شهروندان به مقاومت‌های مسلحانه روی آورند

جبهه آزادی افغانستان  ادعا کرد در حمله به پاسگاه طالبان در کابل، چهار نیروی طالب را کشت و دو تن را زخمی کرد-Wakil KOHSAR / AFP

جبهه آزادی افغانستان شامگاه دوشنبه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) ادعا کرد که در نتیجه حمله به پاسگاه طالبان در شهر کابل، چهار نیروی طالب را کشت و دو تن دیگر را زخمی کرد.

این جبهه در توییتر نوشت که این حمله به پاسگاه طالبان در منطقه‌ «کوته سنگی» در مرکز شهر کابل رخ داد و به نیروهای این جبهه هیچ آسیبی نرسید.

جبهه آزادی نوشت که این عملیات را فرماندهی منطقه مرکز این جبهه راه‌اندازی کرد.

جبهه آزادی افغانستان ویدیوی منتشر کرد که نشان می‌دهد که پاسگاه طالبان در شهر کابل منفجر می‌شود، اما نوع این انفجار را مشخص نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه آزادی در مارس ۲۰۲۱ به رهبری ژنرال یاسین ضیاء، رئیس سابق ستاد ارتش، راه‌اندازی شد و بیشتر فعالیت نظامی این جبهه در کوهستان‌های اندراب در شمال افغانستان است. اما مسئولیت حمله‌ها را در استان‌های پروان، تخار، کابل، بدخشان، زابل و قندهار بر عهده گرفته است.

بیشتر فعالیت نظامی جبهه آزادی افغانستان متمرکز به انفجار بمب‌ و حمله چریکی است.

در سوم ژانویه سال جاری داود خطر، فرمانده جبهه آزادی افغانستان با شماری از افرادش در کمین طالبان در شهرستان خوست استان بغلان بازداشت شدند.

با سرنگونی دولت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، مقاومت مسلحانه در بخش‌هایی از این کشور علیه طالبان شکل گرفت. هرچند این تشکل‌ها توان نظامی زیادی برای رویارویی مستقیم با طالبان ندارند، می‌کوشند نیروهای خود و حمله بر مواضع طالبان را افزایش دهند.

نیروهای «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان»، در چند استان، به‌ویژه در پنجشیر، حضور نظامی دارند. در طول یک سال و نیم گذشته، درگیری‌های متعددی نیز در پنجشیر میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان رخ داده است. بخشی از نیروهای این جبهه، نظامیان و سربازان دولت سابق افغانستان‌اند.

نیروهای طالبان تلاش زیادی کردند که مقاومت مسلحانه علیه خود را سرکوب کنند و به پنجشیر و بغلان، دو استان محل حضور نیروهای جبهه مقاومت حمله کردند، اما نتوانستند که مقاومت مسلحانه را شکست بدهند.

با گذشت بیش از ۱۷ ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان میزان «نارضایتی» از حکومت آنها افزایش یافته است. طالبان محدودیت شدید بر آزادی‌های فردی و اجتماعی را افزایش دادند.

تحلیلگران نظامی معتقدند که طالبان نگرانند که با طولانی شدن مقاومت مسلحانه جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی، در قسمت‌های دیگر افغانستان نیز شهروندان به مقاومت‌های مسلحانه روی آورند.

بیشتر از جهان