دیدار نماینده ویژه اتحادیه اروپا با سفیر افغانستان در تاجیکستان

سفیر افغانستان وضعیت امنیتی، اقتصادی و حقوق بشری را در این کشور اسفناک توصیف کرد

اتحادیه اروپا، مدعی است در وضعیت جاری، در کنار مردم افغانستان می ایستد  - عکس: Zahir Aghbar

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان روز جمعه نوزدهم فروردین (۸ آوریل) در شهر دوشنبه با محمد ظاهر اغبر، سفیر دولت پیشین این کشور در تاجیکستان دیدار کرد. سفیر افغانستان در این دیدار از نقض شدید حقوق بشر و سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بین‌المللی انتقاد کرد و از جامعه جهانی خواست تا توجه و نظارت بیشتری بر رفتارهای طالبان داشته باشند.

 نماینده ویژه اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با سفیر افغانستان بر هم‌سویی و ایستادگی اتحادیه اروپا در کنار مردم این کشور تاکید کرد و گفت: «اروپا به حمایت از حقوق بشر و شکل‌گیری یک دولت فراگیر ملی در افغانستان متعهد است و ما تلاش می کنیم تا حکومتی برخاسته از آرای مردم افغانستان در این کشور ایجاد شود.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان این نخستین بار است که یک دیپلمات ارشد اروپایی برای دیدار با سفیر این کشور به تاجیکستان سفر می‌کند و این سفارت از معدود سفارت‌های افغانستان در آسیای مرکزی است که پس از تسلط طالبان با همان ساختار حکومت پیشین فعالیت می‌کند.

سفیر افغانستان در این دیدار وضعیت کنونی این کشور را پس از تسلط طالبان از لحاظ حقوق بشری، اقتصادی و امنیت اجتماعی اسفناک توصیف کرد.

او با اشاره به محرومیت دختران از آموزش، محدودیت رسانه‌ها، بازداشت، شکنجه و قتل فعالان و مدافعان حقوق بشر و موارد بسیار نقض حقوق بشر در افغانستان، گفت: «در چنین وضعیتی نیاز است تا بودجه‌های کمکی جامعه جهانی به‌طور عادلانه و با نظارت دقیق در افغانستان توزیع شود تا طالبان از‌ آن‌ها سوء‌استفاده نکند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که نیروهای طالبان بخش بزرگی از کمک‌های بشردوستانه‌ای که در هشت ماه گذشته از طریق آژانس‌های سازمان ملل متحد به افغانستان فرستاده شده‌اند را توزیع کردند.

گزارش‌های بسیاری از دخالت طالبان در توزیع کمک‌های بشردوستانه از مواد خوراکی تا لوازم خانه در روستاهای افغانستان منتشر شده است که نشان می‌دهند این گروه اسامی نیروهایش را به‌جای خانواده‌های مستحق و بی‌بضاعت در فهرست دریافت‌کنندگان کمک‌ها قرار می‌دهد.

توماس نیکلسون در این سفر با رئیس‌جمهوری تاجیکستان، امامعلی رحمان نیز دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد وضعیت سیاسی، نظامی و اقتصادی افغانستان و تاثیر مستقیم آن بر امنیت منطقه صحبت کردند. رئیس‌جمهوری تاجیکستان از گسترش تروریسم بین‌المللی و قاچاق اسلحه و مواد مخدر که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در مرزهای این کشور تشدید شده است، ابراز نگرانی کرد. کشور تاجیکستان از معدود کشورهای آسیای مرکزی است که از آغاز به قدرت رسیدن طالبان تاکنون هیچ تماسی با این گروه نداشت و با حاکمیت آنان مخالف است.

تاجیکستان هم‌زمان با تسلط طالبان، رزمایش‌های نظامی در مرز این کشور با افغانستان انجام داد.

اخیرا ایگور لیاکین فرولوف، سفیر روسیه در تاجیکستان در سخنرانی‌اش در سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: «روسیه به حمایت نیروهای مسلح تاجیکستان و افزایش توان دفاعی این کشور در برابر تهدیدهای ناشی از افغانستان ادامه خواهد داد.» پیش از این نیز وزیر امور خارجه روسیه از رشد و سربازگیری گروه داعش و چندین گروهک تروریستی دیگر در شمال افغانستان که هم‌مرز با آسیای مرکزی است، ابراز نگرانی کرده بود.