القاعده کشته شدن یکی از رهبرانش در یمن را تایید کرد

حمد بن حمود التمیمی شهروند عربستان سعودی بود و در حمله هوایی آمریکایی‌ها کشته شد 

به گفته القاعده، تمیمی روز ۲۶ فوریه در حمله‌ای پهپادی کشته شد که خانه‌ او را در استان جنگ‌زده مارب در شمال یمن هدف گرفت- U.S. Air Force photo by Staff Sgt. John Bainter/Released

القاعده روز یکشنبه، ۵ مارس (۱۴ اسفند)، کشته شدن یکی از چهره‌های ارشد خود را در یمن تایید کرد. گمان می‌رود که «حمد بن حمود التمیمی» ماه گذشته میلادی در حمله هوایی آمریکایی‌ها کشته شده باشد. 

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، اول مارس، به نقل از مقام‌های محلی و امنیتی، از کشته شدن التمیمی خبر داد که از مهم‌ترین چهره‌های سازمان «القاعده در جزیره‌العرب»‌ بود. آمریکا این شاخه از القاعده را که در کشورهای واقع در جزیره‌العرب (شبه‌جزیره عربستان) فعالیت می‌کند، از خطرناک‌ترین بخش‌های آن می‌داند. 

تمیمی شهروند سعودی، و نام دیگرش عبدالعزیز العدنانی بود. به گفته القاعده، تمیمی روز ۲۶ فوریه در حمله‌ای پهپادی کشته شد که خانه‌ او را در استان جنگ‌زده مارب در شمال یمن هدف گرفت. به گزارش گروه رصد اینترنتی «سایت»، بیانیه این سازمان از تمیمی به منزله «مقام رسانه‌ای» نام می‌برد که «پیش از این، مدیریت عملیات خارجی، از جمله عملیات علیه منافع آمریکا، را در گروه بر عهده داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته القاعده،‌ تمیمی حدود چهار سال در عربستان سعودی زندانی بود، سپس سال ۲۰۱۳ این کشور را به مقصد یمن ترک کرد و در آنجا خواهان انجام حمله انتحاری برای ضربه زدن به منافع «حیاتی» آمریکایی‌ها شد. منابعی که بدون ذکر نام خود با خبرگزاری فرانسه صحبت کردند، می‌گویند تمیمی «قاضی» گروه «القاعده در جزیره‌العرب» و رئیس شورای رهبری آن بوده است.

در بیانیه القاعده نام یک «مقام رسانه‌‌ای» دیگر به نام ابوناصر الحضرمی هم در حکم «قربانی حمله» آورده شده است. 

در جریان جنگ داخلی یمن، القاعده و گروه‌های طرفدار داعش موفق شدند حضور خود را در این کشور گسترش دهند و اینک بخش‌هایی از آن را در کنترل خود دارند. القاعده در جریان این جنگ هم به حوثی‌ها، گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، حمله کرده است و هم به نیروهای دولت رسمی یمن که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است. این گروه به حمله‌هایی در خارج از کشور هم دست زده است؛‌ مثلا حمله‌های ژانویه ۲۰۱۵ در پاریس که شامل تیراندازی و کشتار در دفتر مجله «شارلی ابدو»، یک سوپرمارکت یهودی در این شهر و چند مورد دیگر بود.

بیش از ۲۰ سال است که آمریکا می‌کوشد تا با حمله‌های پهپادی رهبران این گروه را از بین ببرد، اما تعداد این حمله‌ها در سال‌های گذشته کاهش یافته‌ است. با این  حال، یک ماه پیش حمله پهپادی آمریکا به یک خودرو در استان مارب، سه نیروی پیکارجوی القاعده را کشت. 

بیشتر از جهان